fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 75335
    تاریخ انتشار : 6 خرداد 1394 10:34
    تعداد بازدید : 1077

    سخنگوی شرکت مخابرات ایران:

    مخابرات به تعرفه های قبل از هم کدسازی راضی است

    سخنگوی شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: اگر این طور برداشت می شود که با اجرای طرح هم کدسازی تلفن ثابت درآمد شرکت مخابرات افزایش پیدا کرده ما حاضریم تعرفه ها به حالت قبل از هم کدسازی بازگرداننده شود.

    ایسنا- داوود زارعیان به ارایه توضیحاتی درباره تعرفه تلفن ثابت پرداخت و درباره اینکه آیا درآمد تلفن ثابت در سال های اخیر در همه دنیا کاهش پیدا کرده گفت: کاهش درآمد تلفن ثابت در دنیا را قبول ندارم و بر این باورم که این درآمد در تمام دنیا افزایش پیدا کرده اما روند توسعه تلفن ثابت تقریبا متوقف شده است.
    وی با تاکید بر این که توسعه تلفن ثابت امر مقرون به صرفه ای محسوب نمی شود، متذکر شد: بر همین اساس بسیاری از کشورها به این سمت حرکت نمی کنند و به همین دلیل طی سال های گذشته سقف تلفن های ثابت در حد یک میلیارد و یک میلیارد و300 تا 400 میلیون شماره باقی مانده است.
     97 درصد درآمد مخابرات با ریسک همراه است
    زارعیان در ادامه گفت: نظام تعرفه گذاری مخابرات در دنیا به دو شیوه با ریسک و بدون ریسک تقسیم می شود. در کشورهایی که تعرفه گذاری آنها بدون ریسک است آبونمان ثابتی از مشترک دریافت شده و بر اساس آن تلفن مشترک دایر نگه داشته می شود. این مبلغ در کشورهای مختلف رقمی حدود 40 تا 70درصد درآمد اپراتورهای ثابت را تشکیل می دهد.
    وی با بیان اینکه چنین شیوه ای در بسیاری کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد عنوان کرد: در این کشورها پس از دایری یک خط، برای آن ماهانه مبلغ ثابتی آبونمان در نظر گرفته می شود که این مبلغ فارغ از این که مشترک از خط تلفن خود استفاده کرده یا نکرده باشد به حساب مخابرات واریز می شود و مبلغ به نسبت بالایی است که به عنوان مثال در برخی کشورهای اروپایی تا 15 دلار در ماه می رسد.
    سخنگوی شرکت مخابرات ایران همچنین گفت: راهکار دیگر تعرفه گذاری با ریسک است که این شیوه عموما در کشورهای در حال توسعه ای مانند ایران مورد استفاده قرار می گیرد در این روش 97 درصد درآمد با ریسک همراه است. به عبارت دیگر در این کشورها مخابرات خط های تلفن ثابت را با سرمایه گذاری زیاد دایر می کند و پس از آن منتظر می ماند تا شاید مشترک تماسی برقرار کند به همین دلیل این کشورها عموما با مشکلات و مخاطراتی همراه هستند
    چرا که استفاده کمی از تلفن ثابت صورت می گیرد و این روند هزینه های مربوط به دایری خط تلفن را جبران نمی کند.
     جبران هزینه دایری برخی خطوط 150 سال طول می کشد 
    سخنگوی مخابرات همچنین گفت: وقتی اپراتور مخابراتی یک خط را دایر می کند با تعرفه ها و آبونمان فعلی اگر آن خط کارکرد نداشته باشد حدود 150 سال طول می کشد تا فقط هزینه دایری آن خط تامین شود.
    زارعیان ادامه داد: اکنون هزینه یک خط تلفن ثابت در شهری مانند تهران حدود یک و نیم تا دو میلیون تومان است اما تعرفه ای که برای آبونمان آن در نظر گرفته شده حتی اگر ماهی 700 تومان باشد در طول سال در نهایت این رقم به 8000 تومان خواهد رسید و 200 سال طول می کشد که هزینه ای که صرف راه اندازی این خط شده جبران شود.
     5 میلیون خط تلفن بدون کارکرد
    زارعیان همچنین گفت: اکنون با این تعرفه گذاری ما 5 میلیون خط تلفن ثابت داریم که خریداری و واگذار شده است اما هیچ درآمدی برای شرکت مخابرات به دنبال ندارد. بر همین اساس باور ما آن است که باید در حد حداقل ها تغییراتی روی تعرفه های مخابراتی صورت بگیرد.
    وی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به این سوال که مخابرات خود هم تلاشی برای ارایه سرویس های ارزش افزوده نداشته تا از این طریق برای خود درآمدزایی کند، توضیح داد: اگرچه سرویس های ارزش افزوده در ایران به اندازه دنیا توسعه پیدا نکرده است اما در هیچ یک از کشورهای دنیا بیش از 30 درصد درآمد مخابرات به این سرویس ها مربوط نمی شود. به همین دلیل نمی توان گفت که ارایه سرویس های ارزش افزوده هزینه های متعدد مخابرات را جبران می کند.
    وی ادامه داد: در کشوری که 5 میلیون خط تلفن آن هیچ کارکردی ندارد و 3 و نیم میلیون خط در نقاط روستایی قرار دارد چگونه می توان انتظار داشت تنها با ارایه سرویس های ارزش افزوده درآمدزایی شود؟
    سخنگوی مخابرات همچنین متذکر شد: البته راه اندازی سرویس های ارزش افزوده نیز نیازمند سرمایه گذاری است که اگر مبلغ نرخ پایه تعرفه اصلاح شود این امکان ایجاد می شود که در این حوزه هم سرمایه گذاری کنیم اما بحث امروز ما آن است که در کشور چه نرخی از سال 82 تا کنون ثابت مانده که تعرفه های مخابراتی ثابت بماند؟
    وی ادامه داد: ما نیز قبول داریم چون ارتباطات زیربنای توسعه است نباید افزایش تعرفه ها مطابق بخش های دیگر باشد اما اگر تعرفه برق در 12 سال گذشته 2000 درصد رشد داشته لازم است که تعرفه های ارتباطی نیز حدود 100 تا 200 درصد رشد داشته باشند.
     تعرفه ADSL هم بسیار پائین است
    وی همچنین گفت: البته ما سرویس های ارزش افزوده ای مانند اینترنت پرسرعت خانگی یا شبکه هوشمند (IN) را نیز ارایه کرده ایم اما متاسفانه تعرفه این بخش ها نیز بسیار پایین است. زارعیان ادامه داد: اکنون رگولاتوری برای ارایه سرویسی مانند آوای انتظار تعرفه ای معادل 200 تومان در ماه را تعیین کرده است که این رقم در طول ماه قابل توجه نیست. از سوی دیگر در دنیا مرسوم است که در سرویس های ارزش افزوده رگولاتور دخالتی در تعرفه گذاری ندارد و این مساله به رابطه اپراتور و مشتری باز می گردد طبیعی است اگر اپراتوری تعرفه بالایی برای این خدمات در نظر بگیرد مشترکان از سرویس های او استفاده نخواهند کرد.
     مدیریت مخابرات مشکل شده است
    زارعیان در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید مجدد بر لزوم تغییر تعرفه های تلفن ثابت گفت: در سال های گذشته به ما این گونه وعده داده شد که اگر ما طرح هم کدسازی تلفن ثابت را اجرا کنیم درصورت کاهش درآمد این رقم جبران خواهد شد. اما اکنون در موارد متعدد هزینه های مشترکان تا چند ده برابر کاهش پیدا کرده اما همچنان تعرفه های ما شرایط مناسبی ندارند.
    وی ادامه داد: اکنون ما به جایی رسیدیم که اداره و مدیریت شرکت مخابرات برای ما مشکل شده و انتظار داریم کمیسیون تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات در این زمینه کمک کنند تا مشکل برطرف شود.
    وی ادامه داد: فکر می کنم مراجعه ای به روش های تعرفه گذاری در دنیا و نوع فعالیت رگولاتور در کشورهای مختلف و تطبیق تعرفه گذاری در دنیا و ایران می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند. اکنون تنها 3 درصد از درآمد ما بدون ریسک است در حالی که در دنیا حداقل این رقم حدود 40 تا 50 درصد است.
     مکالمات درآمدزای بین الملل دست دولت است
    سخنگوی مخابرات در عین حال به تماس های بین المللی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برخی بخش ها مانند ارتباطات بین الملل که درآمدزایی خوبی دارد در دست شرکت ارتباطات زیرساخت که بخشی دولتی است قرار دارد. از سوی دیگر حتی در ارایه سرویس های ارزش افزوده نیز تنها 30 درصد سود این بخش به مخابرات می رسد.
    وی همچنین عنوان کرد: یک خط تلفن ثابت در تهران حدود دو میلیون تومان هزینه دارد اما ما تنها 50 هزار تومان برای آن هزینه می گیریم و جالب آن که در بسیاری از موارد این خط ها هیچ درآمدی هم برای مخابرات ندارند. با این وجود ما در سال گذشته حدود یک میلیون خط تلفن ثابت واگذار کردیم.
    زارعیان در پاسخ به این سوال که با این وجود حتی در شهرهای بزرگی مثل تهران عده ای زیادی در صف انتظار دریافت تلفن هستند گفت: کل بدهی ما به مردم در حوزه تلفن ثابت کمتر از 150 هزار فیش است. وی همچنین متذکر شد: ما در سال گذشته تلاش کردیم کاهش درآمدهای تلفن ثابت را با واگذاری 1.2میلیون پورت اینترنت پرسرعت (ADSL) جبران کنیم اما در نهایت افزایش درآمد ما حدود 11.5 درصد بود که اگر نرخ تورم کشور را 15 درصد هم در نظر بگیریم معلوم می شود که ما دچار ضرر و زیان شده ایم. زارعیان در بخش دیگری از صحبت های خود نیز یادآور شد: اکنون هزینه هایی مانند هزینه برق تنها در یک سال اخیر تا 30 درصد افزایش پیدا کرده و هزینه خرید تجهیزات برای ما 60 تا 70 درصد بالا رفته اما با این وجود درآمد ما در برخی استانها حدود 30 درصد کاهش پیدا کرده است. وی ادامه داد: اکنون ما هیچ بحثی نداریم که رگولاتور چه تعرفه ای را برای ما تعیین کند اما انتظار داریم که شیوه ای را در نظر بگیرد که جبران کاهش درآمدهای مخابراتی در آن اعمال شده باشد و حداقل یک سود منطقی برای توسعه نیز در آن دیده شده باشد. سخنگوی مخابرات ایران در پایان به یادآوری هزینه های مربوط به آبونمان پرداخت و گفت: در حال حاضر هزینه آبونمان تلفن ثابت در تهران و شهرهای بزرگ 360 تومان، سایر شهرهای 300 تومان و در شهرهای کوچک 200 تومان است و این رقم در روستاها هم به 100 تومان می رسد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :