آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 90123
تاریخ انتشار : 6 دی 1394 11:7
تعداد بازدید : 1312

بررسی دلایل افت جهانی فروش گوشی

وقتی دلیلی برای تعویض گوشی های موبایل نداریم

با خودم فکر می کردم چرا مدت هاست گوشی موبایلم را عوض نکرده ام. چرا این گوشی یکی دو سال است همیشه همراهم شده و همه نیازهایم را برآورده می کند. به اطرافیان، دوستان و خانواده ام نیز که توجه می کنم این قضیه مشهود است.

ساحره چمنی
تا سال ها پیش که گوشی های موبایل هنوز هوشمند نشده بودند، تنوع گوشی ها بسیار زیاد بود. گوشی های آبنباتی، تاشو، کشویی و گوشی هایی که هم نمایشگر لمسی داشتند و هم صفحه کلید.
شاید یادتان باشد وقتی نوکیا گوشی 1100 را معرفی کرد غوغایی در بازار به پا کرد. تا آنجا که از این گوشی 250 میلیون دستگاه فروش رفت. این گوشی آبنباتی بود و در ابتدا فقط در دو رنگ طوسی و مشکی عرضه شد، اما به دلیل استقبالی که از این گوشی شد، با رنگ های متنوع و حتی قاب های رنگی متفاوت در اختیار مشتریان قرار گرفت. بعدها سونی اریکسون گوشی هایی با شکل و شمایل خاص به بازار معرفی کرد و رنگ های شفاف و جیغ را تضمین فروش گوشی هایش کرد. 
برخی شرکت ها با گوشی های تاشو و رنگ های متنوع سری گوشی های شکلات و بستنی سعی کرد مشتریان را به سوی خود بکشانند. حتی در آن زمان در طراحی هم خلاقیت صورت می گرفت. شرکت ها سعی می کردند با عرضه گوشی هایی با شکل و شمایل خاص شانس خود را در بازار بیازمایند. از بدنه شفاف و صفحه کلیدهای خاص استفاده می کردند، فرم های کشویی خاصی تعریف می کردند و معمولا هم با استقبال روبه رو می شدند، چرا که مردم به دنبال گوشی هایی با شکل و شمایل متفاوت بودند. فرم صفحه کلیدها تغییر می کرد و یکی دو کلید به رنگ قرمز و طلایی در میان رنگ مشکی جلوه خاصی ایجاد می کرد و این موضوع باعث خاص شدن گوشی می شد.  اما امروز حتی پشت ویترین فروشگاه ها نمی توان غیر از گوشی های هوشمند لمسی با رنگ های مرده طوسی، سیاه و سفید، مدل دیگری یافت، خیلی که رنگی باشند و در میان صدها گوشی جلوه کنند، طلایی رنگ شده اند.این روزها تنوع گوشی ها فقط در دو سیستم عامل آندرویید و آی او اس خلاصه می شود یا نهایتا به برند. تقریبا همه گوشی های موبایل نمایشگری بین سایز 5 تا 7/5 اینچی دارند، نمایشگر آنها یا Super AMOLED یا IPS است، تنوع دوربین ها از 16 تا 21 مگاپیکسلی تجاوز نمی کند و در رده های میانی و بالارده تفاوت فقط در تعداد و قدرت پردازنده است. 
بارها در روزنامه فناوران به موضوع رکود بازار امسال موبایل پرداخته ایم و دلیلش را وضعیت اقتصادی و نوسان نرخ ارز عنوان کرده ایم، اما بد نیست از جنبه دیگری هم به این موضع بپردازیم. واقعیت آن است که پیشتر تنوع گوشی های موبایل با وجود این که هوشمند نبودند، بیشتر بود، شاید رنگ و شکل و شمایل یکی از دلایلی بود که مشتریان را به بازار و تعویض گوشی هایشان تشویق می کرد، اما امروزه فقط اپلیکیشن ها حرف اول را می زنند. همه اپ ها روی همه گوشی ها نصب می شوند و امکاناتی را که کاربران انتظار دارند در اختیارشان قرار می دهند. بنابراین می توان این طور استنباط کرد نبود تنوع نرم افزاری و سخت افزاری یکی از دلایلی است که به رکود بازار امسال دامن می زند.وقتی کاربران می توانند همه نیازهایشان را با یک گوشی رفع کنند، چه نیازی به تعویض و خرج اضافه برای خرید گوشی جدید با همان شکل و شمایل است.
این طور به نظر می رسد که این رکود بیشتر از عملکرد ضعیف شرکت ها ناشی می شود. بازار نیاز به نظرسنجی دارد تا کاربران انتظارات شان از گوشی های موبایل را عنوان کنند و از سوی دیگر در طراحی تغییراتی صورت گیرد تا کاربران تشویق به تعویض گوشی های شان شوند. البته این موضوع مختص بازار ایران نیست. کاهش میزان فروش گوشی دامن همه بازارهای دنیا را گرفته و تقریبا در همه کشورها می توان این موضوع را مشاهده کرد که کاربران در طول چند سال اخیر گوشی های شان را کمتر تعویض می کنند و بیشتر به ارتقای نرم افزاری می پردازند و اگر گوشی جدیدی بخرند بیشتر به میزان شارژدهی باتری توجه می کنند و از سوی دیگر اینکه مطمئن شوند این گوشی تا یکی دو سال آینده امکان ارتقای نرم افزاری را داشته باشد. بنابراین اگر موضوع به همین منوال صورت گیرد، بازار با رکود بیشتری روبه رو خواهد شد و هر روز بازار مشتریانش را از دست می دهد. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :