آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 94457
تاریخ انتشار : 17 بهمن 1394 12:17
تعداد بازدید : 698

تبلیغات یا هدر دادن پول در رسانه های اجتماعی

تبلیغات نشان دهنده سطح عرضه و تقاضا و فرهنگ جوامع است. چون طراحان و کارشناسان برای تاثیرگذاری بیشتر تبلیغات از علایق، نیازها، عادات و وضعیت اقتصادی اکثریت جامعه بهره می برند تا شعارها و طرح های مناسبی طراحی کنند.

بهار ادیبان
پیام های تبلیغاتی مدت هاست ذهن همه ما را درگیر کرده است؛ مسوولان را از نظر شیوه نظارت، فعالان اقتصادی را از نظر میدان تاثیرگذاری و مردم را از نظر مواجهه و سلب آرامش. 
بعد از فراگیری ارسال پیامک های انبوه با محتوای نامناسب، اعتراض رسانه ها نسبت به این موضوع سبب واکنش نشان دادن مسوولان شد و قرار شد وزارت ارشاد کار نظارت بر محتوای پیامک های تبلیغاتی را بر عهده بگیرد. 
حالا خیال میلیون ها کاربر اپراتورهای تلفن همراه از نظر دریافت پیامک های تبلیغاتی نامناسب در زمان نامناسب کمی راحت شده. اما داستان از این قرار است که ما از چاله درآمده اما چاه دیگری مقابل مان دهان باز کرده. 
از زمانی که ارسال پیام های تبلیغاتی در شبکه پیام رسان تلگرام بازار داغی پیدا کرده است، ما هر ساعت از شبانه روز ممکن است هر پیامی دریافت کنیم. تلگرام که از نظر فیلتر شدن و نشدن روی لبه تیغ حرکت می کند و این روزها هم بهترین ابزار رسانه ها و کاندیداهای انتخاباتی است، مخل آسایش و موجب معترض شدن بسیاری از کاربران شده است.
اگر شما هم از کاربران #تلگرام باشید که به احتمال 90 درصد هستید و آن 10 درصد هم وفاداران به وایبر و افرادی هستند که به امنیت اطلاعات شان اهمیت می دهند و فکر می کنند آنچه در ایران فیلتر نمی شود، ریسک دارد، حتما از بین پیام های تبلیغاتی وسایل خانه، متخصصان زیبایی، دندان پزشکان، کارشناسان لاغری، املاکی ها و غیره، یکی را طی روز دریافت می کنید. 
احتمالا شما پیام تبلیغاتی «مچ گیری دوست دختر و دوست پسر» را هم دریافت کرده اید که چیزی جز نهادینه کردن شک و تردید افراد نسبت به یکدیگر نیست. در این پیام از کاربران خواسته می شود اگر به طرف رابطه خود شک دارند و می خواهند بدانند همسر یا فرزندان و دوستان شان چه پیام هایی به چه کسانی ارسال می کنند، با چه کسانی تماس می گیرند و چه کاری با گوشی خود انجام می دهند وارد سایتی شوند و این برنامه را نصب کنند. همان کسانی که سراغ استفاده از چنین برنامه ای می روند، خودشان از شکارهای آینده دیگران هستند؛ فارغ از اینکه این «همان کسانی که...» تولید کننده این برنامه باشند، تبلیغ کننده این برنامه باشند یا کاربری که از مسیر تبلیغات به این برنامه رسیده است.
برای حل این مشکل ارتقای فرهنگ صاحبان محصولات و خدمات از اقداماتی است که تاثیرش تا ابد ماندگار است. شکی نیست که توان نظارت به صورت غیرمستقیم بر انتشار محتوای نامناسب از سوی مسوولان نیز وجود دارد. تاریخ نه چندان دور نشان مان داده فیلترینگ، ردگیری کاربران منتشر کننده مطالبی که مصداق توهین و افترا و تشویش اذهان عمومی بودند، احضار و حتی زندان و جریمه، کارهایی است که در کمترین زمان از سوی مسوولان قابل اجراست. 
از سوی دیگر دور شدن صاحبان کسب و کار از چنین فضای تبلیغاتی که به خصوص در تلگرام به وجود آمده است. سطح تبلیغات در تلگرام به حدی رسیده است که کاربران با دریافت پیام تبلیغاتی بیشتر اوقات حتی بدون اینکه آن را بخوانند، حذف می کنند یا به عنوان اسپم آن را به تلگرام معرفی می کنند. در چنین فضایی هزینه کردن برای تبلیغات، عملا دور ریختن پول است.
با توجه به اینکه فضای رسانه های اجتماعی مستعد تغییر فرهنگ کاربران است از مسوولان می خواهم کمی از این نیروی غیر قابل انکارشان، خرج حوزه پیام های تبلیغاتی کنند تا بتوانند به صاحبان محصولات و خدمات کمک کنند فرهنگ شان را ارتقا دهند. از سوی دیگر از دست اندرکاران بازار تبلیغات هم باید خواست در طراحی شعارها و محتوای معرفی محصولات دقت کنند. کاربران هم می توانند به جای پاک کردن پیام ها، آنها را Report As Spam کنند. بلکه سطح خلاقیت دوستان بالاتر برود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :