آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 94272
تاریخ انتشار : 14 بهمن 1394 10:36
تعداد بازدید : 893

رییس کل بیمه مرکزی در پاسخ به فناوران:

امکان استفاده از خدمات شرکت‎های رتبه بندی مالی فراهم شده است

صنعت بیمه ایران در دوران تحریم‎ با مشکلات زیادی روبرو شد. یکی از مهم‏ترین این مشکلات از دست رفتن امکان تقسیم ریسک در فضای بین‎المللی است که محمد ابراهیم امین، رییس کل بیمه مرکزی معتقد است در این دوران خوش‎شانس بوده‎ایم خسارت بزرگی در کشور ایجاد نشده است وگرنه می‏توانست شرکت‎های بیمه داخلی را زمینگیر کند.

فناوران- یکی دیگر از مشکلات مهمی که صنعت بیمه از ناحیه تحریم‎های با آن مواجه شده است، محدویت استفاده از خدمات رتبه بندی مالی است. این خدمات از آنجا مهم است که شرکت‎ها و بنگاه‎هایی که در حوزه مالی فعالیت می‎کنند باید توان حفظ سپرده‎های مردم را داشته باشند. در مورد شرکت‎های بیمه این اهمیت دو چندان است. مردم باید بتوانند هنگام انتخاب شرکت بیمه از میزان توانایی آن در پذیرش ریسک آگاهی یابند. شرکت‎های رتبه بندی مالی عموما آمریکایی هستند و در دوران تحریم به کل این خدمات را قطع کرده بودند اما آنطور که رییس کل بیمه مرکزی می‎گوید: «در حال حاضر امکان استفاده از خدمات آنان در صنعت بیمه کشور فراهم شده است.»
 محمد ابراهیم امین، در پاسخ به سوال فناواران در این باره گفت: «یکی از مهم‎ترین عملیات بیمه‎گری که نیاز به استفاده از این خدمات دارد بیمه‎های اتکایی است که برخی از شرکت‎ها در این زمینه مدارک‎شان را ارایه کرده‎اند. بیمه مرکزی ایران هم به عنوان بزرگ‎ترین ارایه دهنده خدمات اتکایی برای قرار گرفتن در معرض رتبه بندی باید بخش اتکایی خود را مستقل کند که مقدمات این کار در حال انجام است.»
 اعلام آمادگی بیمه گران اروپایی برای حضور در ایران
رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه بیمه گران اروپایی به صورت کتبی و حضوری اعلام آمادگی کرده و هیات های اقتصادی در این چند ماه به ایران آمدند، گفت: «با وجود تصمیم دولت آمریکا درباره ویزای کسانی که به ایران می آیند برای مشارکت جلسه ای برگزار شد و به آنها درباره شرایط پسابرجام توضیحاتی داده شده 
است.»
امین با بیان اینکه امیدواریم ارتباطات بیمه ای یکسویه نباشد و ما نیز بتوانیم ارائه دهنده خدمات مناسب باشیم، گفت: «توافقاتی صورت گرفته تا آموزش های فنی شرکت های معتبر درباره حوادث طبیعی مثل زلزله و سیل به صورت کارشناسی برگزار شود و شرکت های بیمه اروپایی این امکان را برای کارشناسان صنعت بیمه فراهم کنند. ما می توانیم ریسک های بزرگی که برخلاف منطق نگه داشته ایم را در سطح بین المللی توزیع کنیم، از آموزش ها بهره مند شویم، امکان کسب رتبه بندی از موسسات اعتبارسنجی برای ما فراهم شده و بیمه کشور می تواند با تجربیاتی که به دست آورده در بازار بین المللی حضور پیدا کرده و قبول ریسک کند.»

 اندوخته 4 هزار میلیارد تومانی بیمه
رییس کل بیمه مرکزی منطق بیمه را توزیع ریسک دانست و گفت: «اندوخته سرمایه بیمه ما سه تا چهار هزار میلیارد تومان است و با این میزان نمی توان خساراتی را که میلیارد دلاری است پرداخت کرد. البته خوشبختانه در دوره تحریم ها خسارات آنچنانی اتفاق نیفتاد و ذخائر شرکت بیمه حفظ شد، اما نمی توان اطمینان داشت که هرگز اتفاقی رخ ندهد و بنابراین نیاز به حضور شرکت های خارجی در ایران احساس می شود که ریسک حوادث بین آنها توزیع شود.»
 وی با بیان اینکه برخی شرکت های خارجی تقاضا کردند دفاتر ارتباطی در ایران تشکیل دهند، اما هنوز هیچ شرکتی تقاضای تشکیل شعبه نداده است، گفت: «البته حضور شرکت های بیمه خارجی نیازی به حضور فیزیکی ندارد، بلکه شرکت های بیمه خارجی می توانند در ایران با شرکت های بیمه سهیم شوند و همچنین امکان ایجاد شعبه در رشته های بیمه نامه به آنها داده شده است.»
رییس کل بیمه مرکزی  با بیان اینکه درآمد حاصل فروش منهای هزینه ها است و آنچه که تحت عنوان درآمد از شرکت های بیمه ثبت می شود حق بیمه ای است که شرکت ها می گیرند که در سال گذشته این میزان 21 هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: «در سال گذشته بیمه 24 هزار دیه فوتی پرداخت کرد، البته آمار کشته ها 17 هزار بود، اما پرونده های سال های قبل هم در آمار عملکرد سال 1393 تاثیر گذاشته بود. همچنین بیمه 300 هزار دیه جرحی پرداخت شد. در 9 ماهه سال جاری 16 هزار و 500 میلیارد تومان حق بیمه دریافت کردیم که نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد داشته است همچنین در این 9 ماه، 35.5 میلیون بیمه نامه صادر شد که 10 درصد رشد نسبت به سال 1393 داشت و 17.7 میلیون فقره رسیدگی به پرونده های خسارت نسبت به سال گذشته 34 درصد رشد داشت و ثبت خسارات 56 درصد بود و نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش 
داشت.»


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :