آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 6743
تاریخ انتشار : 13 اسفند 1390 0:23
تعداد بازدید : 817

بررسی دلایل ناموفق بودن طرح سفر کارت ملی

کارتی که اهل سفر نیست

سفرکارت طرحی است که هر چند وقت یکبار خبرهایی از گوشه و کنار از آن به گوش می رسد بدون اینکه بسیاری هنوز معنای واقعی آن و استفاده کاربردی از آن را به طور کامل درک کرده باشند.

فناوران- سفر کارت ملی به عنوان راهی برای همگانی کردن سفر در سال 83 و همزمان با  مدیریت قبلی میراث فرهنگی و گردشگری کشور و هیاهوی بسیار طراحی شد، اما اکنون و با گذشت هفت سال از آغاز این طرح همچنان غیر کاربردی به نظر می‌رسید.سفرکارت یکی کارت اعتباری بود که قرار شد هزینه آن خرج سفر شود، همچنین در مرحله اول کارمندان دولت و در مراحل بعد مردم عادی دریافت‌کننده کارت خواهند بود. اما اکنون آمار ناامیدکننده استفاده از سفرکارت نشان از محقق نشدن وعده‌های همگانی شدن سفر با سفرکارت دارد.  در ابتدا بهتر است از سفرکارت تعریفی جامع و مختصر ارایه کنیم. سفرکارت، کارت بانکی است الکترونیکی و هوشمند که پس از شارژ مبلغ معین، قابلیت دارد از دستگاه‌های کارتخوان (P.O.S) نصب شده در صدها واحد گردشگری نظیر هتل‌ها، مهمان‌سراها و هتل آپارتمان‌ها، مراکز تفریحی و ورزشی، دفاتر خدمات مسافرتی و نظایر آنها در سراسر کشور مورد استفاده قرار گیرد. دارنده سفر کارت می‌تواند در ازای صورتحساب مربوط، هزینه‌های مورد استفاده خود را بابت خدمات متنوع موجود در واحدهای اقامتی به جای پرداخت پول ‌نقد از سفرکارت استفاده کند. به‌عبارتی سفرکارت ملی، عضویت در بزرگ‌ترین شبکه گردشگری و تفریحی سراسر کشور لقب گرفت. در مقابل مزایای این کارت نیز استفاده از تخفیف‌هایی برای شخص دارنده کارت در نظر گرفته و قرار بر این شد شرکت مجری تضمین خدمات تعهد شده در قرارداد واگذاری سفرکارت با دستگاه‌های دولتی را عهده‌دار باشد. البته سفرکارت اگرچه عمری شش ساله را از نظر می‌گذراند اما صحبت از آن تقریبا برای هر کس تازگی دارد، چراکه در همان زمان ابداع این طرح، مشکلات مختلفی نظیر موانع بانکی، توزیع نشدن اصولی و به رسمیت نشناختن بر سر راه این طرح وجود داشت و بر ناشناخته ماندن آن کمک بسیاری کرد.
سفرکارت هنوز به این اصلی‌ترین هدف خود نرسیده است
رییس جامعه هتلداران با تایید آمار محدود و ناامیدکننده استفاده از سفرکارت گفت: طی ماه‌های گذشته به غیر معدود مسافران خاص، مسافر سفرکارتی نداشتیم.  
علی‌اصغر رضایت در گفت و گو با فناوران با اشاره به اینکه هدف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از راه‌اندازی سفرکارت این بود که تمامی‌اقشار با هر توان مالی امکان سفر داشته باشند، عنوان کرد که سفرکارت هنوز به این اصلی‌ترین هدف خود نرسیده است.
 وی در ادامه مهم‌ترین‌‌ دلیل به‌سرانجام نرسیدن طرح سفرکارت را قائم به شخص بودن طرح‌ها در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دانست.  وی افزود: تمام طرح‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تکیه به فرد دارد. بنابراین با آمدن مدیری یک طرح با سر و صدای تبلیغاتی زیاد به‌راه می‌افتد و با رفتنش همان طرح مسکوت می‌ماند. سفرکارت نیز از همین الگو پیروی کرد.آنچه در این میان باید به آن توجه کرد همسویی سازمان‌ها و ادارات دولتی است به بیان دیگر ضمانت اجرای طرح سفر کارت ازسوی ادارات و سازمان‌ها، شارژ آن و یا به قولی اختصاص بودجه ای برای آن است.بر اساس این گزارش،  بنا به گفته بسیاری از مسوولان رفاهی شرکت‌ها، سازمان‌ها و ادرات دولتی در استان زنجان که برای کارمندان خود سفر کارت تهیه کرده‌اند، برای شارژ این کارت‌ها، هنوز بودجه‌ای تخصیص داده نشده است. اما مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری استانداری زنجان در این خصوص نظر دیگری دارد.
البته معاون وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سال گذشته  گفته بود: طرح جدید سفرکارت پس از اصلاح مشکلات طرح قدیم، در بهار سال ۹۰ اجرایی می‌شود. علیرضا عامری که در آن زمان عهده‌دار این معاونت بود درباره‌ طرح سفرکارت افزود: از نظر ما این طرح، بسیار مناسب است و شاید خیلی از مشکلاتی را که در توزیع سفر و مقاصد سفر وجود دارد، حل کند؛ اما متاسفانه چند مشکل در آن وجود دارد، یعنی چون این طرح برای نخستین‌بار در کشور اجرایی می‌شد، در مرحله‌ نخست مشکلات آن مشخص نبود و در زمان اجرا این مشکلات معلوم شد. از سوی دیگر، مجری و بانک عامل زیرساخت لازم را ایجاد نکردند. بنابراین باید اصلاحاتی در آن انجام می‌شد. عامری گفت: پس از نشست‌های پی‌درپی این قول داده شد که اگر مشکلی پیش نیاید، طرح جدید سفرکارت در بهار ۹۰ اجرایی شود.
و بهار سال ۹۰ از راه رسید از همان ابتدا صحبت‌هایی درخصوص توزیع مناسب و اصولی سفرکارت صورت گرفت اما این توزیع چنان راه موفقی را طی نکرد و به جز گروه محدودی از فرهنگیان و کارمندان دولت کسی از آن بهره‌مند نشد چنانکه قرار بود پس از این که این سفرکارت شامل بسیاری از کارمندان و کارگران شود حتی قشر عادی و معمولی هم در آن جای بگیرند و بسیاری از مراکز این کارت را به رسمیت نمی‌شناختند و استفاده از آن را بی‌فایده اعلام می‌کردند.

شیوه‌های مدیریتی ازعلل تخصیص نیافتن بودجه به  سفر کارت است
بهرام جلیل‌خانی، رییس گردشگری استان‌ها درخصوص علت واریز نشدن وجوه رفاهی به سفرکارت کارمندان گفت: شیوه‌های مدیریتی ازعلل تخصیص نیافتن بخشی از بودجه رفاهی کارمندان به حساب سفر کارت افراد است.
جلیل‌خانی با بیان اینکه هیچ الزامی‌در واریز بودجه رفاهی به حساب سفر کارت کارمندان وجود ندارد گفت تاکید کارمندان در دریافت نقدی بودجه رفاهی درتامین مایحتاج غذایی و پوشاک از یک طرف و نبود فرهنگ سازی لازم در زمینه سفر و استفاده از سفر کارت از سوی دیگر، مدیران را در تخصیص بخشی از بودجه رفاهی به حساب سفر کارت مردد می‌کند.
این نکته هم ضروری است که با وجود همه تبلیغاتی که میراث فرهنگی و گردشگری و شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی برای تخفیف‌های 25 تا 60 درصدی صورت داده‌اند بیشتر هتــل‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی در استان زنجان فقط 25درصد تخفیف به این کارت ارایه می‌دهند و در این میان تنها گروه مهمان‌سرای جهانگردی، زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری ایرنگردی و جهانگردی است که در فصــول سال تخفیف 40 درصدی به دارندگان کارت ارایه می‌کند و این درحالی است که دارندگان سفر کارت فقط از تعـداد معدودی مراکز اقامتی و خدماتی می‌توانند بهره‌مند شوند.

کارتي بي استفاده
منوچهر پشنگ، کارشناس گردشگري با بيان اينکه استفاده از سفرکارت تجربه موفقي به همراه نداشت، گفت: اکثر اماکن خصوصي به علت اين که به دنبال منابع نقدي بودند و سفرکارت خواسته آنان را تامين نمي کرد از پذيرش سفرکارت استقبال نکردند.
در اين بين برخي معتقد بودند دارندگان سفرکارت به جاي سفر، به اماکن توريستي شهر خود مي روند و گروهي ديگر بر اين اعتقاد بودند که با ارایه کارت به اماکن مشخصي، مالک آن مکان عمومي از اعتبار کارت استفاده مي‌کرد و مبلغي کمتر را به دارنده کارت پرداخت مي‌کرد. بنابراين به اين نتيجه رسيدند که اگر در سفرکارت‌ها کدهاي مشخصي تعبيه شود که افراد دارنده اين کارت بتوانند در استان‌هاي ديگر از آن استفاده کنند، شرايط بهتر مي‌شود و مي‌توان از آن به عنوان يکي از تسهيلات سفر نام برد.ریيس ستاد سفرکارت ملي هم با اعلام اين خبر که بسياري از دستگاه‌هاي دولتي از شارژ سفرکارت کارمندان سرباز مي زنند به خبرگزاري مهر گفته بود: در دو سال اخير بيش از ۶۰۰ مرکز به دليل ارایه نکردن خدمات مناسب به مشتريان از فهرست پذيرندگان سفرکارت ملي حذف شدند.وي با اعلام اينکه اکنون سه ميليون و ۳۰۰ هزار خانواده داراي سفرکارت ملي هستند درباره شارژ سفرکارت‌ها توسط دستگاه‌هاي دولتي گفت: طبق مصوبه دولت سازمان‌هاي دولتي مکلف شده‌اند که از محل بودجه رفاهي خود کارت‌هاي کارمندان خود را شارژ کنند، اما بسياري از دستگاه‌ها از اين اقدام سرباز مي‌زنند.

بررسي و حل مشکلات
نزديک به هفت سال است که از عمر سفرکارت‌ها مي‌گذرد و بخشي از مشکلات آن در سفرها بروز کرده است و همين مشکلات باعث شده است که عده‌اي تصور کنند سفرکارت‌ها ديگر مطلوبيت لازم را براي استفاده کنندگان ندارد، اما مسوولان امر چنين نظري را ندارند.
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي در اين باره مي‌گويد: ما در حال بررسی مشکلات سفرکارت‌ها هستیم و تا به حال نشست‌هاي گوناگوني را با کارشناسان بخش خصوصي، اداره انفورماتيک بانک مرکزي و مديران تمام بانک‌ها برگزار کرده‌ايم. نتيجه نشست‌ها، اين بود که اجراي اين طرح نبايد به شکل انحصاري در اختيار يک بانک باشد. بلکه دارندگان حساب در هر بانکي بايد بتوانند از اين کارت‌ها استفاده کنند.
معاون گردشگری کشور با بیان اینکه تلاش برای شارژ کارت‌های صادر شده  است . همچنین برای افزایش بهره‌وری از کارت‌های صادر شده و شارژ مجدد آنها در تلاش هستیم با پیگیری مستمر در راستای تخصیص بودجه و شارژ کارت‌ها توسط وزارتخانه‌ها و نیز برگزاری جلسات بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی به جریان حاصل شتاب بخشیم و در سال 91 و عید نوروز از این طرح استفاده کنیم.حال پرسش اساسی که مطرح است این است که طرح سفر کارت با وجود مشکلات عدیده‌ای که با آن دست و پنجه نرم می‌کند بهتر نیست در ابتدا این موانع هموار شود و پس از آن به توسعه و گسترش آن امید بست؟!


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :