خواب های طلایی برای یک ایمیل بومی
به دنبال ارسال نامه وزیر ارتباطات به دستگاه های اجرایی مبنی بر ممنوعیت استفاده از ایمیل های خارجی، جزییات نحوه عضویت در پست الکترونیکی بومی «ایران» به عنوان یکی از سرویس دهندگان ایمیل داخلی اعلام شد.
خبرگزاری مهر- چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ابلاغ نامه ای به دستگاههای اجرایی، رییس کل بانک مرکزی و اپراتورهای ارتباطی، ممنوعیت استفاده از ایمیلهای عمومی با میزبانی خارجی از جمله Yahoo ،Gmail ، Hotmail و MSN در مراودات خدماتی و بانکی و به دلیل توجه به مباحث امنیتی هشدار داد که در این زمینه سازمان فناوری اطلاعات ایران «پست الکترونیکی ایران» را با میزبانی در مراکز داده امن داخلی آماده سرویسدهی به کاربران
اعلام کرد.
ورود به پست الکترونیکی «ایران» از طریق نشانی اینترنتی mail.iran.ir امکانپذیر است و متقاضیان برای درخواست ایجاد حساب کاربری با ورود به این صفحه و انتخاب گزینه «کاربری جدید» باید فرم الکترونیکی مربوط به ایجاد پست الکترونیکی را تکمیل و ارسال کنند.
در این فرم الکترونیکی علاوه بر وارد کردن نام کاربری و رمز عبور پیشنهادی متقاضی باید نسبت به درج نام و نام خانوادگی، کد ملی، کدپستی و نشانی محل زندگی و یا نشانی و کدپستی دستگاه محل خدمت و نام سازمان مربوطه، شماره تلفن ثابت و همراه اقدام کند.
پس از این مرحله، پست الکترونیکی متقاضی بررسی شده و فعالسازی پست الکترونیکی ایران 24 ساعت پس از ثبت نام صورت میگیرد.
تغییر زبان ایمیل
تغییر زبان صندوق پست الکترونیکی "ایران" به تمامی زبانهای زنده دنیا و نیز امکان جستوجوی ایمیلها در محیط پست الکترونیکی از جمله امکانات ایمیل "ایران" است. در همین حال محدودیتی در فضای استفاده از ایمیل ایران به لحاظ حجم پستهای الکترونیکی وجود ندارد.
امکان استفاده رایگان از فضای پست الکترونیکی و دسترسی سریع و آسان به آن از دیگر مزایایی است که این ایمیل بومی دارد و دستاندرکاران آن در سازمان فناوری اطلاعات معتقدند که در صورت استقبال کاربران از ایمیل "ایران" امکان رقابت این پست الکترونیکی با سایر ایمیلهای داخلی و حتی ایمیلهای خارجی وجود دارد.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران آخرین آمار تعداد مشترکان این سرویس را بیش از 150 هزار نفر اعلام کرد و از برنامههای این سازمان برای توسعه ایمیلهای بومی با میزبانی داخلی خبرداد.
توسعه کسب و کار با ایمیل بومی
علی اصغر انصاری معاون سازمان فناوری اطلاعات نیز معتقد است اگر ایمیل، خارج از ابزار تفننی بهعنوان ابزار ارتباطی در اختیار مردم قرار بگیرد و این ابزار ارتباطی رسمی شده و دولت با مردم از این طریق ارتباط برقرار کند، میتواند بسیاری از هزینهها را کاهش دهد.
وی گفت: بسیاری از خدمات ارزشافزوده، آگهیها و فعالیتهای تجاری از طریق این ابزار میتواند انجام شود.
براین اساس ایمیلهای داخلی مدل کسبوکار خوبی را تصویر میکند و البته مطالعات آن نیز انجام شده است.
انصاری افزود: حاکمیت و دولت از طریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بهدنبال راهاندازی ابزار ارتباطی جدیدی است که البته با توجه به مدل کسبوکاری فراهم شده، میتوان زیرساختهای آن را بهدرستی مهیا کرد؛ حتی میتوان ادعا کرد با توجه به مشخصات ایمیل ایرانی این پروژه میتواند بهمراتب بیشتر از سرویس پیامک در خدمت کسب و کارها و ارگان های مختلف باشد.
معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در آینده باید پست الکترونیکی ایرانی در حوزههای مختلف فناوری اطلاعات استفاده شود.
اگرچه امروز این ایمیل در حد یک ایمیل عمومی است، اما در آینده این ایمیل در شاخه کاربردهای مختلف تجاری و شخصی میتواند به ایجاد کسبوکار در فضای سایبر بینجامد، همچنین ایمیل ایرانی میتواند خدمات دولت به دولت و دولت به مردم را ارایه دهد. براین اساس، در حوزه تجاری و دولتی هر فرد ایرانی نیازمند ایمیل ایرانی خواهد بود و پیشبینی میشود در این زمینه شاهد استقبال خوبی باشیم.