fanavaran
آخرین اخبار
سرویس های خبری
پربیننده ترین خبرهای سرویس
یادداشت سرویس
اخبار برگزیده سرویس
گفت و گوی سرویس
گزارش سرویس
{#foreach $T.table as record}{#/for}
facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی
کد خبر : 198023

رقبا نگران انحصارگری هستند

گزینه های بَرنده و بُرنده گوگل برای ورود به بازار موبایل

گوگل با عرضه گوشی های پیکسل به شکل جدی وارد بازار موبایل دنیا شد. اگرچه در ابتدا تصور می شد که مثل همیشه گوگل فقط گوشی هوشمندی تولید کرده که در بازار موبایل خودی نشان دهد، اما امسال قضیه فرق داشت. گوگل جدا وارد بازار گوشی موبایل شده است.

ساحره چمنی
گوگل برخلاف همیشه با عرضه گوشی های هوشمند پیکسل نشان داد خط مشی متفاوتی در مقایسه با محصولات سری نکسوس در پیش گرفته است. برخلاف سال های گذشته که گوگل طراحی و تولید گوشی های سری نکسوس را به شریک سخت افزاری خود واگذار می کرد، درباره پیکسل، شرایط کاملا متفاوت بود. گوگل بدون دخالت سایر شرکت ها، اقدام به طراحی گوشی هوشمند خود کرد و تنها تولید آن را به اچ تی سی سپرد. در واقع اچ تی سی دخالتی در فرآیند طراحی پیکسل و پیکسل XL نداشت و این گوگل بود که محصولش را از صفر تا صد ساخت. زمانی که گوگل از پیکسل رونمایی کرد، ورود مقتدرانه اش از جهاتی لرزه بر اندام بسیاری از شرکت های سخت افزاری موبایلی انداخت.
گوگل پیش تر هم تلاش کرده بود که به حوزه سخت افزار موبایلی وارد شود. سال 2011 با خرید موتورولا که موفقیتی برای این غول جست وجو نداشت، سعی کرد رسما وارد بازار موبایل شود. گوگل برای خرید موتورولا 5/12 میلیارد دلار هزینه کرد. ورود گوگل در آن زمان نیز گمانه هایی در بین سایر کمپانی ها مطرح کرد، به طوری که تولیدکنندگان گوشی های هوشمند این حرکت گوگل را به عنوان تهدیدی علیه خود می دیدند، اما وقتی گوگل موفقیتی در عرصه موبایل به دست نیاورد، مجبور شد موتورولا را به قیمت 3 میلیارد دلار به لنوو واگذار کند. البته گوگل تنها بخش موبایلی موتورولا را واگذار کرد و مجموعه عظیمی از پتنت های موتورولا را برای خود نگه داشت. گوگل تاکنون به بخش سخت افزار وارد نشده بود، اما با ارایه سیستم عامل آندرویید باعث شد تا به رقیب سرسختی برای اپل تبدیل شود. از آنجا که آندرویید پلات فورم بسیار قدرتمندی است، اکثر شرکت های موبایلی به نوعی به گوگل وابسته شده اند.
اما گوگل دوباره بعد از شکستش با موتورولا با گوشی های پیکسل وارد عرصه موبایل شد و این بار دوباره باعث به وجود آمدن نگرانی هایی برای شرکت های موبایلی شده است. 
امسال اما شانس با گوگل یار بود؛ پیکسل و پیکسل ایکس ال در بهترین شرایط به بازار عرضه شدند، چراکه در زمان عرضه این دو گوشی، سامسونگ با مشکلات ناشی از انفجار گلکسی نوت ۷ دست به گریبان بود و اپل آیفون ۷ را وارد بازار کرده بود که به دلیل تغییرات جزئی خیلی مورد استقبال قرار نگرفت. نه تنها این شرایط باعث شد پیکسل ورود خوبی به بازار موبایل داشته باشد، بلکه امکاناتی که گوگل روی این گوشی ارایه کرده بود نیز باعث جلب نظر بسیاری به پیکسل های گوگل شد. آندرویید هم اکنون بیش از ۸۸ درصد سهم بازار گوشی های هوشمند را در اختیار دارد. به این ترتیب انتظار می رود که در بخش سخت افزاری هم به رقیب سرسختی برای شرکت های موبایلی تبدیل شود.
کمپانی هایی نظیر سامسونگ، هوواوی و بسیاری از تولیدکنندگان چینی که از آندرویید استفاده می کنند، احتمالا برای رقابت با گوگل عزم خود را جدی تر می کنند. البته اگر گوگل در بخش پلات فورمی هم بخواهد با تولیدکنندگان سخت افزاری رقابت کند، تولیدکنندگانی که از آندرویید استفاده می کنند، راهی برای رقابت با گوگل نخواهند داشت. این رقابت می تواند در ارایه سریع به روز رسانی های آندرویید برای محصولات موبایلی خود گوگل باشد.
شاید ورود گوگل به بازار موبایل به نوعی باعث شود که شرکت ها فعالیت خود را در این بازار تغییر دهند، مثلا اچ تی سی به عنوان تولیدکننده پیکسل های گوگل با درک این موضوع، به نوعی درصدد تغییر سیاست هایش است و از ماه ها پیش سرمایه گذاری در واقعیت مجازی و عرضه محصولات در این حوزه را در دستور کار قرار داده است.
محصولات گوگل تفاوت دیگری هم با رقبا دارند که رقابت را برای سایر شرکت ها سخت تر می کند. ترکیب هوش مصنوعی و داده های این غول جست وجو، قابلیتی در اختیار گوگل قرار داده است که هیچ یک از رقبا آن را در اختیار ندارد. دستیار صوتی هوشمند Google Assistant، به گونه ای قابلیت شخصی سازی را برای کاربران فراهم می کند که فراتر از  سیری اپل و کورتانای مایکروسافت است. گوگل به اطلاعات چند میلیارد کاربر دسترسی دارد که از سرویس های مختلف این کمپانی نشات می گیرد و همین موضوع دلیل برتری گوگل در برابر رقباست.
البته برخی از تحلیل گران ورود گوگل به حوزه سخت افزار و تولید گوشی های هوشمند را یک اقدام زودگذر می دانند و شکست مایکروسافت و آمازون را در ورود به این حوزه، دلیلی بر ادعای خود می خوانند. 
گوگل علاوه بر گوشی های پیکسل، اقدام به عرضه بلندگوی هوشمند Google Home،  Google Wifi و همچنین پلات فورم DayDream پرداخت که در کنار هدست واقعیت مجازی دی دریم، بازار هدست های واقعیت مجازی را هدف گرفته است. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :