fanavaran
آخرین اخبار
facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی
کد خبر : 193814

پرونده‌ای درباره سرمایه‌گذاری MTN در استارت‌آپ اسنپ

دربستِ سربسته

سایت TechCrunch روز 18 مهر امسال، خبری به نقل از شهرام شاهکار، مدیرعامل اسنپ منتشر کرد مبنی بر سرمایه گذاری 20 میلیون یورویی شرکت آفریقایی MTN در این استارت آپ که در زمینه خدمات درخواست تاکسی و سفر اشتراکی (e-hailing) فعالیت می کند. انتشار این خبر واکنش های گسترده و متفاوتی در محافل استارت آپی ایران ایجاد کرد. از ابراز خوشحالی و ایجاد امیدواری در فضای کسب وکارهای نوپا تا تردیدها و سوال های جدی درباره صحت، اعتبار و قابل استناد بودن آن. از سوی دیگر، برخی فعالان این حوزه، ضمن انتقاد از نحوه پوشش خبری درباره این سرمایه گذاری (دومین سرمایه گذاری امسال از نظر مبلغ، پس از سرمایه گذاری شرکت سوئدی در شرکت سرآواپارس)، آن را یک مانور تبلیغاتی و به نوعی واکنش به تحرکات اخیر شرکت رقیب پنداشتند.

وحید حجه فروش
یک روز پس از انتشار خبر، اسماعیل جارودی، قائم مقام شرکت MTN در خاورمیانه و شمال آفریقا درباره این سرمایه گذاری گفت: «ما از ابتدای راه اندازی اسنپ فعالیت آن را به دقت زیر نظر داشتیم و تحت تاثیر موفقیت و قدرت اسنپ برای فراگیر کردن این سیستم در تهران و افزایش تعداد کاربران آن قرار گرفتیم. آنها موفق شده اند طی مدت کوتاهی بازار درخواست اینترنتی خودرو در ایران را در اختیار بگیرند و حالا  MTN  به ادامه این مشارکت بسیار امیدوار است».
خبرگزاری مهر در ابتدای اظهارات اسماعیل جارودی گفته است که شرکت MTN هفته گذشته، ۲۰ میلیون یورو به میزان سرمایه گذاری خود در شرکت اسنپ و دیگر شرکت های زیرمجموعه گروه اینترنتی ایران افزود.
همه کارشناسان و فعالان اکوسیستم استارتآپی از انجام چنین سرمایه گذاری هایی استقبال می کنند، اما در این میان چند سوال بی پاسخ همچنان نقل محافل استارت آپی ایران است؛ سوالاتی از این دست که:
اسنپ چه مبلغی ارزش گذاری شده است؟
ماهیت راکت اینترنت و ارتباط آن با گروه اینترنتی ایران چیست؟
بقیه شرکت های گروه اینترنتی ایران چه سهمی از این 20 میلیون یورو دارند؟
چه توافقی وجود داشته که سایر شرکت های گروه اینترنتی ایران به اسنپ اجازه داده اند خبر این سرمایه گذاری را به این شکل مصادره به مطلوب کند؟
آیا اگر MTN می توانست پولش را از ایران خارج کند، باز هم در شرکت های گروه اینترنتی ایران سرمایه گذاری می کرد؟
در این پرونده می کوشیم با همراهی کارشناسان، به سوال های مطرح شده پاسخ دهیم. لازم به ذکر است تلاش و پیگیری خبرنگار فناوران برای مصاحبه با مدیرعامل اسنپ و دریافت پاسخ های صریح و شفاف، به دلیل آن چه از سوی روابط عمومی اسنپ، شلوغی دفتر به خاطر فیلم برداری تلویزیونی و نبودن فضا جهت نشستن و گفت وگو میسر نشد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :