آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 72960
تاریخ انتشار : 26 فروردین 1394 11:16
تعداد بازدید : 969

مردودی بیمه مرکزی در استفاده از فناوری

علی اصلان شهلا- موضوع دریافت الحاقیه رایگان بیمه به دردسری برای مردم بدل شده است. بیمه مرکزی پس از اتفاقی که در ماجرای بیمه توسعه روی داد، دیگر به بیمه ها اعتماد ندارد و به مردم توصیه کرده است حتما با مراجعه حضوری به بیمه ها، از آنها کتبا الحاقیه بگیرند.

سوای بحث کمبود مقررات در کشور و ضعف بیمه مرکزی برای ایجاد فرایندی اعتمادساز میان این نهاد بالادستی، بیمه ها و مردم، به نظر می رسد راهکار سنتی بیمه مرکزی برای دریافت الحاقیه، خود محل اشکال است.
بیمه مرکزی در یکی دو سال گذشته تلاش زیادی برای استفاده از خدمات الکترونیکی و راه اندازی سامانه های یکپارچه کرده است. برای مثال با راه اندازی سامانه استعلام اطلاعات بیمه خودرو از سوی بیمه مرکزی، این امکان به بیمه گذاران داده شده است تا به صورت الکترونیکی، اصالت بیمه نامه خود را چک کرده و خیال شان راحت شود.
سوال اینجاست که آیا بیمه مرکزی نمی توانست با استفاده از همین سامانه، خیال بیمه گذاران را راحت کرده و رنج صدور و دریافت الحاقیه را برای هم بیمه گذاران و هم بیمه گران هموار کند؟
نکته جالب تر این که زور بیمه مرکزی در این طرح حتی به برخی شرکت های بیمه گذار نرسیده است. برای مثال در حالی که بیمه مرکزی مردم را ترغیب به مراجعه حضوری برای دریافت الحاقیه می کند، مدیران ارشد بیمه ایران و آسیا اعلام کرده اند نیازی به دریافت الحاقیه نیست و از مردم خواسته اند از مراجعه به شعب این شرکت ها، بپرهیزند.
از سوی دیگر برخی از شرکت های بیمه ای، برای صدور الحاقیه مقاومت می کنند و جز با پافشاری بیمه گذاران برای دریافت الحاقیه، اقدام به صدور آن نمی کنند. همچنین شنیده شده برخی دیگر نیز برای صدور الحاقیه درخواست وجه کرده اند که این موضوع نیز برخلاف سیاست ها و دستورالعمل های بانک مرکزی است.
به نظر می رسد بیمه مرکزی در استفاده موثر از فناوری حداقل در ماجرای الحاقیه های رایگان، با شکست مواجه شده است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :