آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 68987
تاریخ انتشار : 2 اسفند 1393 10:37
تعداد بازدید : 1397

سرپرست گروه نشر دیجیتال مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

سوءاستفاده سه شرکت از هولوگرام نرم افزار محرز شد

در هفته گذشته شایعات و خبرهای مختلفی در مورد مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد که اختلال در صدور هولوگرام ، نظارت پس از نشر در نرم افزارهای کاربردی خارجی، حمایت از پاویون ایران در نمایشگاه سبیت آلمان و حضور ناشران دیجیتال در نمایشگاه کتاب از جمله این موارد بود. در گفت وگو با ابوالقاسم خداوردی لو، سرپرست گروه نشر دیجیتال مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسایل و مشکلات مربوط به هولوگرام ها را به بحث گذاشته ایم.


علی اصلان شهلا

  صدور 370 هزار هولوگرام در یک ماه گذشته
با واگذاری ممیزی نرم افزارهای کاربردی خارجی به ناشران دیجیتال، در عمل چه اتفاقی می افتد؟ 
خداوردی لو: بحث نظارت بر محتوا که بعضی ها از واژه ممیزی برای آن بهره می گیرند، در کل دنیا انجام می شود و بسیاری از نظارت ها پس از انتشار رخ می دهد. این موضوع در سیاست های رییس جمهور نیز قرار دارد و مرکز رسانه های دیجیتال نخستین دستگاه دولتی است که نظارت پس از نشر را عملیاتی کرده و امیدواریم با مشارکت نهاد حاکمیتی، تولیدکنندگان و مردم و موفقیت در این طرح، اعتماد لازم برای واگذاری نظارت ها به مردم در بخش های دیگر نیز به وجود بیاید. در شیوه جدید، ناشران دیجیتال هرکدام یک نفر را به عنوان مدیر محتوا به مرکز معرفی می کنند. این مدیر در مرکز رسانه های دیجیتال، آموزش های لازم را در سه حوزه فنی، محتوایی و حقوقی فرا گرفته و با ضوابط مورد نظر آشنا می شود. پس از طی این آموزش ها، خود ناشر دیحیتال، نرم افزار کاربردی خارجی را پیش از ثبت در سامانه، تحلیل و بررسی خواهد کرد و در صورتی که مورد تایید باشد، نرم افزار در سامانه مرکز ثبت شده و کد شناسایی جهت عرضه به بازار دریافت می کند. شماره یک سامانه پیامک نیز روی بسته حاوی نرم افزار اعلام می شود تا مردم هم اعتبار بسته نرم افزاری را از طریق این سامانه بسنجند و هم در صورتی که خلافی مشاهده کردند آن را گزارش کنند. بنابراین در عمل نظارت با خود ناشران و مردم خواهد بود.
آیا مرکز به ناشر اعتماد می کند یا مراحل سنجش محتوا مانند قبل انجام می گیرد؟
 ما به ناشران اعتماد خواهیم کرد. البته به صورت تصادفی نرم افزارها را چک کرده و راستی آزمایی می کنیم. 
چقدر این موضوع در سرعت اعطای مجوز به نرم افزار موثر است؟
خیلی زیاد. ما امیدواریم از لحظه ثبت نرم افزار توسط ناشر، 24 ساعته مجوزهای لازم را صادر کنیم.
چرا فقط نرم افزارهای کاربردی خارجی از این امکان بهره مند شده اند؟
برای شروع کار این بخش را انتخاب کرده ایم و اگر این شیوه جواب بدهد، نظارت پس از نشر به سایر قسمت ها نیز تسری می یابد.
 بنابراین سایر نرم افزار غیر از نرم افزارهای کاربردی خارجی همچنان پروسه نسبتا طولانی را برای دریافت مجوز انتشار طی خواهند کرد؟
در درجه اول باید بگویم که طولانی شدن بحث صدور مجوز تنها به دلیل عملکرد مرکز نیست. برای مثال برخی نرم افزارها نیاز به استعلام از معاونت فرهنگی و یا سایر نهادها دارند که زمان پاسخگویی دستگاه ها به درخواست استعلام، در مجوز نشر تاثیرگذار است. برخی دیگر آثاری را عرضه می کنند که نیازمند اجازه نامه حقوقی از صاحب اثر است و تا زمانی که این اجازه نامه ها را به صورت کامل دریافت نکنیم، طبیعی است که به آنها مجوز ندهیم. با این حال تلاش ما کاهش زمان ارایه مجوز البته با یک پروسه خوب و موثر نظارتی است. زمانی بود که در این مرکز، مجوز نشر 10 هزار نرم افزار عقب افتاده بود. اما اکنون برخی نرم افزارها ظرف سه روز و حداکثر در کمتر از یک ماه مجوز می گیرند.
این که می گویید تلاش خود را برای کاهش زمان اعطای مجوز می کنید، در عمل چه اقدامی صورت گرفته است؟
ما با نظر کارشناسان مرکز و ناشران، به دنبال اصلاح امور مربوط به صدور مجوز هستیم، به نحوی که هم در کار سرعت ببخشد و هم بحث نظارت را تقویت کند. برای مثال نرم افزارها از سه جهت تطبیقی، تفکیکی و کلی بررسی می شوند. بحث تطبیقی، درواقع به معنی بررسی فنی نرم افزار است که این کار در شورای عالی انفورماتیک انجام می گیرد و قانون هم این وظیفه را به آنها سپرده است. ما نیز برای افزایش سرعت در کار، نظر شورا را می پذیریم و با هماهنگی آنها عمل می کنیم. در میان مدت هم به دنبال راه اندازی سامانه ای مشترک هستیم تا ارتباط دو مرکز از حالت فیزیکی خارج شود.
 با وجود این اقدامات، شنیده شده که در یک ماه گذشته اعطای هولوگرام بسیار سخت و حتی در مقاطعی قطع شده است. آیا این موضوع درست است؟
در مقطع زمانی کوتاهی، به دلیل سواستفاده عده ای از هولوگرام ها، سرعت اعطای هولوگرام کاهش یافت؛ اما قطع نشد و در همین مدت، بیش از 370 هزار هولوگرام صادر شد که رقم قابل قبولی است. طبیعی است که در میان 300 ناشر دیجیتال فعال، افراد معدودی بخواهند از خلا قانونی سواستفاده کنند. در مقطعی نیز ما برخی از این سواستفاده ها را شناسایی کردیم و برای آن که این موضوع تکرار نشود، به آسیب شناسی شیوه اعطای هولوگرام پرداختیم و روال را تا حدی اصلاح کردیم. 
  این سواستفاده از طرف چند شرکت رخ داده است؟
تخلف سه شرکت محرز شده و در حال بررسی فعالیت های چند شرکت دیگر نیز هستیم.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :