آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 81243
تاریخ انتشار : 1 شهریور 1394 12:9
تعداد بازدید : 745

مدیرعامل آسیاتک:

هزینه انتقال از هزینه اینترنت پیشی گرفت

مدیرعامل آسیاتک گفت: علی رغم داخلی شدن بخشی از ترافیک اینترنت کشور، اما در دستورالعمل وزارت ارتباطات تکلیفی برای 2 نرخی کردن یا تغییر قیمت اینترنت کاربر وجود ندارد. اما شرکت ها می توانند پهنای باند را صرفا به مشتری خود ارزان تر ارایه کنند.


خبرگزاری فارس- با اقدامات انجام شده توسط برخی شرکت های ارایه دهنده ADSL، میزبانی برخی سایت های پربازدید ایرانی به داخل منتقل شده است و در نتیجه داخلی شدن بخشی از ترافیک، هم اکنون در شبانه روز حدود 45 گیگ ترافیک داخلی به شبکه شرکت زیرساخت وارد می شود.
محمدعلی یوسفی زاده در پاسخ به این سوال که علی رغم داخلی شدن بخشی از ترافیک چرا همچنان کاربران اینترنت هزینه ها را براساس قیمت ترافیک خارجی (اینترنت  جهانی) می پردازند و کاهش قیمت تمام شده اینترنت در قیمت اینترنت کاربران نهایی اعمال نمی شود، گفت: زمانی که کار داخلی کردن ترافیک سایت های پربازدید ایرانی آغاز شد برای خدمات هم مکانی (collocation) و انتقال ترافیک بین سرویس دهندگان تعرفه و قانون مشخصی در نظر گرفته نشده بود. این فعال بازار اینترنت کشور گفت: اخیرا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوبه ای داشت که تعرفه انتقال ترافیک از طریق IXP زیرساخت را تعیین کرده بود. اما مصوبه ای درباره تغییر قیمت اینترنتی که به دست کاربر می رسد نداشته است. وی تصریح کرد: البته تعریف اینترنت در هیچ جای دنیا براساس تفکیک داخلی یا خارجی بودن ترافیک نیست؛ تعریف اینترنت این است که چه تعداد IP در دنیا به هم متصل هستند و چه میزان دیتایی را تبادل می کنند. اصل ماجرا نیز از طرف رگولاتوری (زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) اینترنت دیده شده است و تعیین تکلیفی برای 2 نرخی کردن نشده است. وی اضافه کرد: البته در مدل های تجاری، شرکت ها می توانند تعیین تکلیف کنند که پهنای باند برای مشتری های خود شرکت با تعرفه کمتری ارایه شود که برای مثال هم اکنون سایتی برای استفاده کاربرانمان با تعرفه نیم بها در مراحل آخر راه اندازی است.  یوسفی زاده ادامه داد: از مجموع قیمت اینترنتی که به دست مشتری می رسد 20 درصد هزینه اینترنت زیرساخت و 25 تا 30 درصد هزینه های انتقال است و بنابراین حداکثر 20 درصد هزینه سرویس اینترنت کاربر را قیمت پهنای باند تشکیل می دهند. وی با بیان اینکه شرکت های PAP از نقطه سربه سر خود را نجات می دهند، گفت: با این شرایط رمز بقای شرکت های مخابراتی و فناوری اطلاعات در رشد است و شرکت ها با بزرگ شدن شبکه به سمت سودآوری می روند. یعنی اگر شرکتی برای مثال با 100 هزار پورت باقی بماند طی 2 سال قطعا محکوم به ورشکستگی خواهد بود.
یوسفی زاده اظهار داشت: در حال حاضر مهم ترین مشکل فعلی شرکت های ارایه دهنده ADSL، موضوع انتقال است. هم اکنون توقف فروش سرویس هایی که به رگولاتوری اعلام می کنیم به دلیل تامین نشدن انتقال است. ماه ها در صف دریافت لینک انتقال می مانیم و در بسیاری مواقع نیز اثبات کرده ایم که به صورت فنی امکان انتقال وجود دارد اما به دلیل آشنا نبودن گردانندگان شبکه در مخابرات های استانی، درخواست ها برای دریافت انتقال با پاسخ منفی روبه رو شده و فراهم نمی شود. این فعال بازار اینترنت پرسرعت در کشور تاکید کرد: قطعا هزینه های انتقال گران تر از هزینه های پهنای باند برای شرکت ها تمام می شود. یوسفی زاده گفت: اما در نهایت باید توجه داشت که داخلی شدن ترافیک مزیت برای کاربران ایجاد کرده است. برای مثال در نتیجه این امر سقف سرعت در اینترنت و هزینه افزایش سرعت برداشته است و مشترکی که سرویس 128 کیلوبیت بر ثانیه را خریداری کرده باشد در اتصال به سرورهای خود شرکت تا سرعت 10 مگ قابلیت دریافت اطلاعات را دارد. در حالی که قبلا باید برای سرعت های بالاتر هزینه اضافه ای می پرداخت. 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :