fanavaran
آخرین اخبار
facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی
کد خبر : 196333

ایرانی ها روزی 100 میلیون بار در گوگل جست وجو می کنند

رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات گفت: روزانه ۱۰۰ میلیون جست وجو از سوی کاربران ایرانی در موتورجست وجوی گوگل صورت می گیرد و این موتور جست وجوی جهانی، رتبه اول بازدید در ایران را دارد.

مهر- علیرضا یاری با بیان اهمیت موتورهای جست وجو گفت: موتورهای جست وجو در میان وبگاه ها در کشورهای مختلف، رتبه شماره یک را از نظر تعداد بازدیدکننده دارند. در همین حال شرکت های ارایه کننده موتور جست وجو، بزرگ ترین شرکت های حوزه فناوری اطلاعات بوده و رتبه اول درآمد در بین وبگاه های اینترنتی را در کشورهای مختلف به خود اختصاص داده اند. اکثر کاربران اینترنت نیز از موتورهای جست وجو برای دسترسی به وب استفاده می کنند.
رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران، تعداد جست وجوها از ایران را در گوگل براساس آمار روزانه، یکصد میلیون جست وجو عنوان کرد و افزود: موتور جست وجوی جهانی گوگل رتبه نخست بازدید را در ایران دارد. البته سه موتور جست وجوی جهانی دیگر نیز دارای رتبه بازدید زیر ۲۰ در ایران هستند.
مدیر پروژه جویشگر بومی عوامل موثر در وضعیت فعلی این طرح را شامل ۳ موضوع فقدان تجمیع ‏کنندگان قوی در سطح کشور، عدم تمرکز جویشگرهای ایرانی بر دریافت اطلاعات از تجمیع کنندگان داده در سطح کشور و ضرورت ایجاد مدل تعاملی مناسب مابین تجمیع کنندگان داده با جویشگرها برشمرد و گفت: حجم، کیفیت و مهم‏تر از همه به روز بودن اطلاعات در تجمیع‏ کنندگان داده ایرانی در مقیاس مناسبی قرار ندارد.
وی با بیان اینکه تمرکز فعلی در طرح جویشگر بومی بر افزایش دقت و پوشش جست وجو است، ادامه داد: تجمیع کنندگان اطلاعات نسبتا مناسب به دلیل نبود مدل تعاملی مناسب، تمایلی به ارایه اطلاعات خود به جویشگرهای بومی ندارند.
یاری دستیابی به زیست بوم اطلاعاتی مناسب جویشگر بومی را نیازمند حمایت و تقویت تجمیع کنندگان داده بومی در حوزه های پرمخاطب، استفاده از اطلاعات تجمیع کنندگان داده، شکل گیری مدل‏های تعامل تجمیع کنندگان داده و جویشگرهای بومی و تعامل با کنسرسیوم های محتوای بومی دانست.
رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اهداف راهبردی طرح جویشگر بومی گفت: امنیت جویشگر و صیانت حریم خصوصی به منظور حفظ منافع ملی در فضای مجازی، توسعه محتوای بومی و اشاعه فرهنگ ارزش مدار در فضای مجازی، توسعه دانش و فناوری جویشگر بومی، توسعه زیرساخت های تولید و ارایه خدمات جویش و توسعه خدمات متنوع مطابق با نیاز مشتریان ازجمله اهداف راهبردی این طرح است.
وی دستیابی به فضای رقابتی مناسب و تحقق استقلال مالی در جویشگرهای بومی و ارتقای جایگاه ملی و بین المللی کشور در حوزه فضای مجازی را از دیگر اهداف راهبردی این طرح برشمرد و افزود: با اجرای طرح می توان به توسعه دستاوردهایی چون زیرساخت های پردازشی و محتوای زبان فارسی، توسعه سکوهای خدمات پایه موتور جست وجو و خدمات مرتبط، توسعه خدمات ارزش افزوده موتور جست وجو و خدمات جانبی و رونق فضای کسب وکار موتور جست وجو در کشور دست یافت.
مدیر پروژه جویشگر بومی با بیان اینکه جویشگر بومی باید به عنوان یکی از بازارهای خدمات بومی دانش آموزان مورد توجه قرارگیرد، ادامه داد: توسعه محتوای غنی برای کاربران ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است و با وجود اینکه محتوای داخلی رو به رشد است، باید توجه بیشتری به تجمیع و ارایه آن داشت.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :