fanavaran
آخرین اخبار
سرویس های خبری
پربیننده ترین خبرهای سرویس
یادداشت سرویس
اخبار برگزیده سرویس
گفت و گوی سرویس
گزارش سرویس
{#foreach $T.table as record}{#/for}
facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی
کد خبر : 29763

گفت‌وگوی فناوران با مدیر محصول و مدیربازاریابی موبایل ایسوس

ایسوس امسال پنج گوشی هوشمند وارد بازار می کند

تا هفت هشت سال پیش، مردم ایسوس را با مادربوردهایش می شناختند. این برند تایوانی وقتی هم پا به بازار نوت بوک گذاشت، توانست خود را در بین پنج برند برتر جهان قرار دهد و در برخی فصل ها حتی در بین سه برند برتر بازار جهانی نوت بوک هم قرار گیرد. ایسوس هم اکنون بخش بزرگ بازار نوت بوک ایران را در اختیار گرفته و حاکمان سنتی بازار ایران (سونی و دل) را کنار زده است. اما ایسوس به بازار مادربورد و نوت بوک اکتفا نکرد و همگام با تغییرات بازار جهانی وارد بازار تبلت شد که هم اکنون بعد از اپل و سامسونگ در جایگاه سوم بازار جهانی تبلت تکیه زده و برای جایگاه سامسونگ خط و نشان می کشد. بازار گوشی های هوشمند هم دندان هدف دیگر این شرکت تایوانی است. حضور پرسروصدای ایسوس در کنگره جهانی موبایل 2013 با معرفی پدفون اینفینیتی و فون پد هفت اینچی با قابلیت مکالمه تلفنی که با قیمت مناسبش بازار تبلت های هفت اینچی را تکان داد، حکایت از آن دارد که ایسوس آینده را زودتر از هم دوره ای های قطعه ساز خود شناخته است. اینکه ایسوس چقدر توان بازی در زمین موبایلی ها را دارد و تا چه اندازه می خواهد در بازار لوازم الکترونیکی مصرفی پیشروی کند، موضوعاتی است که در گفت وگو با «پریمروس سو»، مدیر بازاریابی بخش موبایل ایسوس و «جفری هوآنگ»، مدیر محصول موبایلی ایسوس به بحث گذاشته ایم.

گفت و گو: ساحره چمنی

با توجه به اینکه تنوع گوشی‌های هوشمند ایسوس زیاد نیست و از سوی دیگر برند موبایلی این شرکت خیلی جدید است، برنامه شما برای بازار موبایل چیست؟
اگرچه حضورمان در بازار خیلی جدید است، اما قصدمان گرفتن جایگاه خوبی در بازار گوشی‌های هوشمند است.
قرار دادن ایسوس به عنوان یک کالای پیشرفته و ارزشمند در بازار ایران در این زمان مهم است. در عین حال ما از تجربه بازار جهانی استفاده و سعی می‌کنیم محصول بعدی‌مان کالایی باشد که بازار ایران به آن نیاز دارد و در تلاشیم کالای قابل قبول‌تری برای این بازار فراهم کنیم. در حال حاضر ورود ما به بازار موبایل با یک کالای بسیار پیشرفته و خیلی خلاقانه و متفاوت بوده است.

در چه کشورهایی ایسوس قوی‌تر عمل کرده و تمرکزش بیشتر روی چه کشورهایی است؟
گوشی‌های هوشمند ایسوس را در آسیا و اروپا خوب فروخته‌ایم و کشورهایی که خیلی روی آنها متمرکز شده‌ایم چین، تایوان، روسیه، آلمان و ایتالیاست. اما کشوری که قصد داریم بیشتر روی آن تمرکز کنیم تایوان است و اما در مورد پدفون روی کشورهای محدودی تمرکز می‌کنیم که ایران از جمله این کشورهاست و برای‌مان مهم است تا محصول پدفون را در آنها ارایه کنیم.

فروش این محصول در بازار جهانی چطور بوده است؟
فروش خوب و رضایت‌بخش بوده اما نمی‌توانیم رقم فروش را اعلام کنیم.

برنامه‌ ایسوس برای محصولات‌ بعدی چیست؟ آیا قصد دارد باز هم گوشی–تبلت بسازد یا قصد دارد یک گوشی هوشمند به بازار بیاورد؟
تولید پدفون را در آینده نیز به عنوان یک کالای پیشرفته ادامه خواهیم داد و سعی‌مان این است بتوانیم نسخه‌های مختلفی از ساده، متوسط و پیشرفته‌ای از این کالا را برای هر گروه و قشری ارایه کنیم. اما همچنان ساخت پدفون‌های پیشرفته در دستور کار ما قرار دارد، البته قرار است محصولات موبایلی را گسترش دهیم.

چند محصول جدید برای سال‌جاری میلادی در دستور کار دارید؟
پنج محصول جدید برای تا پایان سال قرار است راهی بازار شود.

همان‌طور که می‌دانید بازار ایران همانند سایر بازارهای جهانی بسیار رقابتی شده است. سامسونگ سهم خوبی در بازار دارد، اپل خیلی خوب کار کرده، ال‌جی که از گذشته حضور داشته، تمرکزش را روی گوشی‌های هوشمند بیشتر کرده و هوواوی با گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت وارد بازار ایران شده است. آیا ایسوس با توجه به اینکه خیلی تازه‌کار است قدرت رقابت با این شرکت‌ها را دارد؟
ما در بازار گوشی‌های هوشمند بوده‌ایم و همچنان هستیم. اگرچه خیلی زودتر باید به بازار ایران وارد می‌شدیم، چون بازار متفاوت و بسیار بزرگی است. صددرصد مطمئن هستیم که می‌توانیم بازار ایران را بگیریم و در آن موفق شویم و به همین دلیل به ایران سفر کرده‌ایم که بازار را از نزدیک ببینیم.
ایسوس شرکتی است که در مناطق و کشورهای مختلف، استراتژی خاص مطابق منطقه دارد و بر اساس تجربه و نیاز نیاز مردم کالا می‌سازد، اصلا کپی نمی‌کند و در تلاش است با کالاهایی وارد بازار شود که مطمئن است سناریوی استفاده از آن کالا وجود دارد. چون می‌خواهد کالایی متفاوت و پیشرفته و ارزشمند عرضه کند. کالای خوبی داریم و فکر می‌کنیم می‌توانیم موفق شویم.
ایسوس فکر می‌کند که موبایل کالایی است که باید با انسان حمل شود، بنابراین زیبایی و بر اساس مد بودن این کالا مهم است، بر این اساس انرژی زیادی صرف کرده‌ایم که کالایی با قالب یک‌پارچه آلومینیومی بسازیم. طراحی این کالا شبیه هیچ محصول دیگری نیست و قصدمان ساخت کالایی زیباست که با یک انسان زیبا حمل شود و قصدمان این بوده که پردازنده قوی، دوربین پیشرفته و سایر امکانات یک گوشی هوشمند را در یک طرح زیبا و خوب جمع کنیم و بتوانیم اجرای خوب و سبک بودن را در یک قالب زیبا قرار دهیم.

محصولات ایسوس محدود است و قیمت‌شان هم بالاست. فکر می‌کنید با این قیمت بالا بتوانید سهم مناسبی از بازار به دست بیاورید؟
پدفون اینفینیتی برای ورود به بازارهای محدودی تولید شده و در مرحله آزمایشی است تا ظرفیت بازار را ارزیابی کنیم. در واقع هدف ما در این مرحله معرفی کالاست تا بتوانیم بهترین تجربه را برای کاربران نهایی یک دستگاه موبایل با برند ایسوس به وجود بیاوریم و این قضیه می‌تواند برندسازی خوبی برای ایسوس به وجود بیاورد که کالای بهتر و پیشرفته‌تری را وارد بازار کنیم و با کالاهای متفاوت و تعداد بیشتری وارد بازار شویم و بتوانیم سهم خوبی از بازار را به دست بیاوریم. اما درحال حاضر قصدمان این است که این کالا بهترین تجربه را به کاربر بدهد و هدف نهایی ما برای گرفتن بازار فقط این کالا نیست، بلکه قصد داریم بعد از اینکه این تست جواب دهد کالاهای متفاوت و بیشتری را به بازار عرضه کنیم.

تعداد توزیع کنندگان شما هم محدود است. قصد ندارید تعداد بیشتری نماینده در ایران بگیرید تا محصولات‌تان را بهتر و بیشتر توزیع کنید؟
هم‌اکنون همه چیز با هم همخوانی دارد. وقتی کالایی که قرار است وارد بازار شود، محدود است؛ پس به توزیع کنندگان زیادی نیاز نیست. اما زمانی که کالا بیشتر شود، نیاز به توزیع‌کنندگان بیشتری خواهد بود و مسلما به این سمت خواهیم رفت و با توزیع کنندگان بیشتری کار خواهیم کرد.

تبلت‌های ایسوس هم‌اکنون جایگاه سوم را در بازار جهانی دارند. برنامه‌ای برای عرضه محصولات بیشتری دارید؟
ما تبلت‌های زیادی از هفت تا 11 اینچی در بازار داریم و VivoTab را نیز وارد بازار کرده‌ایم که مبتنی بر ویندوز است و در آینده هم کالای دیگری داریم، اما چیزی که هم‌‌اکنون وجود دارد رقابت میان آندرویید و آی‌او‌اس اپل است و هم‌اکنون تمرکز ما بیشتر روی آندرویید است.

چه سایزی از تبلت‌های‌تان فروش بهتری داشته؟
مسلما سایز هفت اینچی خیلی خوب است و در بازار تبلت‌های هفت اینچی توانسته‌ایم خیلی خوب عمل کنیم. فون‌پد و نکسوس و مموپد فروش خیلی خوبی داشته و بنابراین فروش این محصول را ادامه خواهیم داد.

یکی از مشکلات و ایراداتی که به محصولات موبایلی ایسوس گرفته می‌شود، پروسه طولانی از زمان معرفی تا عرضه محصولات‌ این برند به‌خصوص در بازار ایران است. دلیلش چیست؟
در دنیا نمایشگاه‌های بزرگی مثل CES، MWC یا آیفا برگزار می‌شود که حتما باید حضور داشته باشیم و باید کالاهای‌مان را در این نمایشگا‌ه‌ها معرفی کنیم. گاهی ممکن است کالا نه تنها برای ما بلکه سایر تولیدکنندگان در زمان مناسب آماده نشود؛ چون این نمایشگاه‌ها زمان مشخصی دارند. بنابراین فقط نمونه‌ای از کالا آماده می‌شود تا در نمایشگاه‌ها رونمایی شود. بنابراین تولید انبوه این کالا به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. بر این اساس عرضه جهانی پدفون اول برای همه بازارها و به ویژه ایران خیلی طول کشید، پدفون دو با زمان کوتاه‌تری به بازار آمد و در مورد پدفون اینفینیتی این زمان کمتر شد و انتظار داریم در مورد کالاهای آینده باز هم این پروسه زمانی کوتاه‌تر شود و در ایران هم‌زمان با کشورهای دیگر عرضه شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :