بررسی تفاوتهای شخصیتی در انتخاب سیستمعامل موبایل
خسیس ها آیفون به دست نمی گیرند
در حالی که برای بسیاری از کاربران گوشی های آیفون فرم و طراحی از اولویت بیشتری هنگام خرید برخوردار است اما کاربران گوشی های مبتنی بر سیستم عامل آندرویید خیلی به طراحی اهمیت نمی دهند و بیشتر کاربرد و نرم افزارهای ارایه شده این دستگاه ها برای شان مهم است.
ترجمه : ساحره چمنی
منبع: Mobiledia
نتایج یک نظرسنجی نشان داده که اختلاف میان آندرویید و اپل تنها بر روی امتیازات انحصاری آنها نیست بلکه خواستههای شخصی و نیازها و سلیقهها نیز عوامل دیگری است که این گوناگونی را تشدید میکند.
بر این اساس وبسایت Hunch نتایج تحقیقات جالبی را منتشر کرده است که بر اساس آن مشخص شده کاربران گوشیهای مبتنی بر پلاتفورم آندرویید محافظهکارتر و بدبینتر از کاربران آیفون هستند.
این تحقیقات که میان هزار و 500 نفر انجام شده، نشان میدهد که کاربران گوشیهای آندروییدی به پسانداز مالی بیشتر علاقه دارند و حاضر نیستند برای طراحی و زیبایی گوشی خود هزینه زیادی صرف کنند، اما از سوی دیگر برای به روز بودن و دسترسی به فناوریهای جدید حتی حاضرند گوشیهایی با ترکیب زشت و بدفرم هم به دست بگیرند.
این در حالی است که کاربران آیفون نسبت به کاربران آندرویید دستودل بازترند و حاضرند برای طراحی گوشی از هر میزان پولی دل بکنند حتی اگر گوشی مورد نظرشان ویژگیهای فنی زیادی هم نداشته باشد.
البته تحقیقات Hunch فقط به گوشیهای آیفون و آندرویید محدود نشد بلکه این وبسایت کاربران سایر سیستمعاملهای هوشمند را هم مورد بررسی قرار داد. از این رو، به نتایج شگفتانگیزی دست یافت که بر اساس آن، خانمها نسبت به آقایان سیستمعامل ویندوزفون مایکروسافت را بیشتر ترجیح میدهند و این نشان میدهد که این قشر از مردم میانهروتر از آقایان هستند.
بر اساس این تحقیقات، تعداد برابری از زنان و مردان از گوشیهای بلکبری استفاده میکنند بنابراین کاربران آندرویید آزادیخواهند و نسبت به سایر کاربران خویشتنگراترند.
البته از آنجا که این تحقیقات در آمریکا انجام شده و قشر خاصی را مورد آزمایش و بررسی قرار داده خیلی نمیتوان با اطمینان و صددرصد درباره این نتایج نظر داد، اما اگر با سهم بازار برندهای مختلف مقایسه شود کمی با آمارهای سراسر دنیا متفاوت از آب درمی آید.
قیمت گزینه مهمی است که در میزان فروش گوشيهای مختلف سهم بسزایی دارد. بر اساس گزارش اپراتورها، گوشیهای آندروییدی گرانقیمت در بسیاری از موارد اگر ویژگیهای زیاد، کاربردی و رابط کاربری سادهای نداشته باشد، از فروش خوبی برخوردار نخواهند بود. این در حالی است که گوشی اپل در هر شرایطی میزان فروش خود را در سایر نقاط دنیا حفظ میکند و همیشه استقبال زیادی از آن صورت میگیرد.
البته همانطور که بازار تلفن همراه مدام در حال تغییر است اما سلیقه و نحوه کاربرد کاربران از گوشیهای تلفن همراه هم تغییر میکند.
در تحقیقات دیگری که کاربرد و استفاده از دستگاههای مختلف تلفن همراه را مورد بررسی قرار داده، به نکته جالبی برمیخوریم که آن هم علاقه کودکان را به گوشی آیفون نشان میدهد.
بر اساس این گزارش، علاقه کودکان 14 تا 20 ماهه به گوشیهای هوشمند خیلی جالب به نظر میرسد به طوریکه بین گوشیهای هوشمند بلکبری و آیفون، کودکان گوشیهایی مجهز به صفحه نمایش لمسی را بیشتر دوست دارند زیرا در زمان لمس، صفحه نمایش روشن میشود اما برای روشن شدن صفحه گوشیهای بلکبری نیاز به فشار کلید است که کودکان به سختی میتوانند از پس روشن کردن صفحه برآیند.
این تحقیقات نشان داده که کودکان برای لذات آنی، دستگاههایی مثل گوشیهای هوشمند اپل را نسبت به سایر دستگاهها ترجیح میدهند.
در بررسیهای مختلف لمس صفحه نمایش تنها دلیل انتخاب گوشیهای اپل نبوده، بلکه عوامل دیگری در انتخاب و علاقه کودکان به این دستگاهها موثر بوده است.
در این تحقیقات که موضوع برند اپل عنوان شده، کارشناسان میگویند یا کودکان به عکسالعمل فوری و بازخوردی که این دستگاهها هنگام لمس نشان میدهند علاقه دارند یا علاقه به برند اپل اجتنابناپذیر است.
بر اساس گزارش بیبیسی، مغز طرفداران اپل نسبت به محصولات این شرکت واکنش نشان میدهد.در یک آزمایش کاربرانی که 24 ساعت کامل از روز خود را با محصولات اپل میگذرانند مورد بررسی قرار گرفتند و نتیجه این شد که این افراد عکسالعمل مثبتتری نسبت به سایرین از خود به محصولات اپل نشان میدهند.
تحقیقات همچنین نشان داده که برندهای بزرگ تاثیر بیشتری بر روی ذهن انسان میگذارد، مخصوصا اگر فرزندان در خانوادههایی به دنیا بیایند و بزرگ شوند که والدین آنها با این محصولات بیشتر سروکار داشته باشند. از آنجا که اپل یکی از باارزشترین برندهای دنیاست مسلم است که تاثیر بیشتری بر روی کاربران مختلف در سراسر دنیا دارد.