fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 93753
    تاریخ انتشار : 7 بهمن 1394 11:54
    تعداد بازدید : 987

    زمانی برای پایان «رقابت خدمات الکترونیکی پرهزینه» در نظام بانکی

    بانک‎های کشور در سال‎های اخیر در کنار تمام مشکلاتی که به دلیل تحریم‎ها و انباشت معوقات بانکی و فعالیت موسسات غیر مجاز و غیره با آن مواجه شده‎اند یک گرفتاری جدید هم به دست خودشان برای خود و البته مشتریان و صد البته از جیب مشتریانشان ایجاد کرده‎اند. گرفتاری که در پنجمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام‎های پرداخت به شدت مورد انتقاد رییس کل بانک مرکزی هم قرار گرفت. در این سال‎ها بانک‎های ایرانی در رقابتی خودخواسته سرویس‎هایی را در حوزه خدمات الکترونیکی ارایه می‎کنند که در کنار هزینه بالایی که برای پشتیبانی و ارایه و تداوم آن نیاز است اولا درآمدی برای بانک به همراه ندارد و دوما اساسا نیاز و خواست بازار و مشتریان هم نیست. ولی الله سیف در همایش مذکور به این نکته پرداخت و ضمن تاکید بر اصلاح نظام کارمزد در کشور از بانک‎های خواست خدماتی را که می‎خواهند ارایه دهند بازار محور و بر اساس خواست مشتریان باشد.

    منصور اولی
    گسترش خدمات الکترونیکی ضروری است اما...
    البته این نقد به نظام بانکی به این معنی نیست که بانکداری کشورمان در حوزه گسترش خدمات الکترونیکی به چنان جایگاه رفیعی رسیده که دیگر نیازی به توسعه و ارایه خدمات جدید ندارد. چه بسا در بسیاری از حوزه‎ها با بانکداری دنیا بسیار فاصله داریم به گونه‎ای که در همان همایش رییس کل بانک مرکزی اذعان کرد: «در برخی حوزه‎ها نظام بانکی ما 20 سال از نظام بانکی دنیا عقب است.»مساله این است که بانک‎ها مدام در حال گسترش خدماتی هستند که مشابه‎های آن را با همان کارآیی هم قبلا ارایه داده‎اند. برای روشن‎تر شدن بحث می‎توان به وضعیت پرداخت‎های خرد الکترونیکی اشاره کرد. در حال حاضر شبکه شاپرک مجبور است در روز بیش از 100 میلیون تراکنش را به صورت آنلاین مدیریت کند. این در حالی است که حجم بسیار زیادی از این تراکنش در زمره پرداخت‎های خردی قرار می‎گیرد که در هیچ کجای دنیا به صورت آنلاین و با این میزان هزینه مدیریت نمی‎شود.  
     کیف پول الکترونیکی همچنان در بلاتکلیفی
    حال سوال این است که نظام بانکی ما که مدعی است هر روز یک جور خدمت جدید ارایه می‎کند چرا به این مساله  فکر نکرده و پروژه کیف پول الکترونیکی به فراموشی سپرده شده است؟ 
    همین مشکلات در حوزه پرداخت‎های موبایلی هم وجود دارد. در اصل ما با تلفن همراهمان همان کارهایی را می‎توانیم انجام دهیم که با دستگاه خودپرداز قابل انجام است. یا در حوزه اینترنت بانک به دلیل نبود پشتیبانی‎های مورد نیاز بانک مرکزی مجبور شده محدودیت‏هایی را اعمال کند که عملا اینترنت بانک هم کارآیی بیشتر از یک دستگاه خودپرداز نداشته باشد. آنچه در حوزه بانکداری مدرن ما گم شده نیاز سنجی از بازار و تعیین مدل درآمدی برای ارایه خدمات است. به نظر نمی‎رسد بانک‎های کشور بتوانند در شرایط جدید هم همین روال را ادامه بدهند به همین دلیل باید منتظر درانداختن طرحی نو از سوی آنها برای منطقی کردن رقابت‎هایشان باشیم. اگر این اتفاق نیفتد همچنان تحمیل هزینه‎های بسیار بر منابع بانکی برای ارایه خدماتی که نیازی به آن از سوی مشتریان احساس نشده و کاستی‎ها در مورد خدمات مورد نیاز ادامه خواهد داشت. 
    این هزینه‎ها البته از جیب مشتریان بانک‎ها پرداخت می‎شود چرا که مدام هزینه پول را در کشور بالا می‎برد. نکته مهم در این میان این است که بانک‎ها باید به جایگاهی برسند که تعیین کنند از چه خدماتی در حوزه IT می‎خواهند استفاده کنند نه اینکه این بخش خدمات خود را به نوعی به نظام بانکی  تحمیل کند. 


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :