fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 73280
    تاریخ انتشار : 30 فروردین 1394 12:32
    تعداد بازدید : 662

    شروع بی پایان چالش کارمزد در نظام بانکی ایران

    از حدود 4 ماه قبل یعنی از بهمن ماه سال 93 که در همایش‎ نظام‎های پرداخت ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی بحث لزوم کارمزد محور شدن نظام بانکی را مطرح کرد، هر از گاهی بحث‎هایی از سوی برخی مسوولان در این مورد مطرح می‎شود اما در سایه سایر بحث‎های داغ حوزه بانکی گم شده و اثری ملموس بر جای نمی‎گذارد. این در حالی است که نگاهی به عملکرد بانک مرکزی در این زمینه نشان می‎دهد هنوز ساز و کاری مشخص و کاربردی هم برای پیگیری این بحث در این نهاد نظارتی تدوین نشده است. نشان به آن نشان که بعد از دو سال هنوز هم بحث دریافت کارمزد از تراکنش‎های کارتی بی سر انجام است.

    منصور اولی
      کارمزد محوری و لوازم آن 
    رییس کل بانک مرکزی در آن همایش وقتی باب این بحث را باز کرد، استدلالی درست داشت. هر چند این استدلال او  همانطور که اشاره شد در سایه بحث‎های داغ دیگر در این حوزه گم شد و خیلی از سوی کارشناسان مورد بررسی قرار نگرفت. او معتقد است که نظام بانکی کشور همه لوازم سودآوری خود را روی واسطه‎گری وجوه متمرکز کرده و این موضوع باعث افزایش قیمت پول و در نتیجه نرخ سودهای بانکی شده است. در حالی که در بخش خدمات عمده خدمات بانکی رایگان یا با قیمت پایین به مصرف‎کنندگان عرضه می‎شود. در نتیجه بنا به استدلال رییس کل بانک مرکزی بانک‎ها می‎توانند بخشی از سود خود را از طریق خدماتی که ارایه می‎کنند به دست بیاورند و از فشاری که روی واسطه‎گری وجوه می‎گذارند بکاهند. این گفته سیف وقتی جدی‎تر و حائز اهمیت‎تر می‎شود که توجه کنیم برخی بانک‎ها برای سودآوری سراغ بنگاه‎داری رفته و خود این مسئله به یکی از معضلات در نظام بانکی از یک سو و اقتصاد کشور از سوی دیگر بدل شده است. 
    اگر استدلال بانک مرکزی را در مورد سودآور شدن خدمات بانکی بپذیریم می‎توان ادعا کرد که حرکت نظام بانکی به سمت کارمزد محوری می‎تواند بانک‎ها از چالش‎ها و تنگناهای کنونی تا حدی نجات دهد. 
      نبود برنامه جدی و سختی تغییر عادت
    اما در این مدت، هیچ تحرک جدی نه از سوی بانک مرکزی و نه از سوی خود بانک‎ها برای مطرح کردن این موضوع دیده نشده است. حتی آنجا که یکی از مدیران بانکی حرکت به سمت کارمزد محوری را لازمه کاهش نرخ سود دانسته بود با واکنش جدی بانک مرکزی روبرو شد. در حال حاضر بانک‎ها عادت کرده‎اند خدمات بانکی خصوصا خدما الکترونیکی را رایگان یا با قیمت بسیار کم به مردم عرضه کنند. این عادت آنها از یک سو و  مهم‎تر از آن عادت کردن مصرف‎کننده به دریافت رایگان این خدمات از سوی دیگر، برای تغییر نیازمند برنامه‎ای بسیار جدی‎تر از آنچه تاکنون دیده‎ایم است. از طرف دیگر برخی مسائل دیگر هم پیش روی این طرح است که باید حل شود.  تا جایی که پای حوزه‎های علمیه هم به میان آمده است. به عنوان مثال محسن صرامی فروشانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس روز گذشته در این باره به خانه ملت گفته است: «تامین هزینه‎های بانک‎ها از طریق درآمدهای کارمزدی نیازمند نظر حوزه‎های علمیه بوده و آنها باید بر اساس نظام بانکداری اسلامی نظر صریح خود را اعلام کنند. تا زمانی که حوزه‎های علمیه در این باره اظهارنظر نکرده باشند نمی‎توان راجع به آن صحبت کرد، چراکه نظام بانکداری ایران، اسلامی بوده و دستورالعمل‎ها نیز باید بر همان اساس تدوین شوند.»  در چنین جوی به نظر نمی‎رسد با یک سخنرانی ساده و رها کردن بحث بتوان یک موضوع به این مهمی را در نظام بانکی حل کرد. سوال این است که اگر مسوولان بانکی کشور به این استدلال اعتقاد دارند چرا به صورت جدی آن را پیگیری نمی‎کنند؟


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :