fanavaran
آخرین اخبار
سرویس های خبری
گزارش سرویس
{#foreach $T.table as record}{#/for}
facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی
کد خبر : 197259

کافه بازار؛ از شریف تا برج نگار!

شغلی جذاب است؛ یک ذهن خلاق و زیبا می خواهد و تیم کاری سازمان یافته، متمرکز و مجهز به ابزارها و استراتژی جدید. برای تصدی این شغل باید نبض مخاطب را در دست داشت تا ریسک سرمایه گذاری کاهش یابد. پیر و جوان، کودک و نوجوان، زن و مرد، فقیر و غنی مشتری این بازار هستند.

قاسم خداوردیلو*
شورانگیز است و دارای هیجان! ایده را خلق می کنی، با کمک دوستانت می پرورانی، تولید می کنی، راهی بازارش می کنی، حالا برنامه (APP) شما ده ها میلیون مخاطب دارد که باید بتواند در بازار دیجیتال دلبری کند.
چند بخش از محصول شما رایگان است و با ذائقه مخاطب سازگار! حتما از حیث محتوا قوی و دارای گرافیکی زیباست، سه کلیک لازم دارد تا مخاطب را به مشتری تبدیل کند. فروش درون برنامه چند برابر بیشتر از فروش مستقیم برنامه ها طرفدار دارد.
شما وارد بازار صنعت پول ساز اپ موبایل شده اید یعنی استراتژی درآمدزایی کلان از پول های خرد! این صنعت پول ساز توسط یک تیم نابغه جوان شکل گرفته است. حسام آرمندهی، مدیرعامل کافه بازار، کارش را از دفتر کوچکی در اطراف دانشگاه شریف آغاز کرد، کاری که امروز منجر به ایجاد صنعتی با بیش از ۲۰ هزار توسعه دهنده فعال شده است.
آرمندهی از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف است و در مقطع کارشناسی ارشد رشته طراحی کسب و کار دانشکده کارآفرینی دانشگاه چالمرز سوئد تحصیل کرده و اکنون مدیرعامل بزرگ ترین و محبوب ترین اپ استور ایران است.
بهمن ماه  1389 با وجود رقیب های جهانی چون اپ استور سامسونگ، سونی و مارکت گوگل؛ اپ استور کاملا ایرانی با نام کافه بازار را به صورت مستقل راه اندازی کرد. مذاکرات با شرکت سونی برای نصب اپ کافه بازار به صورت پیش فرض بر روی دستگاه های این شرکت، به دلیل تحریم ها بی نتیجه ماند و از آن زمان کافه بازار تنها و مستقل روی پای خود ایستاد و رشد کرد. 
مدتی بعد هومن مسگری از بانک پاسارگاد برای نخستین بار درگاه پرداخت کافه بازار را راه انداخت. ایرانی ها از قدیم هوای همدیگر را داشتند. یک سال پس از این ماجرا بود که فروش درون برنامه ای آغاز شد.
این تیم خلاق سریعا اپ «دیوار» را هم که در کار تبلیغات و آگهی هاست، روانه بازار کرد  تا  «کافه بازار» از تنهایی در بیاید و در جنگ اپلیکیشن ها تنها نماند. مایه مباهات است که می بینیم کافه بازار مجموعه ای است که اولا متکی بر درآمدهای خود رشد کرده نه با حمایت های مستقیم دولتی، ثانیا این شرکت نمونه ای از کسب و کارهای موفق است که رشد و توسعه اش را مدیون تخصص نیروی انسانی است نه سرمایه گذاری مالی.
اکنون تعداد کاربران کافه بازار از مرز 30 میلیون نفر گذشته است. بیش از 100 هزار اپلیکیشن را می توان از طریق آن دانلود کرد و بیش از 4 میلیون نفر به صورت روزانه از کافه بازار استفاده می کنند. 
اهالی کافه بازار به خود می بالند که تا امروز برای بیش از 20 هزار تیم توسعه دهنده نرم افزار این فرصت را فراهم کرده اند تا اپلیکیشن های خود را در معرض دید کاربران قرار دهند. 
اپلیکیشن های خارجی در گوگل پلی به سرعت و بدون محدودیت منتشر می شوند؛ ولی کافه بازار باید صفر تا صد ضوابط معلوم و نامعلوم را رعایت کند. در دنیای نوظهور اپلیکیشن، فضای مبهم در حوزه مقررات و دستورالعمل های حقوقی سبب کند شدن رشد و توسعه موسسات دیجیتال داخل کشور می شود. کافه بازار هم در این سال ها با مواردی از این دست رو به رو شده است که گاهی باعث رنج کافه بازار و دوستداران این کافه دیجیتال بوده است!
طرفه اینکه به رقبای خارجی حتی داخلی کافه بازار چندان سخت گرفته نمی شود که احتمال قوی به خاطر کوچک بودنشان هست؛ اما هرچه هست، فضایی غبارآلود برای کافه بازار ایجاد می کند.
به اذعان آقای آرمندهی، تمرکز کافه بازار همیشه روی کیفیت محصول است و تلاش دارد برای حفظ اعتماد کاربران، بهترین محصول و خدمات و پشتیبانی را ارایه دهد.
بنابراین در کسب و کار صنعت اپ موبایل، بازاریابی و تبلیغات تنها سرعت دستیابی به موفقیت را بالا می برد؛ اما محصول است که تعیین کننده سرنوشت یک شرکت نوپا در این حوزه است.
*سرپرست امور واحدها و موسسات دیجیتال مرکز توسعه رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :