fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 73567
    تاریخ انتشار : 5 اردیبهشت 1394 11:28
    تعداد بازدید : 820

    ساماندهی ارسال خدمات پیامکی وارد فاز اجرایی شد

    ارشاد می خواهد همه پیامک های تبلیغاتی را پیش از ارسال بخواند

    ساماندهی ارسال خدمات پیامکی در شبکه های ارتباطی با الزام ارایه دهندگان خدمات پیام کوتاه موبایل، مبنی بر دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد فاز اجرایی شد.

    خبرگزاری مهر- آیین نامه ساماندهی و نظارت بر خدمات پیامکی شبکه های ارتباطی بهمن ماه سال ۹۳ در جلسه شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید. تا پیش از این ضوابط و دستورالعمل خاصی برای عرضه خدمات پیامکی در کشور وجود نداشت و شرکت های ارایه دهنده این خدمات و نیز وزارت ارتباطات به عنوان برقرارکننده زیرساخت های ارتباطی، مشکلات محتوایی موجود در ارایه این سرویس را برعهده نمی گرفتند. اما شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهاد سیاستگذار در حوزه فضای مجازی کشور، با تصویب آیین نامه ای، الزاماتی برای دست اندرکاران این خدمات تدوین کرد تا ناهنجاری ها و معضلات متعدد در عرصه پیامک های تجاری و تبلیغاتی خاتمه یاید.
    محمدرضا کشاورزی معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی در این مورد گفت: پیش نویس آیین نامه ساماندهی و نظارت بر خدمات پیامکی سال گذشته در مرکز ملی فضای مجازی تدوین و در کمیسیون عالی ارتقای محتوای فضای مجازی، پس از چندین جلسه بحث و تبادل نظر با حضور اعضا از دستگاههای مختلف، به جمع بندی نهایی رسید. این آیین نامه در نهایت با تصویب اعضای شورایعالی فضای مجازی اواخر سال گذشته تصویب و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.
    وی با تاکید براینکه وزارت ارشاد نقش محوری در اجرای مصوبه ساماندهی پیامک انبوه خواهد داشت و دبیرخانه اجرای این مصوبه در وزارت ارشاد ایجاد شده است گفت: از این پس وزارت ارشاد اجرای این آیین نامه را در برنامه دارد و مرکز ملی فضای مجازی نیز در این زمینه نقش نظارتی بر اجرای مصوبه ساماندهی پیامک های انبوه و ارزش افزوده را خواهد داشت.
    دبیر کمیسیون عالی ارتقای محتوا مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه تا یک سال قبل که مرکز ملی فضای مجازی به حوزه پیامک های انبوه و ارزش افزوده ورود کند هیچ نوع سازوکاری در کشور برای قوانین و مقررات در این بخش وجود نداشت، افزود: براین اساس جلسات متعددی با متولیان این بخش همچون وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات، شرکت های ارائه دهنده خدمات محتوا و اپراتورهای موبایل گذاشته شد و در نهایت جمع بندی برای تدوین آیین نامه آغاز شد که کلیات این آیین نامه پس از تصویب در کمیسیون ارتقای محتوای فضای مجازی، در دو جلسه شورای عالی فضای مجازی ارایه و به بحث گذاشته شد و در نهایت به تصویب رسید.
    کشاورزی با بیان این که اعتراضاتی که از گذشته تاکنون در مورد پیامک های انبوه و خدمات پیامکی از سوی مردم اعلام می شد، گفت: مشکلاتی از قبیل پیامک های آزاردهنده و تلاش مشترکان برای لغو آنها، حذف پیامک های اطلاع رسانی، هزینه های اضافی برای مشترکان از پیامک های ناخواسته و دریافت پیامک هایی که از نظر فرهنگی مغایر با فرهنگ کشور است از جمله معضلات جامعه است که سبب شد ساماندهی این بخش در دستور کار قرار گیرد.
    وی افزود: با ابلاغ این مصوبه جایگاه قانونی وزارت ارشاد به عنوان حاکمیت برای ساماندهی این بخش، تعیین شد.
    دبیر کمیسیون عالی ارتقای محتوا مرکز ملی فضای مجازی در این باره تاکید کرد: برای دریافت مجوز ارسال پیامک ارزش افزوده، اپراتورهای ارایه دهنده خدمات پیامکی قبل از ارسال پیامک، ملزم به ارایه بسته پیامکی به وزارت ارشاد هستند که این پیامک پس از ثبت و بررسی در سیستم آنلاین وزارت ارشاد، اجازه انتشار خواهد یافت.
    وی از تشکیل کارگروه نظارت بر ارسال پیامک در وزارت ارشاد خبر داد و گفت: در این کارگروه که مسوولیت آن را مرکز توسعه رسانه های دیجیتال عهده دار است، نمایندگان دستگاه های مختلف از جمله وزارت ارشاد و وزارت بهداشت نیز عضو هستند و بر محتوای پیامک های ارزش افزوده قبل از ارسال نظارت خواهد داشت.
    معاون مرکز ملی فضای مجازی احقاق و رعایت حقوق مشترکان را از جمله سیاست های مدنظر در این مصوبه برشمرد و به مهر گفت: محتوای پیامک های ارزش افزوده و انبوه چنانچه مغایر با موازین و مقررات مدنظر در مصوبه شورای عالی فضای مجازی باشند تخلف محسوب شده و اپراتورهای ارسال کننده، ارایه دهندگان این خدمات و حتی شرکت و یا سازمانی که این محتوا را ایجاد کرده است مشمول جریمه خواهد شد.
    کشاورزی از لزوم دریافت مجوز از وزارت ارشاد برای انتشار پیامک های ارزش افزوده و تبلیغاتی خبر داد و تاکید کرد: شرکت های خدماتی پیامکی باید با ارایه ضمانت نامه مالی از وزارت ارشاد مجوز بگیرند و در صورت تخلف مطابق آیین نامه با آنها برخورد صورت می گیرد.
    وی با بیان اینکه سیستم به صورت آنلاین نسبت به ارایه مجوز بسته های پیامکی قبل از انتشار، اقدام می کند، گفت: در مصوبه تاکید براین است که مشخص شود ارائه دهندگان خدمات محتوا در حوزه پیامک آیا صلاحیت ارایه این خدمات را دارند و یا خیر.
    کشاورزی در مورد مصادیق مورد توجه مصوبه ساماندهی پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده گفت: مصادیق به صورت جزیی در مصوبه شورای عالی فضای مجازی دیده نشده است اما آنچه که برخلاف موازین شرعی کشور باشد با آن برخورد خواهد شد. از طرفی راه اندازی کارگروه ساماندهی پیامک ها در وزارت ارشاد با این هدف شکل گرفته تا با تدوین آیین نامه ای، مصادیق مجرمانه و ممنوعه مدنظر در پیامک ها ذکر شود.
    معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه هم اکنون وزارت ارشاد برای این آیین نامه اجرایی مقدمات کار را فراهم کرده است، پیش بینی کرد که در سال جاری اجرای این آیین نامه رنگ عملیاتی به خود گیرد و ساماندهی فضای پیامک های انبوه و ارزش افزوده در کشور انجام شود.
    وی با تاکید براینکه نظارت قبل از ارسال پیامک ارزش افزوده و بعد از ارسال پیامک انبوه نظارت حاکمیت خواهد بود افزود: البته در این میان نظارت باید از سمت ارائه دهندگان خدمات نیز صورت گیرد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :