آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 65464
تاریخ انتشار : 8 دی 1393 11:5
تعداد بازدید : 896

محبوب‌ترین‌ برندهای بازار نوت‌بوک ایران را بشناسید

اوج ایسوس و حضیض سونی

بازار نوت بوک ایران در دو سال اخیر تحت تاثیر عوامل گوناگون، از نوسان نرخ دلار و درهم آزاد گرفته تا اعمال سیاست های وارداتی و تشدید تحریم های سیاسی و اقتصادی در برهه هایی از زمان دستخوش تغییر و تحولات چشمگیری بوده است.

مریم عسگری
از رشد شدید قیمت و تغییرات گاه و بی گاه آن که بگذریم، تغییر سلایق خریداران نوت بوک هم از موضوع هایی است که کارشناسان به آن اشاره می کنند.
 البته این تغییر سلیقه با توجه به اعمال سیاست های وارداتی جدید و خط مشی های شرکتی صورت گرفته است، اما در هر حال خریداران نیز در بروز این تغییرات نقش داشته اند.
در هر حال در سال های اخیر و به ویژه دو تا سه سال گذشته میزان محبوبیت برندها در بازار نوت بوک تغییر کرده است و برندهایی که پیش تر سهم چندانی از بازار نوت بوک نداشتند، حالا در رده های نخست محبوبیت بازار این کالا ایستاده اند.
به گفته کارشناسان بازار کامپیوتر، در سال های اخیر کناره گیری برندهای مطرحی همچون سونی از حوزه نوت بوک و تمرکز روی تولید محصولات دیگر در کنار کاهش تنوع مدل برندهای محبوبی چون دل موجب شد تا برندهای آسیایی از این فرصت استفاده کنند و با راه اندازی و تقویت دفاتر فروش و خدمات پس از فروش در ایران در صدد کسب سهم فروش بیشتری از بازار بر آمده و برندهای آمریکایی و اروپایی را از بازار عقب بزنند.
نتیجه این شده است که بازار لپ تاپ ایران به محلی برای فروش لپ تاپ های میان قیمت و ارزان قیمت آسیایی تبدیل شده است و برندهای آمریکایی و همچنین برندهای گران قیمت آسیایی نظیر سونی رفته رفته سهم خود را به برندهای دیگر دادند.
محمد ملازاده، یکی از فعالان بازار نوت بوک ضمن تایید این موضوع می گوید: رشد بازار نوت بوک های آسیایی به دلیل ارایه خدمات پس از فروش مطلوب شرکت های عرضه کننده، راه اندازی دفاتر مرکزی شرکت های مادر در ایران و تنوع بالای قیمت است. وی با اشاره رشد چشمگیر برندهایی نظیر ایسوس و ام اس آی در بازار ایران می گوید: این برندها به خوبی پا جای پای برندهایی نظیر دل ، سونی و اچ پی و توشیبا گذاشته اند.
به گفتــه یکی دیگر از فعالان بازار برندهای DELL، TOSHIBA، HP و SONY جای خود را به برندهای دیگری نظیر ASUS، LENOVO، ACER، MفSI و... داده اند. به گفته وی برخی از این برندها دارای دفاتر مرکزی از سوی شرکت تولیدکننده و نمایندگی های متعددی در بازار ایران هستند. برخی نیز تنها به دفتر مرکزی و البته یک نماینده به اصطلاح رسمی بسنده کرده و خود را درگیر مسایل و پیچیدگی های تعدد نمایندگی های فروش نکرده اند.
یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر نیز برندهای ایسوس، لنوو، ام آس آی، ایسر و اچ پی را از محبوب های بازار نوت بوک معرفی کرد و گفت، بیشترین سهم فروش مربوط به برند ایسوس است.
گزارش باشگاه فعالان آی سی تی نیز گویای این امر است که در بین برندهای گوناگون، ایسوس با کسب 32.9 درصد محبوب ترین برند در بازار نوت بوک است.
این درحالی است که سهم محبوبیت این برند در دی ماه سال 89 در حدود 6.4 درصد از کل بازار بود و این برند در رده چهارم محبوبیت در بازار ایستاده بود.
این گزارش می افزاید که برند لنوو با کسب 25.8درصد دومین برند محبوب بازار نوت بوک 93 است که سهم محبوبیت نوت بوک های این برند در آبان ماه سال 89 در حدود 2.2 درصد بوده است.
پس از این دو برند نیز ایسر با کسب 16.6 درصد در رتبه سوم محبوبیت بازار نوت بوک ایتساده است.
جالب است بدانید که این برند در آبان ماه سال 89 با کسب 13.2 درصد ازسهم محبوبیت بازار در همین رتبه سوم قرار داشته است و موضع خود را در سال های اخیر حفظ کرده است.
و اما  برند دل با سهم محبوبیت 8.5 درصد چهارمین رتبه را در زمینه محبوبیت بازار نوت بوک به خود اختصاص داده است.
سهم محبوبیت این برند در آبان ماه سال 89 در حدود 29.1 درصد بود که با چنین میزان محبوبیتی در رتبه نخست محبوب های بازار ایستاده بود. اما حال جایگاه خود را به برند ایسوس آسیایی واگذار کرده است.
پس از این برندها نیز اچ پی ،ام اس آی و سایر برندهای موجود در بازار قرار دارند.
این درحالیست که فعالان بازار سهم محبوبیت و فروش برند ام اس آی را در حد بیشتری دانسته و اعلام کرده اند که این برند به دلیل خدمات
 پس از فروش مطلوب، قیمت مناسب و تنوع بالای مدل محبوبیت بسیاری دارد. اما نظر سنجی انجام شده توسط باشگاه فعالان آی سی تی گویای موضوع دیگری است.همچنین برند سونی که در سال 89 با کسب 22.5 درصد از سهم محبوبیت بازار دومین برند محبوب بازار به شمار می آمد، حالا در قعر رده بندی از لحاظ محبوبیت نوت بوک در بازار ایران قرار دارد. البته این موضوع به محدود شدن خط تولید نوت بوک های سونی و تمرکز این شرکت روی تولید دستگاه های هیبریدی یا تبدیل شونده مربوط می شود.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :