fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 74267
    تاریخ انتشار : 19 اردیبهشت 1394 10:40
    تعداد بازدید : 789

    بخت بد نوبرانه‌ طلایی اپل

    ایرانی ها سیب ظریف نمی پسندند

    مک بوک جدید اپل اوایل هفته گذشته در رنگ های نقره ای، طلایی و خاکستری وارد بازار ایران شد و با وجود سرو صدای زیادی که به راه انداخته و در بازارهای جهانی مورد توجه قرار گرفته است، در بازار ایران از این دستگاه استقبال چندانی نشده است.

    مریم عسگری
    به گفته فعالان بازار کامپیوتر، مک بوک 900 گرمی جدید اپل 24 درصد از مک بوک ایر نازک تر است و با قیمت پایه سه میلیون تومان در بازار ایران به فروش می رسد. با این حال اکثرعلاقه مندان به محصولات اپل از همان مک بوک های قدیمی یا حتی مک بوک ایر استقبال می کنند و نوبر اپل در ایران چندان اقبال بلندی ندارد.
    حتی فروشندگان نیز به خریداران نمونه های قدیمی تر مک بوک را پیشنهاد و اعلام می کنند که مجاب کردن خریداران به انتخاب مک بوک های قدیمی راحت تر است، تا این مک بوک ها که از فرط باریکی کاربر را می ترساند.
    حتی کاهش 30 درصدی مصرف انرژی توسط این مک بوک 12 اینچی هم شوقی در خریداران برای انتخاب این محصول ایجاد نکرده است.
    به گفته کارشناسان و فعالان بازار، به صورت کلی به غیر از آیفون، سایر محصولات اپل و به ویژه آیپد و آی پاد در حد چشمگیری با کاهش حجم تقاضا مواجه شده و مخاطب چندانی ندارد.
    آنها علت این اتقاق را علاوه بر رشد قیمت، تکراری شدن طراحی و ویژگی های سخت افزاری محصولات این برند می دانند و می گویند: اگر چه اپل سعی کرده در طراحی این محصول سنگ تمام بگذارد و محصولی تقریبا جدید به بازار عرضه کند؛ اما همین باریک بودن بیش از حد موجب شده است که برخی از کاربران در خرید این محصول مردد شوند
    فعالان بازار می گویند: با توجه به اینکه نیاز و سلیقه عمومی خریداران مشخص است، این سری از مک بوک ها در حجم کمی وارد بازار شده و با وجودی که محصولی جدید است اما با کمترین سود به بازار عرضه شده است. با این حال این مک بوک های لاغر اندام چندان مخاطبی در بازار ندارند.
    یکی دیگر از فعالان بازار هم می گوید: اپل برای باریک کردن نوت بوک جدید خود از پردازنده ضعیف Core M Broadwell استفاده کرده است که بورد آن 67 درصد کوچک تر از محصولات قبلی است که آن را از  فن بی نیاز کرده است.
     به همین دلیل اکثر خریداران که به کانفیگ (قابلیت های فنی) اهمیت بیشتری می دهند تا شکل و طراحی ظاهری، به سراغ این محصول نرفته و زیبایی را فدای کیفیت نمی کنند.
     به گفته این فعال بازار، قدرت پردازش مک بوک اپل نسبت به محصولات قبلی تعریف چندانی ندارد و می توان گفت کاربران با خرید این محصول جدید برای ظاهر ویژه آن هزینه می کنند نه کارکرد قوی! به همین دلیل خرید این مک بوک با توجه به کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان و استفاده طولانی مدت از نوت بوک در ایران چندان مقرون به صرفه به نظر نمی رسد.
    وی در مورد کاهش سهم محبوبیت محصولات اپل در ایران نیز می گوید: البته در سطح جهانی برخی از محصولات اپل مانند آی پاد، آی پد و برخی از نمونه های مک بوک این برند با کاهش سهم محبوبیت مواجه شده است که علت طراحی یکنواخت این محصولات  وی افزود: اما این موضوع در مورد آیفون فرق می کند و این محصول مخاطبان بسیاری در بازارهای جهانی و همچنین در بازار ایران دارد.
    یکی دیگر از فعالان بازار هم که دستی در واردات محصولات اپل دارد در این مورد گفت: در شرایط فعلی میزان تقاضا برای تمام محصولات در برندهای گوناگون در بازار کاهش یافته است و این اتفاق تنها برای اپل رخ نداده است. 
    وی افزود: بسیاری از خریداران به امید کاهش قیمت ها همچنان از خرید خودداری کرده و برخی نیز منتظر محصولات جدیدتر هستند که همین موضوع بر میزان تقاضا از بازار تاثیر گذاشته است. کارشناسان نیز می گویند: قطعا اپل راهکاری برای افزایش میزان فروش خود در رقابت با سایر برندها خواهد یافت و باید منتظر اتخاذ و اعمال سیاست های جدید از سوی این شرکت باشیم.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :