فارس- اکبری، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: ۱۲ درصد مجموع جرایم اتفاقی در کشور مربوط به جعل و کلاهبرداری است.
وی ادامه داد: در آسیب شناسی های انجام شده مشخص شد ۹۰ درصد پرونده های جعل به کلاهبرداری ختم می شود.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس اگاهی گفت: با وجود تنوع در شیوه های کلاهبرداری ما در یک مثلثی قرار گرفته ایم که یک رکن کلاهبردار، یک رکن مالباخته و یک رکن خود کالای مورد کلاهبرداری است.
وی ادامه داد: بیش از ۹۵ درصد از پرونده های کلاهبرداری مربوط به نقش مالباخته است و متولی جعل و کلاهبرداری در کشور پلیس اگاهی کشور است.
اکبری گفت: در سال های اخیر فضای مجازی در دنیا رشد کرده است و به تبع آن در ایران هم رشد داشته و یک سری از شرکت ها با هدف فروش خدمات و کالا اقدام به بارگذاری یک سری از صفحات کرده اند.
وی افزود: البته ما هم از این موضوع که باعث سهولت کار شهروندان می شود، استقبال می کنیم اما یک اشکالی دارد که به لحاظ یک سری خلاها که از سوی خریدار و فروشنده رخ می دهد، فروشنده مال و خریدار پولش را از دست بدهد.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: ما امروز شاهد هستیم که در فضای دو سایت شیپور و دیوار بیشترین کلاهبرداری های اینترنتی رخ
می دهد.
اکبری ادامه داد: البته ما می دانیم که این دو سایت کلاهبردار نیستند بلکه افراد سودجو و شیاد از فضای این دو سایت برای رسیدن به مقاصد شوم خود استفاده می کنند.
وی در تشریح این نوع کلاهبرداری گفت: فروشنده که یک سارق حرفه ای است تصویر موتور سیکلت سرقتی یا حتی خودروی سرقتی را با پلاکی که پوشانده شده، در سایت دیوار یا شیپور قرار می دهد.
اکبری ادامه داد: خریدار با توجه به رقم پایین پیشنهاد شده از سوی فروشنده ترغیب می شود که این کالا را خریداری کند و حتی حاضر می شود بخشی از پول را بپردازد و مابقی را به روز تعویض پلاک موکول کند فارغ از اینکه وسیله فروخته شده سرقتی است.
وی گفت: در برخی موارد دیده شده یک کالایی در این دو سایت تبلیغ شده و خریدار برای آنکه آن کالا را از دست ندهد بخشی از پول را به عنوان بیعانه به فروشنده پرداخت کرده اما بعد از آن دیگر گوشی تلفن خاموش شده و پاسخگویی وجود نداشته است.