آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 90117
تاریخ انتشار : 6 دی 1394 10:55
تعداد بازدید : 1362

واکنش نظام صنفی رایانه‌ای به اجرای طرح ساماندهی گارانتی از سوی اتحادیه فناوران رایانه تهران

«اتحادیه» اجازه پلمب شرکت ها را ندارد

فناوران- اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران از ابتدای دی‎ماه بازرسی و پلمب شرکت‏ها و فروشگاه هایی را آغاز کرده که عضو اتحادیه نیستند و اقدام به ارایه کارت گارانتی و خدمات پس از فروش می‎کنند. مسوولان نظام صنفی رایانه‏ای نیز صبح دیروز برای شفاف‎سازی در مورد چگونگی دریافت مجوز گارانتی و خدمات پس از فروش و همچنین تشریح تسهیلات به اعضای صنف در زمینه دریافت این مجوز، نشستی با حضور اصحاب رسانه در محل نصر تهران برگزار کردند و به سوالات به وجود آمده در این خصوص پاسخ دادند. گزارش فناوران را از این نشست می خوانید.

 عضویت فروشگاه‎های رایانه‎ای در نصر الزامی است
در ابتدای این نشست، ناصرعلی سعادت، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‎ای، با تشریح مستندات قانونی مصوب مجلس درخصوص الزام عضویت تمامی فعالان حوزه ICT در سازمان نصر گفت: براساس دستورالعمل عضویت فروشگاه‎ها در آیین نامه اجرایی قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‎افزارهای رایانه‎ای و تشکیل نظام صنفی رایانه‎ای، تمام افرادی که در قالب فروشگاه‎های عرضه محصولات سخت‎افزاری، نرم‎افزاری، حامل‎های حاوی اطلاعات، قطعات و مواد مصرفی قصد فعالیت دارند و می‏خواهند پروانه کسب دریافت کنند، باید ابتدا برای دریافت مجوز فعالیت به نظام صنفی رایانه‎ای استان مراجعه کنند.
سعادت گفت: به دلیل اینکه اتحادیه‎ها قبل از سازمان فعالیت داشته‎اند، این الزام قانونی در خصوص عضویت فروشگاه‎ها در سازمان، مغفول واقع شده بود. البته مکاتباتی در این زمینه با اتحادیه فناوران رایانه تهران انجام داده‎ایم و هم اکنون در حال پیگیری‎ برای جذب این فروشگاه‎ها و تسهیل فرایند عضویت آنها در سازمان نظام صنفی رایانه‎ای هستیم.او با تاکید براینکه اتحادیه‎ها در راستای سازمان نظام صنفی رایانه‎ای حرکت می‎کنند، افزود: قانون‎گذار در این زمینه می‎گوید که متقاضیان تاسیس فروشگاه‎های رایانه‎ای قبل از این که پروانه کسب خود را از اتحادیه دریافت کنند، باید اول مجوز فعالیت خود را از سازمان  نظام صنفی رایانه‎ای بگیرند؛ درحقیقت یکی از مدارکی که باید به اتحادیه برای دریافت پروانه فروشگاهی عرضه شود، مجوز فعالیت این فروشگاه‎ها از سازمان است.
 اتحادیه حق نظارت بر فعالیت شرکت‎ها را ندارد
سعادت با بیان اینکه شرکت ها به صورت کلی طبق قانون تجارت، درمسیر قانونی مشخص فعال هستند، گفت: اتحادیه ها از نظر قانون نمی‎توانند و حق ندارند مدعی نظارت و حتی ارتباط با شرکت‎ها باشند. در شرح وظایف مشخص و قانونی اتحادیه ها، قانون‏گذار به آنها اجازه نداده که در رابطه با شرکت‏ها تصمیم بگیرند و قطعا نمی‏توان براساس سلیقه دراین خصوص اظهارنظر کرد.سعادت درخصوص ادعاهای مطرح شده از سوی اتحادیه مبنی بر پلمپ شرکت‎هایی که مجوز فعالیت از اتحادیه ندارند، تاکید کرد: شرکت‏ها هم مانند فروشگاه‎ها و اشخاص حقیقی زیرمجموعه سازمان هستند  و همان تاکیدات قانونی را دارند؛ شرط لازم و کافی فعالیت این فعالان طبق قانون مصوب مجلس، عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه‎ای است و اتحادیه‎ها نمی‎توانند در خصوص جلوگیری از فعالیت آنها تصمیم‎گیری کنند.
 تسهیل دریافت مجوز خدمات پس از فروش 
حجت اله مسعودی، عضو هیات مدیره و  قایم مقام کمیسیون سخت‎افزار سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران نیز در این نشست در مورد فعالیت‏های این کمیسیون به منظور ساماندهی موضوع گارانتی‏های حوزه ICT گفت: از مدت‎ها قبل کمیسیون سخت‎افزار پیگیر موضوع آیین نامه خدمات پس از فروش در حوزه تجهیزات رایانه‎ای بود تا موضوع گارانتی ها به ویژه در حوزه سخت‎افزار ساماندهی شود؛ در واقع سازمان مدت ها به دنبال ایجاد انسجام میان خود و اتحادیه به عنوان بازوهای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بود؛ این موضوع پیگیری شد تاجایی که نهایتا  به دلیل فقدان هماهنگی‎های موجود موضوع ساماندهی گارانتی به نتیجه دلخواه نرسید.مسعودی افزود: سازمان نظام صنفی رایانه‎ای و اتحادیه هر یک به موازات خود این موضوع را پیگیری کردند تا در نهایت یک جلسه مشترک میان سازمان نظام صنفی رایانه‎ای، اتحادیه و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برگزار و با موافقت سازمان حمایت، مقرر شد سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران و اتحادیه فناوران رایانه تهران به عنوان بازوهای کارشناسی سازمان حمایت در حوزه ارایه مجوز خدمات پس از فروش به اعضای فعال در صنف کمک کنند. او درخصوص فرایند دریافت مجوز خدمات پس از فروش درحوزه ICT گفت: درحال حاضر اعضای سازمان که متقاضی دریافت مجوز ارایه خدمات پس از فروش هستند در ابتدا می‏توانند با مراجعه به سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران، درخواست خود را ارایه کنند .سازمان در این مرحله به کمک بازوهای کارشناسی خود و براساس بندهای آیین نامه خدمات پس از فروش، درخواست شرکت‏های متقاضی را برای دریافت مجوز ارایه خدمات پس از فروش بررسی و پیش ممیزی می‏کند.مسعودی ادامه داد: درصورتی که طبق آیین نامه خدمات پس از فروش، این شرکت‎ها دارای شرایط  لازم باشند، سازمان متقاضیان را به شرکت بازرسی موردتایید سازمان حمایت معرفی خواهد کرد. 
انتخاب مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک به عنوان شرکت بازرس 
مسعودی درخصوص تفاهم سازمان نصر تهران با شرکت بازرسی مورد تایید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: جلسات مختلفی با شرکت مدنظر بازرسی داشتیم که این موضوع منجر به عقد تفاهم نامه ای میان سازمان و مرکز صنایع انفورماتیک به عنوان شرکت بازرسی شد تا این شرکت با دریافت یک هزینه پایین و معقول، ارزیابی شرکت‏ها برای دریافت مجوز خدمات پس از فروش را انجام دهد.قایم مقام کمیسیون سخت‎افزار سازمان، با بیان اینکه روش دریافت مجوز گارانتی برای اعضای صنف از این طریق بسیار تسهیل و تسریع شده، ادامه داد: با پیگیری‏های سازمان نظام صنفی رایانه‎ای، درحال حاضر ابتدا پیش ممیزی درخواست‏ها در دبیرخانه سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران انجام می‎شود و بخش دیگر توسط شرکت بازرسی انجام می‏شود نهایتا از طریق گزارش مورد تایید شرکت بازرسی ،متقاضیان واجد شرایط و دارای صلاحیت به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان معرفی می‏شوند تا در نهایت سازمان حمایت این مجوزها را صادر کند.
 کاهش هزینه‏های بازرسی شرکت‏های متقاضی گارانتی 
در بخش دیگری از این نشست خبری، علیرضا پورنقشبند عضو هیات مدیره و کمیسیون سخت‎افزار سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران در مورد تدوین آیین نامه‏های مختلف گارانتی‏های ICT در این کمیسیون گفت: این مشکلی است که ما همیشه در کمیسیون سخت‎افزار سازمان با آن درگیر بوده و ناچار بودیم آیین نامه‏های مختلفی تهیه کنیم و با سازمان‎های متولی به شکل مستمری در تعامل باشیم؛ جلسات متعددی برگزار کردیم تا این شرکت‏های متقاضی بتوانند به صورت قانونی فعالیت کنند.به گفته پورنقشبند، آیین‎نامه خدمات پس از فروش لوازم خانگی تنها آیین نامه‎ای بود که وجود داشت و کالاهای IT را هم فقط به این آیین نامه ارجاع می‏دادند. این آیین نامه درباره  فناوری اطلاعات  بسیار ناقص بود و درباره فاوا مصداق نداشت؛ این شد که درخواست دادیم راهکار و چاره ای برای موضوع خدمات پس از فروش  اندیشیده شود تا اینکه سازمان حمایت قدم های مثبتی برداشت و از سازمان و اتحادیه به عنوان نهادهای متولی صنف دعوت به همکاری کرد و مذاکرات ما برای ساماندهی  مجوز گارانتی های حوزه رایانه شروع شد.پورنقشبند با بیان اینکه شرایط دریافت مجوز گارانتی با حضور و پیگیری های سازمان نظام صنفی رایانه‎ای و توافقات صورت گرفته بسیار تسهیل شده، افزود: ما از طریق تعامل سازنده با سازمان حمایت و امضای توافق نامه ای با تنها شرکت بازرسی فعال در زمینه ICT موفق شدیم هزینه بازرسی شرکت‏های رایانه‎ای  عضو سازمان را به حد چشمگیر و منصفانه‏ای کاهش دهیم.
در این نشست اصغررضانژاد، عضو هیات مدیره و دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران به تشریح ایفای نقش این سازمان به عنوان بازوی کارشناسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پرداخت و گفت: روح حاکم بر قانون حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در نهایت حمایت از مصرف‏کنندگان است؛ سازمان برای اجرایی شدن این قانون به میان آمده تا با نظارت بر بحث ممیزی به اجرای صحیح قانون کمک کند.قطعا با اجرای صحیح قانون و موضوع ساماندهی خدمات پس از فروش، هم حقوق شرکت‏های فعال قانونی این حوزه و هم حقوق مصرف کنندگان به درستی رعایت خواهد شد. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :