نام گذاری های احمقانه بسیاری در استارت آپ ها دیده ایم که اغلب بر اساس روندهای موقتی ایجاد شده اند. نام هایی همچون Bitly, Borkly, Barnly, Molestly, Strinkingly, Happily, Crappily, Maply, Morply, Dottly که افول شان نشان می دهد این مشکل در سیلیکون ولی نیز وجود دارد. مهم تر اینکه نام هایی مانند این ها بدون داشتن بودجه کلان، برندینگ بسیار سختی خواهند داشت.
Laurel A. Sutton مشاور انتخاب نام از شرکت Catchword Brand Name Development می گوید: «فکر می کنم افراد گاهی فقط می خواهند غیرعادی به نظر برسند، چون این همان چیزی ا ست که استارتآپ ها باید انجام دهند. آنها علاقه دارند نشان دهند خلاق و متفاوت بوده و از اصول رایج استفاده نمی کنند. آنها همه آن چیزی هستند که کسب و کارهای بزرگ سنتی نیستند».بسیاری از مشکلات نام برندها نتیجه کمبود عمومی است که در دامنه های دات کام ایجاد شده. این موضوع را در کنار عطش برای متفاوت بودن قرار دهید تا متوجه شوید چرا استارت آپ ها به سمت انتخاب های عجیب برای نام شان می روند. بعضی شرکت ها که از .com ناامید شده اند، بسراغ پسوندهایی همچون ly، lee و li می روند. درواقع نوآوری تمرکز اصلی استارت اپ های نسل آینده است، اما به نظر می رسد مرز باریکی بین یک برند عالی بودن و داشتن یک نام مسخره برای کسب و کارهای نوپا وجود دارد.
پسوندهای .me و .io
جامعه استارتآپی شاهد افزایش چشمگیری در استفاده از پسوند .io مخصوصا در فضای فناوری بوده است. از دیدگاه یک توسعه دهنده نرم افزار، این پسوند یک انتخاب معقول است. در دنیای برنامه نویسان، .io مخفف input/output یا ورودی/خروجی است، مفهومی تکنیکی که برای افراد غیرفنی خیلی مناسب نیست. یک ccTLD (پسوند دامنه مخصوص کشورها) دیگر در همین حوزه که می توان به عنوان جایگزین در نظر گرفت، .me است.
دامنه های me به عنوان ابزاری عالی برای شخصی سازی و برندینگ شخصی شناخته می شوند. این پسوند همچنین به استارت آپ ها یا برندهای شخصی این توانایی را می دهد تا نسبت به دامنه های استاندارد همچون .com کوتاه تر و جذاب تر باشند.
در نظر داشته باشید حتی شرکت هایی همچون گوگل، وردپرس و فیسبوک دامنه های .me خود را برای کوتاه کردن لینک هایشان ثبت کرده اند که ثابت می کند «کوتاهتر، جذاب تر است» و باید شعار اصلی شما در زمان انتخاب نام برند و دامنه برای کسب و کار خود باشد.
روندهای نام دامنه
درنهایت بسیاری از بنیان گذاران کسب و کارها از خود می پرسند راحت ترین راه حل برای انتخاب نام دامنه ای که مسائل برندینگ را در کنار تمرکز بر شخصی سازی پوشش دهد، چیست؟ تعدادی از استارتآپ ها نام خود را با یک لغت توصیف کننده جفت می کنند که به صورت خلاصه نوع فعالیت شان را توضیح می دهد (یا حداقل صنعتی که در آن فعالیت می کنند را مشخص می کند). مثلا یک شرکت نرم افزاری بنام Clara با انتخاب claralabs.com به عنوان دامنه اصلی خود، از همین روش استفاده کرده است. جفت کردن برند خود با یک توضیح کوتاه و قابل تشخیص که درباره محصولات یا خدمات شماست، راهی مناسب برای تمایز نام، جلوگیری از فراموشی توسط مشتری و همچنین جلوگیری از تداخل با نام های مشابه خواهد بود.
کلید اصلی، شفافیت است
در کنار شخصی سازی، شفافیت وجه مهم دیگری در زمان گزینش نام و دامنه یک شرکت به حساب می آید. با گنجاندن یک کلمه کلیدی یا چیزی مرتبط با محدوده فعالیت تان در آدرس URL، در حقیقت به مشتری های بالقوه اجازه می دهید متوجه شوند شرکت شما چه کاری انجام می دهد.
این موضوع همچنین فوایدی برای سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) نیز دارد؛ چراکه به موتورهای جستجو به صورت مستقیم اعلام می کند که وب سایت شرکت شما روی چه موضوعی تمرکز دارد. البته در این باره مهم است که ناخواسته اقدام به استفاده افراطی از کلمات کلیدی مرتبط نکنید، چرا که توسط موتورهای جستجو جریمه خواهید شد.
یک نام شرکت که استعداد برند شدن را دارد، لزوما همیشه با دامنه .com زیبا شروع نمی شود. می تواند با صدها پسوند دامنه جدیدی که در دسترس و قابل ثبت هستند، همچون .me شروع شود، به خاطر داشته باشید، شما استارت آپ هستید و گزینه های بیشتری برای ساخت یک برند آنلاین هوشمندانه در اختیار دارید.