fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 83200
    تاریخ انتشار : 21 شهریور 1394 10:47
    تعداد بازدید : 698

    کارآفرینی

    کارآفرینی

     
    بیست سوال کلیدی برای رهبران دنیای کسب وکار 
    دنیای کسب وکار، دنیایی بزرگ، پیچیده و متنوع است. در دنیای فرارقابتی، سریع و پرریسک امروزی، نقش رهبران کسب وکارها بیش از هر زمانی در موفقیت سازمان کلیدی شده است. 
    سازمان های امروزی برای بقا در بازار، چاره ای ندارند جز آن که پابه پای روندهای بازار پیش بروند و این امر، تنها با در پیش گرفتن جهت گیری درست و از آن مهم تر، چرخش (Pivot) به موقع در مدل کسب وکار، محصول و حتی شیوه های مدیریتی سازمان به دست می آید. اما چگونه رهبران می توانند چنین شایستگی هایی را به موقع تشخیص دهند و آن ها را در سازمان خود پدید آورند؟
    برای پاسخ به این سوال باید به یک نکته کلیدی توجه کرد: یکی از مهم ترین نقش های رهبران و مدیران در سازمان ـ و احتمالا یکی از مهم ترین عوامل تمایز آن ها از زیردستان ـ توان تصمیم گیری است. “چون نیک بنگریم” تقریبا تمامی رهبران بزرگ تاریخ کسب وکار (و حتی سیاست، فرهنگ و هنر) با تصمیمات دشوار و بزرگی که گرفته اند در حافظه تاریخ ماندگار شده اند. اگر به زندگی کارآفرینان بزرگی چون: بیل گیتس، استیو جابز و ایلان ماسک و مدیران بزرگی همانند: لویی گشنر و جک ولش و پیشگامان عصر نوین صنعتی همانند: هنری فورد و آلفرد اسلوآن دقت کنیم، همگی آن ها در طول دوران کاری شان با چالش های بزرگی مواجه شده اند و آن چه باعث موفقیت آن ها و شرکت شان شده، تصمیمات درستی بوده است که گرفته اند.
    این رهبران بزرگ چطور توانسته اند تصمیمات درستی بگیرند؟ شاید بهترین پاسخی که بشود به این سوال داد این است: “پرسیدن سوال های درست!” چالش های پیش روی کسب وکار همواره به سوی آینده جهت گیری دارند و پاسخ گویی به آن ها، روش حرکت به سوی آینده را مشخص می کنند. یوستین گرودر نویسنده معروف نروژی می گوید: “پاسخ فقط بخشی از راه است که پشت سر گذاشته شده، این سوال است که همیشه به پیش رو اشاره دارد.” برای مواجهه با آینده در امروز، چاره ای جز پرسیدن سوال نداریم. اما چگونه می توانیم سوالات درستی بپرسیم؟
    علم مدیریت مدرن در طول دو قرن اخیر به دنبال ارائه روشی اثربخش برای پرسیدن سوالات درست بوده است. اگر از زاویه دید فلسفه علم هم نگاه کنیم، ماهیت پژوهش محور و تجربی علم جدید نیز یافتن سوالات درست و ساختن تئوری هایی برای پاسخ آن ها و سپس تلاش برای ابطال آن ها است! بنابراین رهبران و مدیران، برای یافتن سوالات درستی که باید در مورد کسب وکارشان به آن ها پاسخ بدهند، باید به ادبیات گسترده علم مدیریت رجوع کنند.
    در سطح مدیریت ارشد، رهبران سازمانی همواره با بنیادی ترین سوالات مطرح در مورد کسب وکار و مسیر حرکت آن در اقیانوس پرتلاطم محیط پیرامونی دست و پنجه نرم می کنند. مجله مشهور “استراتژی+بیزینس” به مناسبت بیست سالگی اش از تعدادی از پژوهش گران، رهبران و نویسندگان همکارش خواسته است تا فهرستی از مهم ترین سوالات پیش روی رهبران ارشد سازمان ها را ارایه دهند. این فهرست در نهایت با جمع بندی سوالات مطرح شده در قالب بیست سوال کلیدی خلاصه شده است: ۱- چگونه برنده خواهیم شد؟ ۲- چگونه برای مواجهه با عدم قطعیت آماده خواهیم شد؟ ۳- چه چیزی برای تصمیم گیری هوشمندانه تر به ما کمک می کند؟ ۴- در مورد تغییر چه می دانیم؟ ۵- بهترین راه انجام کارها چیست؟ ۶- چگونه احتمالا همه کارها را به نتیجه برسانم؟ ۷- باید از چه سیستم هایی برای پایش این که چه می کنیم، بهره بگیریم؟ ۸- طرح ایده آل سازمانی ما چه خواهد بود؟ ۹- چگونه رشد خواهیم کرد؟ ۱۰- در مورد جهانی شدن چه انجام خواهیم داد؟ ۱۱- چگونه مشتریان را جذب خودمان می کنیم؟ ۱۲- بهترین راه نوآوری چیست؟ ۱۳- چه کاری از دست ما برای بهترین کارکنان مان برمی آید؟ ۱۴- به چه چیزی می توانیم افتخار کنیم؟ ۱۵- چگونه می توانیم توان بالقوه خودمان را شکوفا سازیم؟ ۱۶- چگونه می توانم در عین عضوی از این سازمان بودن، خودم باشم؟ ۱۷- چرا کسب وکارهای سازمانی وجود دارند؟ ۱۸- اصلا رهبری یعنی چه؟ ۱۹- بهترین مدیرعامل کیست؟ ۲۰- دنیا واقعا چگونه کار می کند؟
    علی نعمتی شهاب
    سایت گزاره ها


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :