fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 73419
    تاریخ انتشار : 2 اردیبهشت 1394 11:55
    تعداد بازدید : 912

    چرا معامله تسلا و گوگل جوش نخورد

    مارس 2013، نخستین بار، درآمد تسلا موتورز بیشتر از حد انتظار و پیش بینی ها منتشر شد. در این گزارش آمده بود که تقاضا به طور بی سابقه ای برای خرید خودروی الکتریکی مدل S افزایش یافته است. این نخستین نشانه های موفقیت الون ماسک، مدیرعامل تسلا موتورز در صنعت خودروسازی بود. دقیقا یک سال بعد، خودروی الکتریکی مدل S بهترین جوایز صنعت خودرو را از آن خود کرد و قیمت سهام تسلا خود را بالا کشید و تقریبا پنج برابر شد. سهام این شرکت در آن زمان به 200 دلار به ازای هر سهم رسید.

    فناوران-اما به نظر می رسد که این درآمدها و بالا رفتن های سهام خیلی اتفاقی بوده؛ چون چند هفته بعد، تسلا در آستانه ورشکستگی قرار گرفت. 
    اوایل 2014 بود که این شرکت با هر جان کندنی که بود سعی کرد سفارش های مربوط به خودروهایش را به فروش واقعی نزدیک کند. در همین زمان، وضعیت فروش خودرو به حدی ناخوشایند بود که تسلا مجبور به تعطیل کردن کارخانه خود شد. در آن زمان ماسک شروع به چانه زنی و مذاکرات برای فروش تسلا به شرکت گوگل کرد و برای این کار با لری پیج که یکی از دوستان نزدیکش بود، صحبت کرد. 
    در این راستا حتی سخنگوی تسلا با راشل وترستون، سخنگوی گوگل به میز مذاکره رفتند و جواب پیج در مقابل این درخواست این بود: نمی خواهم که به شایعات دامن بزنم. اما شرکت خودروسازی، برای گوگل خیلی دور از ذهن است و آخرین شرکتی که گوگل می تواند بخرد، یک شرکت تولید کننده خودروست.
    با این حال، گوگل و تسلا تا پای میز قرارداد هم رفتند و گفته می شود که بر اساس قراردادی که تا مراحل نهایی میان تسلا و گوگل پیش رفته بود، الون ماسک به مدت 8 سال یا تا زمانی که خودروی تمام الکتریکی تسلا یعنی مدل 3 وارد جاده ها می شد همچنان مسوول تسلا باقی می ماند.
    ماسک همچنین اصرار داشته که گوگل به وی اجازه دهد که تا زمان عرضه خودروهای برقی نسل سوم، مدیریت تسلا را بر عهده داشته باشد. اگر چه لری پیج ابتدا با این شروط موافقت کرده، اما در ادامه با بالاگرفتن اختلافات مالی دو طرف به نتیجه نرسید.
    اما دلیل به هم خوردن این توافق چه بود؟ در همان زمان بحران، تسلا توانست گلیم خود را از آب بیرون بکشد. آخرین تلاش ها برای تجاری سازی و فروش مدل S سرانجام در حین مذاکره با گوگل نتیجه داد و نیاز به چنین اقدامی را از بین برد.
    در هر صورت اکنون تسلا یکی از کمپانی های موفق در زمینه ی تولید خودرو است و هر روزه مالک آن بخش دیگری به کتاب زندگی این مجموعه اضافه می کند. 
    ناگفته نماند که هیچ کدام از نمایندگان دو شرکت مذکور حاضر به اظهار نظر در مورد این شایعات نشده اند.
    چند؟
    ظاهرا ماسک خواستار پرداخت 6 میلیارد دلار از سوی گوگل، سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری آن برای توسعه کارخانه های تسلا موتورز و تضمین این مساله بوده که گوگل این شرکت را تا زمان تولید خودروهای برقی نسل سومش تعطیل یا تقسیم به چند شرکت نکند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :