آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 90797
تاریخ انتشار : 16 دی 1394 11:26
تعداد بازدید : 1206

گزارش فناوران از میزان موفقیت کمپین رییس سازمان محیط زیست

18 درجه سرد

رییس سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی هوای تهران، چالش 18 درجه را در شبکه های اجتماعی راه انداخت.


فناوران- معصومه ابتکار در توضیح این چالش، با انتشار بخشنامه دولت در مورد کاهش درجه دمای ساختمان های دولتی نوشت: شما را به چالش دمای هجده درجه دعوت می کنیم. به این چالش ملی برای مقابله با آلودگی هوا و کمپین جهانی برای کاهش گازهای گلخانه ای بپیوندیم. دولت با ابلاغ بخشنامه هایی از سوی معاون اول رییس جمهور، وزیر نفت و سازمان حفاظت محیط زیست با در نظرگرفتن اهرم های تنبیهی کار را برای ساختمان های دولتی و عمومی آغاز کرده است. ما هم به چالش دمای هجده درجه بپیوندیم و سهم شهروندی خود را ادا کنیم. در کشورهای توسعه یافته و در مواردی این چنین، حرکت دولت و ملت در کنار هم بوده و با تاخیر فرهگی مقابله شده است.
 واکنش گرم دولتی ها
این اعلام از سوی معصومه ابتکار با استقبال مقامات دولتی نیز روبرو شد.
محمد جواد ظریف ضمن بازنشر پیام ابتکار در توییتر نوشت: با تشکر از خانم دکتر ابتکار؛ این یک ضرورت برای مبارزه با آلودگی هوای تنفسی خودمان و محیط زیست فرزندانمان است.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در شبکه اجتماعی کلوب، پیوستن خود به این کمپین را اعلام کرد: «بنده نیز توجه به موضوع مبارزه با آلودگی هوا و تلاش برای حفظ و پایداری محیط زیست را امری ضروری و مهم دانسته و از این پیام بسیار مهم خانم ابتکار استقبال کرده و از همه شهروندان تقاضا دارم در صورت امکان با کاهش دمای اتاق و محل کارشان، در حفظ محیط زیست به عنوان یک وظیفه شهروندی و یک نیاز برای بقا و کاهش آلودگی هوای شهرها کوشا باشند.
واعظی نوشت: خانم دکتر معصومه ابتکار معاون ریاست جمهوری و رییس سازمان محیط زیست در یک اقدام ستودنی در صفحه شخصی خود برای مبارزه با آلودگی هوای تهران، دوستان را به چالش دمای 18 درجه دعوت کرد و از همه دوستان و شهروندان خواست در صورت امکان در منازل و محل کار با تنظیم دما به تقابل با آلودگی هوا و گرمایش زمین بروند.
علاوه بر وزرای خارجه و ارتباطات، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و شهیندخت مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نیز به این کمپین پیوستند.
 واکنش های سرد به کمپین بدون برنامه
هرچند این کمپین از سوی بسیاری از کاربران مورد استقبال واقع شده و برای نمونه در شبکه اینستاگرام بیش از 2300 لایک خورده است، اما کامنت های انتقادی از این طرح، بیش از نظرات حمایتی به چشم می آید.
بسیاری از مخاطبان از رییس سازمان محیط زیست خواسته اند انرژی و تمرکز خود را روی خودروهای تولیدی به عنوان عامل اصلی آلوگی هوا بگذارد.
سایت های منتقد دولت از قبیل سایت خبرگزاری فارس و سایت افسران نیز از این کمپین انتقاد کرده و پیشنهاد کرده اند به جای آن چند چالش از جمله ممانعت از تولید سوخت غیر استاندارد و تولید خودروها و موتورسیکلت های غیر استاندارد راه بیفتد.
 ضعف های یک کمپین
اما این در حالیست که کمپین های مشابهی در شهرهای بزرگ دنیا مانند نیویورک و مکزیکوسیتی انجام شده و نتایج قابل قبولی هم از آنها گرفته شده است. با این حال به نظر می رسد ضعف های اعلام و ساماندهی کمپین 18 درجه سازمان محیط زیست، پاشنه آشیل این طرح باشد.
چراکه برای راه اندازی یک کمپین فراگیر، قاعدتا به چیزی بیش از یک پست در شبکه های اجتماعی و خبر حمایت چند تن از اعضای کابینه دولت نیاز است.
چالش های موفق معمولا صفحات مشخص در شبکه های اجتماعی داشته و یادداشت ها، طرح های گرافیکی و حتی کلیپ های مختلفی برای تبلیغ این کمپین ها استفاده می شود. علاوه بر این پیش از راه اندازی کمپین با افراد شاخص در جامعه هماهنگ شده و آنها به طرق مختلف حمایت خود را از این کمین اعلام می کنند.
اما به نظر می رسد چالش 18 درجه بلافاصله پس از آن که به ذهن رییس سازمان محیط زیست رسیده، منتشر شده است و سازمان محیط زیست آمادگی چندانی برای پرورش و تبلیغ این کمپین ندارد. نکته جالب تر این که برای بسیاری از کاربران، حتی اهمیت این کار هنوز ناشناخته است.وانگهی می بایست به زبانی ساده روش هایی نیز برای آموزش عموم مردم ارایه می شد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :