fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 68634
    تاریخ انتشار : 27 بهمن 1393 11:45
    تعداد بازدید : 1130

    پیش بینی رییس موسسه عالی بانکداری ایران از آینده نظام بانکی

    بانک‎های مجازی به زودی یکه تازی خواهند کرد

    گسترش شبعه بانک‎ها در کشور اگر چه در یک نگاه سنتی موجب ایجاد اشتغالی کوچک می‎‎شود و ممکن است دسترسی مردم به خدمات بانکی را هم تسریع و تسهیل کند. اما برای این کارها دیگر دیر شده است. مفهوم شعبه در نظام نوین بانکی در دنیا تغییر کرده و در حال حاضر آنچه باید بانک‎ها روی آن مانور دهند شعبه‎های مجازی و افزایش خدمات آنلاین است. هر چند ما در کشور هنوز یک بانک مجازی نداریم و اولین تجربه در این زمینه هم با شکست مواجه شد اما در صحبت‎های مسئولان بانکی می‎توان ردپاهایی یافت که نشان می‎دهد شاید در آینده باید منتظر نهادینه شدن این مفهوم در نظام بانکی کشور باشیم.

    فناوران – چندی پیش دبیر کل بانک مرکزی بر این نکته تاکید کرده بود که «مفهوم شعبه» در نظام بانکی جدید تغییر کرده و «عصر شعبه‎های فیزیکی به پایان رسیده است». روز گذشته هم این مفهوم بار دیگر در همایش روسای موفق شعب بانک‎ها که در بانک مرکزی برگزار شد مورد تاکید رییس موسسه عالی بانکداری ایران قرار گرفت. 
     فعالیت شعب فیزیکی با چالش مواجه است
    رضوی رییس موسسه عالی  بانکداری ایران در این همایش گفت: مفهوم شعب در بانکداری نوین متفاوت با گذشته است اما هنوز در کشور ما، بخشی از خدمات به صورت مراجعه به شعبه و بخش دیگر به صورت مجازی و در واقع ترکیبی ارایه می‎شود. وی افزود: نظام بانکی در جهان طی چند دهه به لحاظ پیشرفت های الکترونیکی و مخابراتی، تغییرات گسترده‎ای داشته و از طرفی، فعالیت شعب با چالش‎هایی مواجه شده است. بر این مبنا کشورهای پیشرفته با برنامه ریزی هدفمند، مهارت های لازم برای مواجهه با تغییرات و چالش‎ها را مدنظر قرار داده اند. وی افزود: ایران نیز در کمتر از یک دهه گذشته شاهد این تغییرات بوده و استفاده از سیستم‎های  پرداخت جامع همچون شتاب ، سانا،تابا، پایا، شاپرک، سپاس و چکاوک از نمونه های این تغییرات است. رضوی ضمن اشاره به پیشرفت‎های قابل توجه در بانکداری الکترونیکی گفت: تعداد خودپردازها در اول شهریور سال 1385 بالغ بر 6 هزار بوده که این تعداد در پایان آبا ن ماه 93 به 37 هزار دستگاه افزایش یافته است. ضمن آنکه تعداد کارت‎های صادره سال 85 از 16 میلیون به 290 میلیون کارت در سال جاری رسیده است.
    رضوی تراکنش های بانکی  سه دهه  گذشته را  کمتر از 1 میلیون اعلام و تاکید کرد: امروز این تراکنش ها به 35.7میلیون در روز افزایش یافته است. کل تراکنش‎های سال 92 بالغ بر 10 میلیارد تراکنش بوده و اکنون طی 10 ماه منتهی به دی ماه 1393 به بالغ بر 10 میلیارد تراکنش افزایش یافته است. یعنی ما  شاهد رشد 33 درصدی در این موضوع هستیم. رییس موسسه بانکداری ایران با بیان اینکه اکنون شاهد  رشد شتاب آلود در بانکداری جهانی  هستیم ، گفت: در این راستا بانک‎هایی موفق خواهند بود  که قادر به تطبیق خود با شرایط جدید باشند. بانک‎ها و موسسات اعتباری کشور نیز برای این که بتوانند هزینه‎ها را کاهش و خدمات خود را در 24 ساعته شبانه روز و ایام هفته عرضه کنند باید در مسیر بانکداری مجازی حرکت کنند.
     یکه تازی مجازی‎ها در آینده
    رییس موسسه عالی بانکداری ایران مفهوم شعب در بانکداری نوین را متفاوت با گذشته خواند و افزود: بانکی موفق‎تر است که مشتری بدون حضور در شعب از خدمات آن بانک استفاده  کند اگرچه  هنوز در کشور ما، بخشی از خدمات به صورت مراجعه به شعبه و بخش دیگر به صورت مجازی و در واقع  ترکیبی ارایه می شود.  وی در ادامه افزود: هویت در بانکداری نوین معنای فراتر از کارت شناسایی یافته است و بانک‎ها با استفاده از اطلاعاتی همچون تعداد چک‎های برگشتی، تعداد تراکنش‎های بانکی، خوش حسابی و بدحسابی و... هویت مشتری را استخراج می کنند. در آینده‎ای نه چندان دور با کاهش تعداد شعب، بانکهای مجازی یکه تاز عرصه رقابت خواهند بود و نقش مدیریت بیشتر بر مشاوره مالی، بازاریابی، فروش محصولات و خدمات بانکی و ... نمود پیدا می‎کند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :