fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 62984
    تاریخ انتشار : 27 آبان 1393 11:25
    تعداد بازدید : 855

    فرصت سه ماهه خصوصی‌ها برای معرفی محصول در حوزه پالایش محتوا

    پژوهشگاه ICT: خودمان فیلترینگ هوشمند داریم

    پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) با انتشار اطلاعیه ای از دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان دعوت کرد محصولات خود را در زمینه فیلترینگ هوشمند رو کنند.


    فناوران- 20 روز پس از آن که پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران)، در فراخوانی با عنوان «شناسایی تولیدکنندگان سامانه های هوشمند در حوزه پالایش محتوا» از فعالان این حوزه در طرح فیلترینگ هوشمند  دعوت به همکاری کرد، با انتشار خبری دیگر، توضیحات بیشتری در مورد این فراخوان ارایه کرد.
    این پژوهشگاه از تمامی دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان که حداقل در یکی از حوزه های پالایش محتوای متنی، تصویری، ویدیویی، پروفایل، وارسی عمیق بسته ها یا اعمال کنترل والدین، فعالیت های منجر به توسعه فناوری بومی و یا تولید محصول بومی انجام داده اند، دعوت به عمل آورده است تا اطلاعات مربوط به سوابق فعالیت های خود و کلیاتی در خصوص فناوری یا محصول خودرا حداکثر تا تاریخ هشتم آذرماه ارایه کنند.
    بنا بر این گزارش، اطلاعات ارسال شده باید متعلق به محصول موجود و یا مربوط به فناوری بومی باشد که حداکثر ظرف مدت ۳ ماه آینده، قابلیت تبدیل به محصول بومی و آماده بهره برداری در شبکه ارتباطی کشور یا توسط کاربران این
    شبکه باشد.
    براساس اعلامیه منتشر شده توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، این نهاد طی ۵ سال اخیر، با هدف توسعه دانش و فناوری بومی و ارتقای توانمندی متخصصان و شرکت های دانش بنیان داخلی،  اقدام به اجرای پروژه های پژوهشی متعدد از جمله شناسایی صفحات وب غیراخلاقی با استفاد از پروفایل صفحات، شناسایی تصاویر ویدئویی غیراخلاقی با استفاده از پردازش محتوا، طراحی و پیاده سازی سامانه پالایش محتوا، طراحی و تدوین متدولوژی و رویه های تست سامانه های پالایش محتوا، طراحی سکوی ارزیابی عملکرد محصولات پالایش ارتباطات اینترنتی و  طراحی و تدوین نظام پالایش ارتباطات اینترنتی کشور در زمینه پالایش ارتباطات اینترنتی، با رویکرد تحلیل محتوایی انواع داده های اینترنتی
    کرده است.
    همچنین بر اساس بررسی های انجام شده، دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان داخلی نیز طی سال های اخیر، فعالیت های پژوهشی موفقیت آمیز و منجر به بومی سازی فناوری و تولید محصول بومی به انجام رسانده اند.
    این گزارش می افزاید، هم اینک به اتکای دانش، تجربیات، زیرساخت ها، فناوری ها و محصولات حاصل از اجرای پروژه های پژوهشی فوق الذکر و در پی تصمیم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مبنی برلزوم بهره گیری از محصولات پالایش برخوردار از گواهی اعتبار و بر اساس تفاهم نامه امضا شده بین پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت، مسوولیت ارزیابی، اعتبارسنجی و صدور گواهی اعتبار برای این محصولات به پژوهشگاه محول شده است تا با ایجاد فضای رقابتی، فرصت بهره گیری از تمام محصولات موجود دراین حوزه، برای متولیان شبکه ارتباطی کشور (به ویژه متولیان لایه دسترسی این شبکه در بخش خصوصی) و کاربران این شبکه فراهم شود.
     پژوهشگاه، محصول آماده دارد
    اما اسماعیل میرزاد سرپرست روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت وگو با خبرنگار فناوران در مورد این فراخوان توضیح داد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات چند سال است در حوزه پالایش محتوا فعالیت کرده و در حال حاضر یک محصول اولیه و آماده دارد.
    وی افزود: اما برای آن که بتوانیم از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم و پس از آغاز هوشمند پالایش محتوا، دانشگاه و شرکتی مدعی نشود که من محصول بهتری دارم، پروژه ای تعریف کردیم تا در یک بازه مشخص، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان و تولید کننده، محصولات خود را به پژوهشگاه معرفی کنند.
    میرزاد گفت: ممکن است برخی بگویند که اکنون یک محصول کاملا آماده نداریم و نمی دانستیم دولت به این محصول نیاز دارد اما می توانیم این محصول را ظرف مدت سه ماه تحویل دهیم. ما نیز این فرصت را برای این گروه در نظر گرفته ایم.
    وی در پاسخ به این سوال که اگر قرار است براساس وعده وزیر ارتباطات، فاز نخست فیلترینگ هوشمند تا یک ماه آینده، فاز دوم تا سه ماه آینده و فاز سوم تا 6 ماه دیگر به سرانجام برسد، چطور این فرصت سه ماهه در نظر گرفته شده است گفت: مطمئن باشید این موضوع ظرف 6 ماه یا حتی زودتر هم به نتیجه خواهد رسید و به مرور و در زمان مناسب جزییات آت اعلام خواهد شد.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :