جمعه (17 دی ماه) در مهمانی بودیم و در پایان مراسم هر کسی قصد خانه خود را کرد. در این میان افرادی بودند که با خودرو نیامده بودند. ناگهانی فردی گفت: "امروز با یکی از نرم افزارهای موبایلی درخواست تاکسی، می توان رایگان سفر کرد." این جمله باعث شد چندین نفر در آن مهمانی این نرم افزار را نصب و از آن استفاده کنند. اگرچه با توجه به شلوغی سرویس در آن روز، بعضی افراد نتوانستند از آن استفاده کنند. این یک روش بازاریابی است که آن نرم افزار بومی درخواست تاکسی از مشابه های بین المللی خود الگوبرداری کرده بود. آیا این الگوبرداری مناسب است یا مشکلی در آن وجود دارد؟
با وجود پیشرفت ها و نوآوری های بسیاری که تا به امروز در صنعت و اقتصاد ایران داشته ایم، از دیرباز مشتری ثابت ایده ها و محصولاتی که از فرنگ رسیده بوده ایم. این الگو برداری در قالب ضرب المثل “چرخ را دوباره اختراع نکنیم” در بین مردم شهرت دارد. در اغلب موارد، روی کرد مردم به این واردات فرهنگی و فناوری رویه پذیرش و تطابق بوده است. اگرچه در برخی موارد نیز این تطابق همراه با تغییرات جزئی بوده است؛ به عنوان مثال، تکنولوژی بلوتوث برای انتقال فایل و عکس بین دو یا چند دستگاه که مورد اعتماد یک دیگر بودند ایجاد شده بود. این در حالی است که در ابتدای ورود تکنولوژی بلوتوث به کشور، مردم از آن برای دریافت و ارسال فایل و عکس از دستگاه های تلفن افراد ناشناس در اماکن عمومی مانند مترو استفاده می کردند.
این انتقال نوآوری فقط به تلفن، تلویزیون و خودرو محدود نشده و در عصر حاضر نیز، استارت آپ ها و شرکت های نوپای حوزه فناوری اطلاعات، از سردم داران انتقال نوآوری و تکنولوژی به کشور شده اند. نوآوری هایی که در کشورهای دیگر با سعی و خطا به موفقیت رسیده اند، توسط شرکت های نوپای ایرانی به صورت بومی اجرا و ثمربخش می شوند. فروشگاه های اینرنتی و برنامه های درخواست تاکسی از جمله این نوآوری های انتقال یافته هستند.
این رویه در زمینه بازاریابی و معرفی خدمات و محصولات نیز وجود دارد. روش های موفق بازاریابی جهانی به وفور توسط سازمان های ایرانی مورد الگوبرداری قرار می گیرند. الگوبرداری روش های بازاریابی باید در نهایت ظرافت و با درنظر گرفتن تطابق پذیری با جامعه و فرهنگ کنونی جامعه همراه باشد تا موجب رویارویی مشتری با عناصر غریب و در نتیجه ضدتبلیغ نشوند.
بازار مصرفی امروزی ایران هنوز جوان و تشنه آزمایش و تجربه است. این شرایط به متخصصان بازاریابی اجازه می دهد تا با سعی و خطا، روش بهینه بازاریابی محصولات و خدمات خود را پیدا کنند. در این میان امکان دارد برخی از اهداف بازاریابی هم حصول پیدا نکنند.
الگوبرداری از برنامه های بازاریابی بین المللی که نتیجه بخش بوده اند از جمله کارهایی است که می تواند موفقیت برنامه های بازاریابی را بیشتر کند. روش تجربه شده ای که در کشورها و فرهنگ های مختلف به اجرا درآمده و به بیانی امتحان خود را در بین طیف گسترده ای از مردم با سلایق مختلف پس داده است، به احتمال زیاد در کشور ما هم با پاسخ مثبتی همراه خواهد بود. برنامه های تخفیفی فروشگاهی اینترنتی به مناسبت جمعه سیاه و شب یلدا نیز در همین راستاست.
اوبر، نرم افزار مشابه خارجی نرم افزارهای درخواست تاکسی بومی است که برنامه های مقطعی برای حمل و نقل رایگان مسافران دارد تا با تبلیغات شفاهی ایجاد شده، حضور خود را در بازار قوی تر کند. نتیجه الگوبرداری نرم افزارهای داخلی درخواست تاکسی از این برنامه بازاریابی تجربه شده توسط اوبر، نصب و استفاده از این نرم افزارها توسط افرادی بود که بعد از مهمانی جمعه شب مان به خانه خود رفتند.