fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 85896
    تاریخ انتشار : 3 آبان 1394 12:9
    تعداد بازدید : 577

    آیا کاربران اینترنت می توانند خسارت بگیرند؟

    مشکلات و گلایه های مشترکان اینترنت در ایران تازه نبوده و سالهاست این موضوع وجود دارد نکته جالب هم اینکه با وجود مصوبات مختلف تاکنون در اغلب موارد پرداخت خسارت به کاربران اینترنت درحد یک وعده باقی مانده است. با اینحال به تازگی وعده های جدیدی در این زمینه داده شده است.

    ایسنا- اگرچه در سال های گذشته به واسطه افزایش تعداد درگاه های اینترنت بین الملل دیگر داستان قطعی های سراسری اینترنت به پایان رسیده و کمتر پیش می آید که در کشور شاهد قطع کلی اینترنت باشیم اما همچنان داستان اختلالات و قطعی های موردی و گاه و بی گاه اینترنت ادامه دارد.
    اکنون شاید مانند سابق در کشور به طور یکپارچه شاهد قطع شدن اینترنت نباشیم، اما هنوز اغلب کاربران اینترنت حداقل در طول ماه چندین بار با بحث اختلال و قطعی های کوتاه و میان مدت اینترنت مواجه می شوند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که به طور غالب این کاربران هزینه های نه چندان ارزانی را پرداخت کرده اند تا برای یک مدت مشخص به اینترنت دسترسی داشته باشند، اما همانطور که اشاره شد هر لحظه ممکن است بر سر این راه موانعی قرار گرفته و دسترسی مشترک مسدود شود.
    نکته دیگر آنکه از سال ها پیش کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به عنوان رگولاتور حوزه ارتباطات کشور مصوباتی در این زمینه ابلاغ کرده و براساس آن اعلام شده بود که قطع اینترنت تنها در مواردی خاص مجاز است و در غیر این صورت شرکت ارایه کننده خدمات ملزم است براساس سطح قرار دادی که با مشترک دارد به پرداخت خسارت بپردازد.
    البته این نکته هم مورد توجه قرار گرفته بود که اگر شرکت ارتباطات زیرساخت که شرکتی دولتی و تامین کننده پهنای باند کشور است در مسیر ارایه خدمات با مشکل مواجه شده باشد لازم است ابتدا این شرکت خسارت مربوطه را به شرکت های ارایه کننده خدمات پرداخت کند تا آنها نیز به نوبه خود به پرداخت این رقم به مشترکان بپردازند چراکه هنگام ثبت قرارداد اشتراک اینترنت معمولا کاربران سرویس های مختلفی را با کیفیت متنوع خریداری می کنند که طبق قوانین برای هر یک از این سرویس ها حد مشخصی از قطعی در نظر گرفته شده و در صورتی که شرکت ارایه دهنده خدمات بیش از میزان مذکور قطعی و اختلال داشته باشد، موضوع قابل پیگیری خواهد بود.
    اما طی این سال ها زنجیره پرداخت خسارت به دلیل شانه خالی کردن شرکت ارتباطات زیرساخت از زیر این بار به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده بود.
    حال پس از گذشت سال ها به تازگی رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات که اتفاقا دبیر کمیسیون تنظیم مقررات هم است در این باره توضیحات جدیدی داده و از تصویب  ضوابط و چارچوب موافقت نامه های سطح خدمات (SLA) در داخل شبکه زیرساخت کشور برای ارایه خدمات مبتنی بر IP خبر داده است.
    علی اصغر عمیدیان در این باره اعلام کرد: این مصوبه به منظور شفاف سازی کیفیت خدمات در مقابل هزینه آن و رعایت حقوق مشترکین در حوزه خدمات مبتنی بر IP که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولی ارایه خدمات در بالاترین سطح، ارایه می شود، در کمیسیون تصویب شده است.
    رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی افزود: موافقت نامه سطح خدمات (SLA) قراردادی دوجانبه بین شرکت ارتباطات زیرساخت و خدمت گیرنده است که براساس توافق و به منظور تضمین پارامترهای کیفیت خدمات توافق شده، منعقد می شود.
    وی با بیان اینکه در قرارداد SLA باید کیفیت سطح خدمات، نحوه اندازه گیری تخطی از سطح خدمات و ضمانت های اجرائی آن تعیین شود، گفت: در مصوبه کمیسیون مواردی مانند قطع شدن خدمات، کاهش کیفیت خدمت، خرابی، متوسط زمان بازیابی یا تعمیر، میزان دسترس پذیری، نرخ اتلاف بسته ها، تاخیر، نوسانات تاخیر، زمان کاهش سطح کیفیت خدمات و نحوه اندازه گیری و محاسبه تمامی این موارد تعریف و پیش بینی شده است.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :