fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 87406
    تاریخ انتشار : 25 آبان 1394 11:22
    تعداد بازدید : 868

    ابزاری جدید برای بررسی مستقل وضعیت اینترنت همراه اپراتورهای کشور

    کدام اپراتور موبایل اینترنت بهتری ارایه می دهد؟

    بازار مخابراتی ایران تجربه و عطش خاصی در جهش از یک نسل مخابراتی به نسل دیگر دارد و به نظر می رسد رقابت پیش رو بر سر به کارگیری نسل چهارم تلفن همراه در سراسر کشور باشد؛ رقابتی که هنوز بیشتر کمی است تا کیفی.

    فناوران- روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با انتشار گزارشی اعلام کرد، هنگامی که سال گذشته سرانجام دو اپراتور پیشتاز عرصه تلفن همراه کشور از سد انحصار طولانی برای رایتل گذشتند و رسما وارد بازار اینترنت پرسرعت کشور شدند آشکار شد که ایرانسل با الهام گرفتن از شریک خارجیش راهبرد جدیدی را برای بازاریابی انتخاب کرده است؛ تمرکز بر نسل چهارم به جای نسل سوم اینترنت همراه.
    هرچند در همان زمان هم مشخص بود که تنها نزدیک به 10 درصد گوشی های موجود در بازار تلفن همراه توان استفاده از4G یا همان اسم شناخته شده اش LTE را دارند ولی باز هم در عمل ذهن جویای فناوری مشترکان ایرانی آشکارا نسبت به برتری عدد 4 به 3 حساس شد و چتر گسترده تبلیغاتی ایرانسل هم در این زمینه بی تاثیر نبود.
    اما تمرکز همراه اول بر ارایه و تثبیت سرویس های نسل جدیدش پیش از تمرکز بر تبلیغات در نهایت تاثیر خود را گذاشت و جمع آوری اطلاعات مبتنی بر خود مشترکان تایید کرد که در اغلب نقاط حساس اپراتور اول در ارایه سرویس با ثبات تر موفق بوده، ولی سرانجام در نمایشگاه کتاب امسال قدیمی ترین اپراتور تلفن همراه ایران هم تن به بازی نسل چهارم داد و به صورت آزمایشی از سیم کارت های نسل چهارم خود رونمایی کرد.

     اولویت با نسل 3 است یا 4؟
    در نمایشگاه تلکام اخیر هم وحید صدوقی مدیرعامل همراه اول هرچند اشاره ای به باندلینگ سیم کارت های نسل چهارم با غول چینی ژیائومی کرد ولی در پاسخ به اینکه رقبای همراه اول روی اینترنت نسل 4 زوم کرده اند درحالی که همراه اول اعلام کرده نسل 4 اصلا به صرفه نیست، گفت: در حال حاضر در شبکه تلفن همراه اپراتور اول 22 میلیون تلفن هوشمند وجود دارد که کمتر از 10 درصد آنها از LTE پشتیبانی می کنند. پس می بینیم که مشترکان بیشتر برای خدمات نسل 3 آمادگی دارند و ما موظف هستیم که ابتدا زیر ساخت آن را فراهم کنیم. به همین دلیل ما فعلا روی نسل سه تمرکز کردیم. اما در کنار آن برنامه سنگینی برای توسعه نسل چهارم داریم که توسعه 4 ساله LTE را در یک سال انجام بدهیم البته در صورتی که فرکانس مورد نیاز به ما داده شود.
    طبیعتا اپراتور سوم هم از این گردونه چندان عقب نماند و با طی مراحل قانونی مهرماه امسال اعلام کرد نسل چهارم تلفن همراه به صورت آزمایشی در تهران، کرج و کیش توسط رایتل هم راه اندازی شده است.

     راه کاری مستقل برای ارزیابی سرعت اینترنت
    از سوی دیگر مهمترین فاکتور در گرایش عمومی به نسل های مختلف مخابراتی باید تمرکز روی سرعت باشد. از نظر سرعت اکنون سرعت دانلود در شبکه نسل دو رقمی بین 10 تا 130 کیلوبیت است که این رقم در شبکه نسل سه به یک تا پنج مگابیت بر ثانیه و در شبکه نسل چهار به حدود 10 تا 40 مگابیت بر ثانیه می رسد. سرعت آپلود نیز در شبکه نسل دو رقمی مابین هشت تا 130 کیلوبیت بر ثانیه، در نسل سه بین 200 تا 500 کیلوبیت بر ثانیه و در نسل چهار رقمی بین یک تا 15 مگابیت بر ثانیه خواهد بود.
    هرساله آمارهای زیادی از طرف شرکت های ارتباطی منتشر می شود که حاوی گزارشی از میزان و کیفیت سرویس هایشان است. با این حال چقدر می توان به این آمارها اعتماد کرد؟ آیا یک شرکت می تواند مرجعی از سطح خدمات خود باشد یا باید به دنبال راه های بهتر و مستقل تری گشت؟
    یکی از راه های جایگزین تکیه بر تجربه های مصرف کننده و جمع آوری اطلاعات از کاربر نهایی است که به آن جمع سپاری می گویند. جمع سپاری روشی برای حل مسایل با استفاده از توان عمومی است و اولین بار در سال ۲۰۰۶ پیاده سازی شد. در این روش به جای اینکه انجام کاری به شرکتی محول شود آن را به کمک مردم عادی و ناشناخته انجام می دهند. غیرمتمرکز بودن داده ها، غیررسمی بودن نتایج و در انحصار نبودن اطلاعات از جمله مزیت های جمع سپاری است. مدل کسب و کار جمع سپاری تمرکز بر مشارکت داوطلبانه جمعیت جهت تولید فراورده های نوآورانه دارد.

     رونمایی از ابزاری نوین برای ارزیابی
    در همین راستا شرکت Open Signal یکی از نمونه های موفقی است که در سال ۲۰۱۰ فعالیت خود را بر استفاده از تکنیک جمع سپاری پایه گذاری کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۳ از طرف اداره دولتی کار و سرمایه گذاری انگلیس به عنوان مبتکرترین شرکت موبایلی این کشور انتخاب شد.
    یکی از خدمات این شرکت اپلیکیشن اپن سیگنال است. این نرم افزار موبایلی به شما می گوید پوشش شبکه سلولی و شبکه وای فای مناطق مختلف چگونه است. کافی است اپلیکیشن را روی گوشی همراه نصب کنید. این یک بازی برد-برد است. شما با داده هایی که برای شرکت ارسال می کنید به کامل شدن نقشه آن کمک می کنید و در عین حال خودتان نیز از نقشه و اطلاعاتی که در اختیارتان می گذارد، استفاده می کنید. شرکت داده های شما را جمع آوری می کند و سپس به روش Drive testing آنها را تحلیل و طبقه بندی می کند. طبق ادعای اپن سیگنال هدف آنها ارایه جامع ترین منبع اطلاعاتی از پوشش شبکه بی سیم دنیاست. در حقیقت در این روش به جای اینکه اپراتورها (فرستنده ها) بگویند چه مناطقی را تحت پوشش دارند، خود مردم (گیرنده ها) از میزان پوشش مناطق اطلاعات می دهند.
    به این ترتیب این سایت قدرت سیگنال هر اپراتور در هر منطقه را نشان می دهد و به گفته شرکت هرچند روش هایی برای شبیه سازی سیگنال و ارایه اطلاعات غلط به برنامه وجود دارد اما سعی شده با آنها مقابله شود. 
    این برنامه اکنون در ایران بیش از ۲۰ هزار نصب فعال دارد که حاکی از گستردگی تقریبا مطلوب آن در کشور است. محصول جالب دیگر این شرکت، هواشناسی بر پایه جمع سپاری است. سنسورهای گوشی هر فرد آب و هوا و درجه هوای آن محدوده را معلوم می کند و به شرکت می فرستند تا در حجم وسیع بتوان آب و هوای واقعی هر منطقه را با استفاده از گوشی افراد داوطلب تعیین کرد و به دقیق ترین نتایج ممکن رسید.
    با این حال چند پرسش باقی می ماند؛ نخست آنکه آیا این اطلاعات دقیق هستند؟ پاسخ این است که در سطح خرد خیر اما در سطح کلان بله. تمام آمار سرعت اینترنت این سرویس متوسط سرعت آن شهر است. بنابراین طبیعی است که وقتی برای تهران سرعت سه مگابیت منتشر شده خیلی راحت در بسیاری از مناطق به هشت مگابیت هم 
    برسید.
    دوم آنکه آیا این اطلاعات معتبر است؟ پاسخ این است که بسیار معتبرتر از آمار اپراتورهاست و به علت اینکه از کاربر نهایی جمع آوری شده، حتی برای خود اپراتورها هم کاربرد بسیاری دارد. با این حال بسیاری از مناطق ممکن است پوشش ارتباطی داشته باشند اما چون کاربری از این نرم افزار به آنجا نرفته، در نقشه ثبت نشده باشد. بنابراین شاید ضعف ها و نواقصی داشته باشد اما صادقانه ترین و مطمئن ترین اطلاعات را درباره پوشش و سرعت خدمات موبایل هر کشور ارایه می کنند.
    شاید ظهور این شیوه های سنجش و اعلام سرعت واقعی اپراتورها توسط خود مشترکان سرانجام روزی ما را به جایی برساند که سرویس دهندگان خدمات ارتباطی کشور به جای تمرکز بر تبلیغات یا گستره خدماتشان به کیفیت آن نیز توجه بیشتری کنند. 


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :