آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 82133
تاریخ انتشار : 14 شهریور 1394 15:26
تعداد بازدید : 741

ارزیابی رگولاتوری اشکال دارد یا نه؟

نقدی بر عذرخواهی وزیر ارتباطات از متهمان کم فروشی اینترنت

وزیر ارتباطات گفت: زمان انتشار خبر کم فروشی برخی اپراتورهای اینترنتی بلافاصله با مدیر کل روابط عمومی وزارتخانه تماس گرفتم تا از جانب من از اپراتورهایی که نام آنها برده شده است، عذرخواهی کنند.


فناوران- محمود واعظی در ویژه نامه ایران به مناسبت هفته دولت در گوشه ای از گفت وگوی تفصیلی خود در ارتباط با روند ابهام برانگیز برخورد دوگانه با یکی از اپراتورهای اینترنتی سخن گفته است.
وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسش این روزنامه، که به تازگی یکی از شرکت های ارایه دهنده اینترنت پر سرعت که پنج سال متوالی از سوی رگولاتوری به عنوان اپراتور برتر انتخاب شده، یکباره به کم فروشی متهم می شود و انتشار این خبر باعث شد کاربران بشدت دچار سردرگمی شوند. تا آنجا که تماس های بسیاری برای روشن شدن این تناقض با رسانه مربوطه صورت گرفته است؛ هر چند شما اعتقاد دارید شرکت های اینترنتی کم فروشی نمی کنند، دقیقا این خبر به چه دلیلی انعکاس یافت؟ گفت: من این خبر را زمانی که در سفر بودم شنیدم.
واعظی ادامه داد: اما بلافاصله تماس گرفتم تا به فردی که تنها بر اساس یک گزارش این مصاحبه را انجام داده تذکر بدهند و از مدیر کل روابط عمومی وزارتخانه نیز خواستم با اپراتورهایی که از آنها نام برده شده بود تماس داشته باشند و از جانب من عذرخواهی کنند.
وی گفت: در عین حال در جلسه پرسش و پاسخ این مساله را برای خبرنگاران بازگو کردم که کم فروشی در کار نبوده و این اپراتورها که از آنها نام برده شده است جزو برترین اپراتورها به حساب می آیند.
وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: بنابراین آن کاری که باید برای جبران این اشتباه انجام می شد یعنی تذکر به آن فرد و دلجویی از اپراتورها را شخصا  پیگیری کردم. این اتفاق در حالی رخ داده است که پیش از این از سوی سازمان تنظیم مقررات در زمان های مختلف از شرکت های زیرمجموعه مخابرات ایران به عنوان کم فروشان اینترنتی نام برده می شد و در برخی از مقاطع نیز جلوی فروش آن ها تا افزایش پهنای باندشان گرفته می شد. 
اما در زمان اعلام نام برخی از شرکت های خصوصی توسط رگولاتوری اینگونه عنوان شده بود که این نتایج از بررسی های مداوم و به نوعی مونیتورینگ این سازمان از سرویس های این شرکت ها استخراج شده است. 
درحالی که کاربران اینترنتی بارها در صفحه اختصاصی وزیر ارتباطات در شبکه اجتماعی کلوب مراتب اعتراض خود را نسبت به سرویس های اینترنتی ارایه شده توسط برخی شرکت های خصوصی اعلام کرده و خواستار پی گیری او بودند اما اکنون واعظی از برخی از این شرکت ها که نامشان در گزارش سازمان تنظیم مقررات آمده بود شخصا و در گفت وگو با ارگان مطبوعاتی دولت عذر خواهی کرده است. 
اما پرسشی که در این میان بی پاسخ می ماند این است که اگر روش مانیتورینگ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به درستی عمل می کند، پس ماجرای عذرخواهی چیست؟ اگر هم مانیتورینگ و روش ارزیابی این سازمان زیر  سوال است که پس احتمالا تذکرات قبلی ایشان به سایر شرکت های اینترنتی (عمدتا شرکت های زیرمجموعه مخابرات) هم زیر سوال است. 
به عبارت دیگر اگر احتمال اول صحت داشته باشد که موضوع ارزیابی از حالت فنی خارج شده و شکل دیگری به خود می گیرد. اما اگر احتمال دوم یعنی خطای روش ارزیابی و ارزیابان رگولاتوری مطرح باشد، باید ضمن عذرخواهی از سایر شرکت هایی که اشتباهاً به عنوان متخلف و کم فروش از ایشان یاد شده، خطای موجود در شکل ارزیابی این سازمان نیز اصلاح شود تا اتفاقات مشابه و ابهامات رخ ندهد.
این روزها به نظر می رسد محمود واعظی بیش از پیش در حال تذکر دادن به گفت وگوهای همکارانش در زیرمجموعه های خود است. چرا که هفته گذشته نیز یک منبع آگاه از اعتراض مقامات سازمان تنظیم مقررات نسبت به گفت وگوی یکی از دارندگان پروانه ارتباطی از این سازمان با رسانه ها خبر داده بود و خواستار ارسال جوابیه به رسانه هایی بود که این خبر را منتشر کرده بودند. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :