fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 78403
    تاریخ انتشار : 20 تیر 1394 9:50
    تعداد بازدید : 956

    به دنبال تعلیق دو ساله مرکز ‌ مدیریت توسعه ملی اینترنت

    رگولاتوری وظایف مرکز متما را به عهده گرفت

    مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت (متما) که شش سال گذشته به منظور انجام کلیه فعالیت های مدیریتی و توسعه ای در حوزه اینترنت راه اندازی شد، سال گذشته به کُما رفت و اکنون نیز ظاهرا نوار قلبی اش صاف شده است.

    خبرگزاری تسنیم- متما (مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت کشور) پیرو دستور محمد سلیمانی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از مطالعه روی وضعیت موجود و براساس وظایف اساسنامه ای و اولویت های راهبردی شرکت فناوری اطلاعات ایران در سند چشم انداز و اهداف کمی برنامه پنج ساله در حوزه اولویت های راهبردی در سال 88 شکل گرفت.اولویت های راهبردی شامل مدیریتی، حقوقی، قوانین و استانداردها، تحقیق و پژوهش، آموزش و فرهنگ سازی، زیرساخت تبادل اطلاعات اعم از تولید، تبادل، انبارش و پردازش می شود.علاوه بر این، مدیریت و توسعه منابع یا دامنه های اینترنتی، مدیریت منابع فناوری، افزایش مقدار شاخص های آمادگی الکترونیکی، دستیابی به آمار و شاخص های توسعه اینترنت، ایجاد انسجام در پروژه های توسعه اینترنت، مدیریت و تخصیص آدرس های اینترنتی، پشتیبانی زیرساخت های فنی متما، تمرکز بر محافظت و توسعه فضای سایبر ملی، توسعه دامنه های IR، استفاده از امکانات و توانایی های دانشگاه های داخلی و خارجی از جمله راهبردهای کلان و وظایف متما به حساب می آمد.به عبارتی این پروژه استارت خورده بود تا انسجام درون بخشی برای حوزه فناوری اطلاعات ایجاد کند و پروژه های مربوط به این حوزه که گاهی موازی کاری نیز به حساب می آمد را با مدیریت خود، راهبری کند و مانع اتلاف هزینه های ملی شود.این پروژه سنگین و مدیریتی مجبور بود در راستای رسالت کاری خود زیربخش هایی چون سنجش سرعت و کیفیت اینترنت، ضریب نفوذ اینترنت، مدیریت دانش، مدیریت آدرس های IP و مشاره های AS، سامانه متخصصان فناوری اطلاعات، بررسی صحت عملکرد سرویس های پست الکترونیکی، فهرست ارایه دهندگان خدمات پست الکترونیکی داخلی و از این دست موضوعات را راه اندازی کند.اکنون اگر سری به پایگاه متما و تمامی این بخش ها که خود در قالب پروژه ای مستقل تعریف شده اند بزنیم، متوجه تعلیق دو ساله فعالیت های آن می شویم.آخرین بخش فعال در این پایگاه ده تایی های برتر، برترین ارایه دهندگان خدمات اینترنتی بوده که آخرین گزارش خود را آن هم به شکل ناقص (فاقد گزارش های مربوط به بخش GPRS، 3G و وایمکس) در دی ماه سال 93 ارایه کرده است.سایر بخش ها یا کلا از دسترس خارج هستند یا گزارش هایی مربوط به دو سال پیش دارند که عملا از جامعیت و کارایی افتاده اند.نکته قابل توجهی که در گزارش های سالانه این مرکز طی دو سال گذشته به چشم می خورد این است که در این گزارش ها تا سال 92 به شکل مداوم گفته شده علی رغم اینکه مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت کشور رسما افتتاح نشده است اما این مرکز وظایف و فعالیت های خود را انجام داده و گزارش عملکرد خود را ارایه کرده است.بنابراین با توجه به این عبارت، فعالیت متما که الگویی از مرکز توسعه و مدیریت اینترنت کشور کره جنوبی و مرکز اطلاعات شبکه کشور ژاپن بوده، مرکزی رسمی محسوب نشده و به همین جهت وزارت ارتباطات دولت یازدهم جلوی ادامه آن را گرفته است.
    سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صراحتا در فعالیت های این مرکز ورود پیدا و بخش های مربوط به سنجش سرعت اینترنت و معرفی شرکت های اینترنتی برتر را راه اندازی کرده است.
    فعالیت های متما که به شکل چراغ خاموش تعلیق شده، قرار بود روزی مانع موازی کاری ها باشد اما امروز خودش نیز موازی کاری به حساب می آید.متما زیرمجموعه سازمان فناوری اطلاعات ایران است و باید شرکت های برتر اینترنتی را بعد از ارزیابی شاخص سنجش سرعت و کیفیت معرفی کند اما مدت هاست که این کار را رگولاتوری انجام می دهد و جدیدا نیز سامانه سنجش سرعت اینترنت را راه اندازی کرده است.غلامرضا داداش زاده معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی از راه اندازی سامانه تجمیعی سنجش سرعت و کیفیت خدمات اینترنت در پایگاه اطلاع رسانی رگولاتوری خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع اندازه گیری و کنترل سرویس ارایه شده به مشترکان اینترنت پرسرعت، تمامی اپراتورهای وایمکس، ADSL  و شرکت مخابرات ایران ملزم شدند ابزارهای معتبر سنجش سرعت و کیفیت را روی پورتال خود نصب و راه اندازی کنند.وی با بیان اینکه لینک تجمیعی دسترسی به این سامانه در سایت رگولاتوری ایجاد شده است، ابراز کرد: کاربران اینترنت پرسرعت می توانند با استفاده از این ابزارها و انجام تست سرعت و کیفیت، ضمن اطمینان از وضعیت سرویس دریافتی خود، براساس تست های انجام شده در فرآیند نظارت و ارزیابی کیفیت اپراتورها مشارکت کنند.معاون رگولاتوری تصریح کرد: سامانه های سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت براساس ابلاغیه های رگولاتوری و با هدف احقاق حقوق مردم ایجاد شده است و مشترکان درصورت مشاهده عدم تطابق مشخصات سرویس خود با نتایج تست های انجام شده در سامانه مربوط به اپراتور خود می توانند با ذکر شماره پیگیری تست انجام شده، شکایت خود را در سامانه 195 ثبت کنند تا موضوع از سوی رگولاتوری در سریع ترین زمان رسیدگی شود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی