fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 89375
    تاریخ انتشار : 25 آذر 1394 0:38
    تعداد بازدید : 2431

    قایم مقام مدیرعامل گروه فناپ:

    فناپ امسال منسجم و با برنامه به الکامپ آمده است

    شرکت فناپ در نمایشگاه امسال الکامپ در سطحی وسیع تر از تلکام شرکت کرده است. این شرکت در قالب دو غرفه سعی کرده برندهای اقماری خود را منسجم تر در این نمایشگاه عرضه کند. با مهندس حسین اسلامی، قایم مقام مدیرعامل گروه فناپ گپ و گفتی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

      مهم ترین برنامه‎های فناپ برای حضور در نمایشگاه چیست؟
    فناپ  برای اولین بار در نمایشگاه الکامپ حضور دارد. فناپ نزدیک به 16 شرکت زیر مجموعه با کارکردهای مختلف دارد که در دوره های گذشته هر یک از این شرکت ها  مبتنی بر سیاست های خود در نمایشگاه الکامپ حضور پیدا کرده اند. اما برای اولین بار شرکت فناپ به صورت متمرکز در نمایشگاه الکامپ حضور پیدا می کند. همانند سال های گذشته معتقدم که باید شرکت های بزرگ و شرکت های کوچک  در این نمایشگاه از یکدیگر جدا شوند نه به خاطر اینکه شرکت های بزرگ و کوچک در ابعاد خود با یکدیگر متفاوت هستند به این دلیل که نگاه شرکت های بزرگ به الکامپ متفاوت از شرکت های کوچک است. همچنین  مخاطبان شرکت های بزرگ  تفاوت های بسیاری با شرکت های کوچک دارند. فناپ علاوه بر حوزه آی‎تی در حوزه های مختلف  دیگر هم فعالیت می کند. در گروه  فناپ مجموعه ای در حوزه بازی های آنلاین، تولید باتری، پول رسانی و شرکت دیگری در حوزه کارگزاری و بورس فعالیت می کند. این شرکت ها از نظر ماهیت و نوع فعالیت با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. برخی از این شرکت ها B2C و برخی دیگرB2B هستند. به عبارتی گروه مخاطبان تعدادی از شرکت ها بنگاه‎های اقتصادی و گروه مخاطب تعداد دیگری عموم مردم هستند. مجموعه این شرکت ها و هماهنگی میان آنها در نمایشگاه کار دشواری است. لذا ما از این فرصت نهایت استفاده را می کنیم. در وهله اول اینکه فناپ با دو غرفه در نمایشگاه حاضر می شود. در یک غرفه با گروه مخاطبان عام و در غرفه دیگری با گروه مخاطبان خاص مانند سازمان ها، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در ارتباط خواهد  بود.
      غرفه فناپ فقط بر اساس گروه مخاطبان تفکیک شده است؟
    تقریبا. البته هنوز با ایده‎آل ذهنی مان فاصله داریم. فناپ تمایل داشت غرفه ای جزیره ای به مساحت 900 متر در نمایشگاه به خود اختصاص دهد. اما در حال حاضر با دو غرفه به نسبت کوچک تر در نمایشگاه فعالیت می کند که گروه های 1+5 را پوشش می دهد.
      منظور از 1+5 چیست؟
     منظور از آن مجموعه های داخلی  فناپ هستند  که به چند دسته تقسیم می شوند. گروه اول حوزه پرداخت الکترونیکی (ePAYMENT) نرم‎افزارهای جامع سازمانی(ERP)، حوزه ارایه خدمات تندرستی و بهداشت در آی‎تی، خدمات گروه عامه مانند دوربین های کنترل نامحسوس خیابان ها و پنجمین حوزه هم حوزه بانکی است که به نوعی فلسفه تشکیل فناپ است اما به علاوه یک،  پروژه هاي بزرگ فناوري اطلاعات است. تمام فعاليت هاي EPC، از طراحي پروژه گرفته تا خريد تمامي اقلام مورد نياز، نصب، اجرا، پيش راه اندازي و راه اندازي آن به طور کامل به عهده پيمانکار بوده و به طور خلاصه پيمانکار بايد طي زمان معين شده، پروژه را به صورت کامل به کارفرما تحويل دهد. فناپ در حال حاضر توانسته است با بهره‎گيري از شرکت های هلدينگ، توليدي و خدماتی داخلي از يک سو و توانایی های خود در عرصه مشاوره، طراحي، سرمايه گذاري و بهره برداري، تامين و پشتيباني از سويي ديگر، ظرفيت هاي لازم براي طراحي، تامين، مديريت و اجراي کامل پروژه ‎اي منطقه‎اي، فرا منطقه اي و ملي را فراهم آورد. برای این پنج حوزه در غرفه بزرگ و B2B  برنامه‎ریزی کرده ایم و یک سری از این شرکت ها ارایه بیرونی دارد؛ مانند نوپاد که ماموریت اصلی آن خلق و اجرای ایده های نوین در زمینه خدمات ارزش افزوده بانکی است. یا شرکت هایی که تمرکز آن روی بازی یا وب است و به غرفه B2C هدایت می شوند. این یکی از مهم ترین برنامه های فناپ در نمایشگاه است. به عبارت بهتر تمام زنجیره ارزش فناپ را در 1+5 با دو رویکرد نشان خواهیم داد. رویکرد اول مخاطبان سازمان های بزرگ و رویکرد دوم مخاطبان عام هستند. هر روز یک ارایه جدید خواهیم داشت. ما غیر از 1+5  دو حوزه دیگر داریم که روی آن متمرکز خواهیم شد. یک حوزه نوآوری است که به نوعی تریگ آپ (شرکت شتاب دهنده استارت آپ ها) هم در ان حضور دارد در بخش دیگر هم کافه آی‎تی فعالیت می کند که در آن ارتباطات بیرونی و مصاحبه ها انجام می شود. بخش دیگر بین الملل است. گروه فناپ معتقد است که در سطحی بین المللی توانایی حضور دارد . این دو بخش در کنار1+5 در نمایشگاه حضور خواهند داشت. از  مهمانان خارجی دعوت شده که با حضور در غرفه فناپ از این بخش ها دیدن کنند. و یا برای علاقه مندان به استارت آپ ها  زمینه ای برای  نوآوری و حضور فراهم شده است. با این نگاه تمام  چرخه و زنجیره ارزش افزوده را در حوزه نوآوری و بین الملل گروه فناپ ارائه خواهیم داد.
     مهم ترین انتظار فناپ از نمایشگاه الکامپ چیست؟ 
    دست یابی به بهترین ها، البته این آرزو برای تمامی شرکت های حاضر در نمایشگاه است. کسانی که در حوزه آی‎تی فعالیت می کنند به دنبال ثروت نیستند بلکه فعالان این حوزه افق دور دست تر می بینند. شرکت های آی‎تی در کشور رتبه های سازمان های بزرگ  را به خود اختصاص نداده اند.
     علت چیست؟
    شاید هنوز  به این نتیجه نرسیده ایم که آینده کشور بر روی یک سری  فناوری های نرم مانند آی‎تی باید حرکت کند.
     منظور شما حرکت بر موج چهارم اقتصاد است؟
    بله دقیقا همینطور است. آی‎تی در کشور به فناوری شناخته شده و قابل قبولی تبدیل شده اما هنوز هم به این نتیجه نرسیده ایم که  پیشرفت و آبادانی کشور مرهون فناوری های نرم است. هنوز فکر می کنیم که حوزه های نفت و فولاد و خودروسازی آینده کشور را رقم می زند. به قطعیت مردم و نخبگان و دولت به این نتیجه نرسیده است.
      این احساس نیاز باید از کجا آغاز شود؟
    نباید تنها از دولت و یا بخش خصوصی انتظار سرمایه‎گذاری و آغاز این موج را داشت. عامه مردم در این زمینه پیشرو هستند. مردم کشورمان نسبت به تکنولوژی های روز دنیا علاقه مندی نشان می دهند و این علت پیشروی آنها است. اما در این بخش زیر ساخت لازم را ندارد. علاقه مندی مردم به فناوری  نوعی مزیت به شمار می رود. دولت هنوز با یک سری از مشکلات زیر ساختی در چالش است زمانی که این مشکلات بر طرف شود دولت این احساس نیاز را پیدا می کند اما آنچه که از  شرکت های آی‎تی انتظار می رود این است که نتوانسته اند زیرساخت های لازم را برای  اینکه نشان دهند. انتظار می رود شرکت های حوزه آی‎تی نشان دهند که آینده تا چه میزان با آنها درخشان‎تر است. حوزه آی‎تی تا حد زیادی به خارجی ها وابسته است. درحالی که  استارت آپ‎ها در کشور فعالیت می کنند اما ادبیات آن غلبه دارد بر اصل و مفاهیم علمی آن. در حال حاضر مدل های کسب و کار مناسبی برای استفاده از این سرمایه های ارزشمند و تبدیل ان ها به پول و درآمد نداشته ایم.
    تا چه میزان به تحقق این اهداف امیدوار هستید؟
    پیشرفت و توسعه امری ناگریز است اما در مواقعی مسیر تند یا کند می شود باید به آینده امیدوار بود. هرچه از آزمون و خطا فاصله بگیریم. به نتایج حاصل شده اعتماد کنیم مسیر توسعه راحت تر پیش می رود. ما ناگزیریم که وارد موج چهارم اقتصاد شویم و به ناچار باید خدمات نوین در جامعه جایگاه خود را پیدا می کند.نگرانی در مورد آینده کمتر است. نگرانی اینجاست که ما نتوانسته ایم میراث دار خوبی باشیم  در رساندن منابع به نسل بعدی. شرایط کنونی مانند فنری است که به اندازه کافی جمع شده فقط نیاز به تلنگری برای پرتاب دارد اما باید با دقت این پرتاپ انجام شود. در حوزه موبایلی سرویسی تعریف می شود که بیش از 25 میلیون  مخاطب دارد و یا در حوزه پرداخت الکترونیک فناپ نزدیک به نیم میلیون دستگاه خودپرداز مدیریت می کند و این یک نقطه تمایزی است که اگر در ترازوهای جهانی قرار  بگیرد به نقطه تمایز ما با شرکت های بین المللی تبدیل می شود. معتقدم که می توانیم با این ظرفیت ها در رتبه بندی های جهانی حضور داشته باشیم فقط کمی نیاز به تلاش و هماهنگی بیشتری دارد.
     حضور در نمایشگاه ها و  بهره‎گیری از روش های نوین بازاریابی چگونه می تواند مسیر توسعه فناوری اطلاعات را گسترش دهد؟
    نمایشگاه امسال اولین نمایشگاه در دوران توافق است حتما شرکت های  خارجی در این نمایشگاه حضور داشته و یا نمایندگان خود را  برای بازدید ارسال می کنند پس  از این جهت نمایشگاه اهمیت پیدا می کند و به همین دلیل است که حوزه نوآوری و بین الملل را تقویت کرده ایم. باید خود را آماده همکاری و مشارکت با شرکت های بزرگ دنیا کنیم. اگر این شرکت ها تمایل حضور در کشورمان را داشته باشند باید برای همکاری و مشارکت با آنها اعلام آمادگی کنیم.
     آیا شرکت های داخلی توانایی رقابت با شرکت های بزرگ و قدرتمند جهانی که از پشتوانه مالی بسیار مناسبی هم برخوردار هستند را دارند؟
    بحث فقط رقابت نیست. در مواقعی باید با آنها مشارکت و رفاقت کرد. شرکت های بزرگ خارجی ذائقه و علاقه مردم ما را می خواهند در حالی که ما به این امر واقفیم. در دوران محدودیت های تحریم ها شرکت های داخلی توانستند به فعالیت خود ادامه دهند در شرایط کنونی که فعالیت آسان تر از گذشته است. باید شرکت های خارجی و داخلی به جای رقابت مستهلک کننده با یکدیگر ادغام شوند و هر یک در حوزه هایی که مزیت ندارند را بهبود بخشند. در برخی از حوزه ها شرکت های داخلی  مزیت دارند که شرکت های خارجی در صورت مشارکت می توانند از ان بهره مند شود و بالعکس. برای مثال در کشور امارات متحده عربی برای حضور و فعالیت در عرصه اقتصادی شرکت خارجی باید با یک شرکت داخلی مشارکت داشته باشد تا بتواند مجوز فعالیت دریافت کند.
     دولت  چه نقشی در این میان دارد؟
    باید ساختار قانونی و حقوقی را مهیا کند. ولی نباید مانند حوزه خودروسازی عمل کنیم و از ورود هر شرکتی ممانعت به عمل آید. شرکت های بزرگ ایرانی در جایگاه خود و شرکت های بزرگ خارجی هم در جایگاه خود  باید با یکدیگر مشارکت کنند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :