fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 66800
    تاریخ انتشار : 30 دی 1393 12:1
    تعداد بازدید : 1072

    فیس بوک دستاوردهای هوش مصنوعی خود را منتشر می کند

    در حال حاضر، تمامی فناوری ها و ابزارهایی که روزمره از آنها استفاده می کنیم، هوشمند شده اند و غول های فناوری برای ساخت این ابزارها تحقیقات و مطالعات فراوانی روی هوش مصنوعی داشته اند. از میان این شرکت ها می توان به گوگل، فیس بوک و مایکروسافت اشاره کرد که هر کدام از آنها در قالب تحقیقات لابراتواری خود، تجربه های گران قدری را در زمینه هوش مصنوعی داشته اند. به طور مثال، فیس بوک در پی پردازش بهتر حجم وسیع اطلاعاتی که‎ کاربران در اختیار این شرکت قرار می دهند، به تازگی یک مرکز تحقیقاتی راه اندازی کرده است که با دانشگاه نیویورک همکاری می کند. این مرکز قرار است در مورد شیوه یادگیری کامپیوترها و هوش مصنوعی که از عملکرد مغز انسان الگوبرداری می کند، پژوهش کند. گفتنی است که مدیریت مرکز تحقیقات جدید فیس بوک بر عهده ریاضیدان برجسته فرانسوی و از متخصصان شناخته شده در زمینه هوش مصنوعی، یان لی کان است.


    حال این لابراتوار تحقیقاتی هوش مصنوعی فیس بوک (FAIR) کد جدیدی را برای بهینه سازی نوع خاصی از نرم افزار یادگیری ماشین برای استفاده عموم منتشر کرده است. این پردازش جدید می تواند الگوریتم های یادگیری ماشین را تا 23 برابر سرعت بخشد.
    شاید این اقدام، برای لابراتوارهای عظیمی مثل گوگل یا مایکروسافت چندان اهمیتی ندارد، اما شاید به افزایش پروژه های ساخت اپلیکیشن های کوچک تر یا پایگاه های داده منجر شود.
    به گفته فیس بوک، این کد به ویژه برای شبکه های عصبی پیچشی، نوعی الگوریتم که به صورت متداول در تشخیص عکس و ویدیو به کار می رود، سودمند خواهد بود. این کد به برخی کارهای پردازشی کمک خواهد کرد که سریع تر و ارزان تر از قبل انجام شوند. به طور مثال، اگر قبلا چیدمان چند تصویر برای یک سرور یک دلار ارزش داشت، این کد جدید، هزینه آن را به کمتر از پنج سنت خواهد رساند. در نتیجه این کد برای شرکت های نوپایی که سعی در تحلیل و شناسایی تصاویر و ویدیوی مربوط به اشیاء یا چهره های خاصی هستند، فرصتی استثنایی به شمار می رود.
    ابزار های توسعه یافته توسط فیس بوک در اختیار سرویس Torch قرار گرفته که یک پروژه نرم افزاری متن باز با تمرکز روی تحلیل داده ها با استفاده از «یادگیری عمیق» است. یادگیری عمیق بخشی از یادگیری ماشین است که نشان دهنده درک دانشمندان از نحوه کارکرد مغز انسان است. با استفاده از این ساختار می توان در گذر زمان سیگنال های بی معنی را از سیگنال های معنی دار تشخیص داد. گفتنی است که شرکت هایی چون فیس بوک، گوگل، مایکروسافت و توییتر از تورچ برای تشخیص محتوای دیجیتالی مثل تصویر یا برای انتخاب تبلیغات مناسب برای نمایش به کاربران استفاده می کنند.
    متخصصان معتقدند که تحقیقات فیس بوک شاید به خودی خود اهمیت چشمگیری نداشته باشد، اما دسترسی عموم به این دستاوردها مساله بزرگی به شمار می رود.
    اورت اتزیونی، مدیرعامل موسسه هوش مصنوعی آلن در اینباره می گوید: زمانی که لابراتواری در زمینه مطالعات خاص همانند هوش مصنوعی راه اندازی می شود، چه این شرکت گوگل باشد و چه فیس بوک، مهم نیست. مهم آن است که نتایج این مطالعات چقدر در فضاها و جوامع آکادمیک مورد استفاده قرار می گیرد.

    منبع: The Verge


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :