آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 63521

گام جدید شاپرک به سمت اقتدار بیشتر

بانک مرکزی PSPها را از آمار خود حذف کرد

بانک مرکزی طی اقدامی نام شرکت های پی اس پی را از آمارهای مربوط به عملکرد شبکه پرداخت کشور حذف و به اعلام آمار کلی تراکنش ها و ابزارهای پرداخت کارتی شاپرک بسنده کرد.

بانکداری الکترونیک - بانک مرکزی از شهریور ماه امسال با بازبینی در نحوه اطلاع رسانی آمار مربوط به شبکه پرداخت کشور ، به حذف جزئیات عملکرد شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت مبادرت کرد و تنها آمار کلی عملکرد شاپرک را منتشر کرد. در این آمار تعداد و مبلغ تراکنش های ماهانه شاپرک، تعداد پایانه های منصوبه و درگاه های اینترنتی و موبایلی منصوبه در کشور پرداخته شده است و دیگر نامی از شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت وجود ندارد.
 هدف ، ارتقای شبکه
گفته می شود این تصمیم از سوی بانک مرکزی اتخاذ شده  است و  شاپرک در این بازنگری در ارائه آمار هیچ نقشی نداشته است. همچنین هدف از این کار نیز کاهش عطش تقاضا برای دریافت مجوز برای تاسیس شرکت پی اس پی عنوان شده است. در حال حاضر بالغ بر 45 متقاضی در صف دریافت دریافت مجوز قرار دارند. برخی از این شرکت ها با هدف انجام فعالیت های پرداخت چند سال از تاسیسشان گذشته است.
هدف دومی که عنوان می شود کاهش حاشیه ها  در راستای حرکت به سمت پیاده سازی طرح اصلاح نظام کارمزد است. در این راستا اخیرا بانک مرکزی اعلام کرد که بانک ها از برگزاری جشنواره های مربوط به پایانه های فروشگاهی تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.
 برخی کارشناسان معتقدند با توجه به  شرایط حاکم بر شرکت های ارایه دهنده خدمات پرداخت (پی اس پی ها) عدم ذکر نام آنها در مجموع  اقدامی منطقی به نظر می آید چون تا وقتی که ضوابط و الزامات قانونی  در میان برخی شرکت های دارای مجوز موقت اجرایی نشود بهتر است نام این  شرکت ها در آمار ذکر نشود. یکی از سوالات مطروحه نیز این است که وقتی آمار بانک ها در گزارش های آماری عملکرد نظام پرداخت ذکر می شود شرکت های پی اس پی نیز می توانند این فرصت را داشته باشند تا به عنوان یک موسسه پولی آما ر عملکردشان ذکر شود. در عین حال یکی از مشکلات آن است که ماهیت شرکت های پرداخت به عنوان موسسه پولی یا غیر پولی همچنان مبهم است. این در حالی است که برخی از شرکت های مذکور از برخی بانک ها بزرگتر و گردش مالی بیشتری دارند. در هر حال به نظر می رسد اتخاذ چنین راهبردی از سوی بانک مرکزی به شرکت ها کمک می کند تا با سرعت بیشتری به سمت کسب حداقل های لازم برای کسب مجوز دائم و انجام فعالیت مشخص در عرصه پولی  حرکت کنند. در عین حال تحقق این هدف به جدی بودن عزم بانک مرکزی در ایجاد یک شبکه استاندارد پرداخت دارد.
 تقویت شاپرک
برخی اعتقاد دارند از دیگر اهداف اجرای چنین راهبردی  افزایش اقتدار شاپرک است. شاپرک به عنوان شبکه واحد پرداخت در کشور محسوب می شود که مبادلات پولی مراکز فروش را با بانک ها مدیریت می کند. به تعبیر دیگر شاپرک  را باید از هم اکنون به عنوان شبکه واحد پرداخت برشمرد که خدمات خود را از طریق شرکت های پی اس پی می فروشد. همانطور که شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی با مجوز کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت زیرساخت به فروش پهنای باند اینترنت مبادرت می کنند. اتخاذ این راهبرد باعث خواهد شد تا به مرور و لاجرم شرکت های پی اس پی از بانک ها مستقل شده و به عنوان بازوهای اجرایی شاپرک به ارایه خدمت بپردازند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :