fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 98811
    تاریخ انتشار : 8 اردیبهشت 1395 11:6
    تعداد بازدید : 610

    با وجود رشد خدمات و افزایش کاربری در سطوح مختلف

    چرا بانکداری الکترونیکی باعث کاهش شعبه نشده است؟

    کارشناسان حوزه بانکی اعتقاد دارند در حال حاضر هزینه‎های بانکداری در ایران بالا است و همین مساله باعث شده که قیمت تمام شده پول هم در اقتصاد کشور بالا برود. بر این اساس است که کارشناسان، یکی از راهکارهای مهم کاهش هزینه‎های بانکداری را توسعه بانکداری الکترونیکی می‎دانند.

    منصور اولی
    از سوی دیگر در سال‎های اخیر شاهد رشد بانکداری الکترونیکی در کشور بوده‎ایم. در برهه‎هایی حتی حالمان هم از افزایش شدید تبلیغات بانک‎ها در این عرصه بد شده است و زیر لب گفته‎ایم «بس است دیگر بابا فهمیدیم شما خوبید!»اما این همه پیشرفت در بانکداری الکترونیکی که بانک‎ها مدعی آن هستند هنوز نتوانسته است اثر مورد نظر کارشناسان در حوزه کاهش بانکداری مبتنی برشعبه با استفاده از خدمات الکترونیکی را تامین کند. هنوز هم یکی از عرصه‎های مهم رقابتی بانک‎ها افزایش تعداد شعب‎شان است و در این سال‎ها هم هیچ گزارشی مبنی بر کاهش شعبات هیچ یک از بانک‎ها منتشر نشده است. 
     بانکداری الکترونیکی، هزینه مضاعف
    این روند باعث شده نظر کارشناسان در مورد بهره‎گیری از نظام بانکداری الکترونیکی برای کاهش هزینه‎ها تامین نشود که هیچ، شاهد افزایش شدید هزینه‎ها از این محل هم باشیم. به این صورت که نظام بانکی کشور در سال‎های اخیر شاهد افزایش رقابت‎ها در ارایه خدمات جدید الکترونیکی است که بسیاری از آنها اساسا خواسته مشتریان هم نیست و گاها حتی محلی از اعراب هم ندارد چرا که خدماتی که را قرار بوده مردم از این طریق بگیرند از راه‎های دیگر الکترونیکی به آن دسترسی داشته‎اند. شدید شدن این رقابت خود باعث افزایش هزینه در نظام بانکی شده بدون اینکه نقشی در کاهش هزینه‎های شعبه‎داری بازی کرده باشد.
    به هر حال این یک اصل پذیرفته شده است که با توسعه شبکه ارتباطات بر پایه تلفن همراه و اینترنت نیاز به ارتباط فیزیکی مشتریان با بانک ها از طریق شعب هر روز کمتر می شود. بیشتر خدمات بانکی از طریق ابزار مدرن به راحتی انجام می پذیرد و تمرکز راهبردی تمام بانک های تراز اول دنیا بر ارایه خدمات بانکی از طریق تلفن همراه است تا مشتریان به صورت مطمئن و امن کارهای بانکی خود را انجام دهند.
     نیاز به تصمیم راهبردی در شعبه مداری
    تصمیم به کاهش شعب بانک‏ها از نظر کارشناسان  یک تصمیم راهبردی با هدف افزایش کارایی است که در کشورهای مختلف دنیا با تجربه موفقیت آمیزی همراه بوده است.اما این اتفاق درکشورمان نمی‎افتد و بانک‎ها اصرار عجیبی بر ادامه مسیر به همین شیوه دارند و حالا سوال مهمی که باید به آن پاسخ داده شود این است که چرا گسترش خدمات الکترونیکی در ایران نتوانسته نقشی در کاهش بانکداری شعبه محور بازی کند؟ در حالی این مهم در میان مسولان رده بالای اقتصادی هم حامیان جدی دارد. بهمن ماه سال 93 بود که وزیر اقتصاد و دارایی کشورمان در همایش نظام‎های پرداخت با صراحت اعلام کرد که زمان بانکداری مبتنی بر شعبه به سر آمده است و بانک‎ها باید این مورد را مورد توجه قرار دهند. اما از آن روز تا کنون شاهد هیچ حرکتی در این زمینه  نبوده‎ایم. 


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :