آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 85047
تاریخ انتشار : 19 مهر 1394 14:21
تعداد بازدید : 711

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

۱۵درصد تسهیلات بانکی باید به صادرات و تولید اختصاص یابد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید ۱۵درصد تسهیلات بانکی به خدمات صادراتی و تولیدی تعلق گیرد، تا مشکل تامین مالی بخش واقعی اقتصادی حل شود.

فارس- محمدرضا نعمت زاده صبح دیروز در همایش بین المللی سیاست‎های صنعتی و تجاری برای توسعه اشتغال و صادرات که در سالن همایش صدا و سیما برگزار شد، گفت: دولت یازدهم کار خود را در شرایط آغاز کرد که اقتصاد با رشد منفی روبرو بود، ولی در این 2 سال و نیم گذشته تورم کاهش داشته و رشد اقتصادی نیز مثبت شده است.
وی با بیان اینکه این همایش با تکیه بر محورهای اصلی رهنمودهای رییس جمهوری در ابتدای امسال تلاش دارد، تا به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند، تصریح کرد: امیدواریم راهکاری در پیش گرفته شود، تا مسیر هرچه سریع‎تر خروج از رکود آسان شود، چرا که صرف لغو تحریم ها نمی توان مشکلات اقتصادی را حل کرد و این مساله مستلزم همکاری و هماهنگی میان تمام دستگاه های دولتی و خصوصی در داخل و خارج از کشور است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت سهم تجارت خارجی از کل تولید ناخالص داخلی را یکی از شاخص های مهم اندازه گیری باز بودن اقتصاد دانست و افزود: برای ایجاد جهش در صادرات علاوه بر ادامه سیاست‎های گذشته باید تدابیر جدیدی نیز در راستای خروج از رکود از طرف دولت و سایر نهادهای قانونی اندیشیده شود.نعمت زاده سرمایه گذاری و تولید با هدف صادرات را از مهمترین اولویت اقتصادی برشمرد و گفت: برخلاف باور عده ای که معتقدند، ظرفیت های خالی صادراتی وجود دارد، باید تصریح کنم که برای تولید صادراتی نیازمند سرمایه گذاری هستیم.
وی افزود: 15 درصد تسهیلات بانکی باید به خدمات صادراتی و تولیدی تعلق گیرد، تا مشکل تامین مالی بخش واقعی اقتصاد حل شود.
نعمت زاده همچنین گفت: به ازای یک واحد سرمایه گذاری خارجی 2 واحد به صادرات کشور مقصد اضافه می شود و حال با لغو تحریم ها امکان جذب این سرمایه ها فراهم می شود که باید در این زمینه برنامه ریزی کنیم و حمایت از فعالیت های دانش بنیان در حوزه تولید از جمله اقداماتی است که برای تحقق برنامه های ضد رکود باید انجام شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، استفاده از شبکه های مجازی با بازریابی و تبلیغ و تجارت را یکی از اقداماتی برشمرد که فعالان بخش خصوصی مایلند انجام دهند، در جهان امروز ظرفیت این شبکه ها کاملا آشکار شده و بخش مهمی از تجارت کشورها و کمپانی ها از این روش انجام می شود.
وزیر صنعت همچنین در خصوص اهمیت برند سازی در تجارت جهانی گفت: فعالان اقتصادی و تجاری ایرانی باید در حوزه برند سازی سرمایه گذاری بیشتری کنند، تا با لغو تحریم ها امکان حضور پررنگ تر در بازارهای جهانی و دیگر کشورها برای محصولات ساخت ایرانی فراهم شود.
وی ایجاد شرکت ها و مجموعه های بزرگ مقیاس صادراتی را از اقدامات مهمی دانست که باید هرچه زودتر شکل گیرد، چرا که بررسی تجربه های موفق دنیا نشان می دهد شرکت های کوچک جز در موارد خاص نمی توانند حضور مستمر و موفقی داشته باشند و ما باید به سمت ایجاد این زنجیره ها و مجموعه ها حرکت کنیم.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :