آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 62912
تاریخ انتشار : 26 آبان 1393 11:54
تعداد بازدید : 978

عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور:

دو غفلتی که حمایت از دانش بنیان ها را به بیراهه می کشاند

عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با تاکید بر اینکه دو غفلت بزرگ در حمایت از شرکت های دانش بنیان مشاهده می شود که تلاش ها در این راستا را به ژستی زیبا و اما پوچ برای تصمیم بزرگ تبدیل خواهد کرد، گفت: انتظار می رود کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت های دانش بنیان در خصوص دو غفلت عنایت ویژه ای داشته و سیاست های جدیدی را مصوب کند.

فناوران- حمید صالحی فیروزآبادی افزود: خوشبختانه در کشور ما همزمان با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، تامل جدی تری در تغییر نگرش در روش افزایش تولید ناخالص ملی صورت گرفت و دولتمردان ما به این نتیجه رسیدند که لازمه توسعه پایدار در کشور، پرداختن به محصولات و خدمات دانش محور است.  وی گفت: کمک هایی چون دادن تسهیلات بانکی با بهره کم، معافیت های مالیاتی و ایجاد پوشش های بیمه ای مواردی هستند که اکنون با همت کارگروه مستقر در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم تحقیقات و فناوری و سایر ذی نفعان همچون شورای عالی انفورماتیک و نیز همکاری دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری کشور در حال ارایه به شرکت های دانش بنیان است.اما در این بین دو غفلت بزرگ دیده می شود.
  غفلت اول آیین نامه حمایت از دانش بنیان‎ها
صالحی فیروزآبادی در مورد نخستین غفلت در توجه به دانش‎بنیان ها گفت:  اولین غفلت ناشی از تضاد مفهومی بین ماده 1 قانون مصوب 1389 مجلس و ماده 2 آیین نامه اجرایی مصوب سال 1391 هیات وزیران است که در اولی حداقل مفهوم اقتصاد دانش بنیان در تعریف شرکت های دانش بنیان ذکرشده است اما در آیین نامه اجرایی دانش بنیان بودن تنها معطوف به گسترش و کاربرد اختراعات و فناوری های برتر و High tech شده است که در این حالت مفهوم اقتصاد دانش محور به معنای به کارگیری دانش در رویه های اقتصادی برای رقابت پذیر کردن آنها کمتر مورد توجه قرار می گیرد. وی افزود: در نتیجه یکی از اثرات بزرگ این آیین نامه در اقتصاد ایران به فراموشی سپرده می شود و آن اثر انگیزه‎سازی برای واحدهای خدماتی و تولیدی فعال فعلی در صنعت کشور است که به رویه سابق و به دور از سازوکارهای دانشی در حال فعالیت هستند و در این اوضاع نه چندان به سامان اقتصادی در حال گذران هستند.
وی در توضیح گفت: این گروه از واحدها به دلیل دغدغه های فکری و مالی موجود انگیزه خوبی برای بها دادن به روی آوردن به تولید و ارایه خدمات مبتنی بر راهکارهای جدید و نوین ندارند که استمرار این روش درآینده ای نه چندان دور، موجب هدررفتن سرمایه های موجود فعلی بخش صنعت و عقب ماندن از بازارهای رقابتی که در آنها تولید مبتنی بر بهره وری حرف اول را می زند، خواهد شد و شاهد  خواهیم بود بلایی که بر سر صنایع بزرگی چون نساجی و خودروسازی ما آمده است، در سایر صنایع به ظاهر رونق دار امروز تکرار شود.  وی افزود: سوال این است چرا در آیین نامه شرکت های دانش بنیان ورود صنایع فعلی به رویه های منطبق بر دانش روز در زمینه فعالیت خود و رونق بخشی به واحدهای تحقیق و توسعه آنها و در نتیجه ایجاد اقتصاد دانش محور دیده نشده است؟
 عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور گفت: به عبارت بهتر دگردیسی دانش بنیان شدن تنها در ارایه یک محصول جدید بر روی مرزهای دانش دیده شده و نه تغییر رویه تولید یک محصول و یا خدمت از سنتی به رویه جدید و دانشی. به گفته صالحی فیروزآبادی دانش بنیان از دید آیین نامه یعنی تولید محصول مبتنی بر دانش در حوزه های خاصی که در لیست مربوطه در سایت کارگروه دانش بنیان قابل دریافت است و نه تولید و عرضه دانش محور محصولات و خدمات. وی تاکید کرد: این آیین نامه باید به گونه ای می بود که بخش عمده آن معطوف به راه اندازی بخش های تحقیق و توسعه در صنایع در حال کار فعلی باشد و شاخص هایی در آن مطرح می شد که نشان دهنده میزان پیشرفت صنایع در حال کار فعلی ما در پرداختن به تولید و عرضه خدمات به روش های نوین و جدید مبتنی بر دانش باشد و بر مبنای بالارفتن میزان این شاخص ها حمایت های دولت از صنعت مربوطه نیز افزایش می یافت.
  اما غفلت دوم...
صالحی فیروزآبادی همچنین در مورد غفلت دوم آیین نامه حمایت از دانش بنیان ها گفت: اگر کمی در بندهای آیین نامه مربوطه تامل کنید، متوجه خواهید شد در توسعه شرکت های دانش بنیان جایگاه فناوری اطلاعات به عنوان یک کاتالیزور اثربخش در ایجاد محصولات و خدمات نوین با رویکرد دانش محور نه تنها دیده نشده است، بلکه خود توسعه فناوری اطلاعات باید برای بهره مندی از فواید این آیین نامه در صف ایجاد محصول و خدمتی جدید و ابداعی از لیست کالاها و خدمات مورد نظر کارگروه قرار گیرد. وی افزود: گویی قرارست فناوری اطلاعات به عنوان پارادایم عصر حاضر نیازمند نوآوری های بیشتری باشد و البته از دیدگاه این آیین نامه سایر اختراعات و ابداعات و محصولات و خدمات جدید و تجاری سازی آنها از بستری غیراز فناوری اطلاعات می توانند بهره مند شود و انگار کاتالیزور دیگری برای رسیدن به این مقصود برای آنها وجود دارد.
 این کارشناس فناوری اطلاعات تصریح کرد:  مثلا در تبصره 1 ماده 2 اذعان شده فعالیت های نرم افزاری عادی تحت پوشش این آیین نامه نیستند و یا در لیست محصولات تحت پوشش این آیین نامه در حوزه فناوری اطلاعات با لیستی مواجه می شوید که هرچند عناوین بسیار جذابی دارد و همگی جزو حوزه های برتر فناوری اطلاعات محسوب می شوند، اما جایگاه بسترسازی برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان و یا تحقق رسیدن به محصولات با فناوری های برتر را موجب نمی شود. صالحی فیروز آبادی  ادامه داد: متاسفانه دولت و بخش خصوصی هر دو از عدم بهینگی ناشی از بکارگیری درست و موثر فناوری اطلاعات در حال رنجند و نمونه های بارز آن بروکراسی زیاد، اتلاف فراوان انرژی، هزینه های بالای تولید، نیروی کار نه چندان موفق، توفیق نداشتن در برندسازی در بازارهای جهانی، کیفیت پایین محصولات و عدم شفافیت اقتصادی و البته امکان فسادآفرینی است. وی با طرح یک سوال گفت: چرا زمانی که می دانیم بخش عمده ای از مشکلات کشور ما در رسیدن به اقتصاد دانش بنیان ناشی از ضعف ما در بهره برداری درست و مناسب از فناوری اطلاعات در رویه های جاری است، برای تقویت زیرساخت محقق شدن تولیدات دانش بنیان تقویت رویه های فناوری اطلاعات را ندیده ایم؟
عضو شورای مرکزی نصر کشور تاکید کرد: نباید فراموش کنیم صرف تعریف و راه اندازی پروژه های بزرگ ملی بدون فراهم ساختن بستر آنها نمی توان نتیجه آفرینی کرد.کاری که در پروژه تحول اقتصادی دولت قبل نیز اتفاق افتاد و قراربود 9 حوزه بزرگ اقتصادی مثل بانک ها، گمرک، مالیات، یارانه ها و غیره دچار تحولات عظیمی شود.
وی اضافه کرد: کارگروه پرتلاش شرکت های دانش بنیان زیر نظر معاونت ریاست محترم جمهور باید توجه داشته باشند بدون تقویت زیرساخت های فناوری اطلاعات در کشور تحقق واقعی اهداف که افزایش تولید ناخالص ملی بر اساس اقتصاد دانش بنیان است ممکن نیست و چندسال بعد مشابه همین سطوری که در خصوص طرح تحول اقتصادی نوشته شد برای طرح شرکت های دانش بنیان نیز نوشته می شود.
صالحی فیروز آبادی  گفت: مسوولان باید متوجه باشند صرف آمار بالای متقاضیان برای ایجاد یک شرکت دانش بنیان و ثبت آنها موجب رسیدن به اهداف و استدلال آنها به دست یافتن به نتایج مدنظر نخواهد شد و شرکت هایی که ایجاد می شوند نیازمند سازمان و سازوکار و بازاریابی و غیره هستند که با همین محصولات فناوری اطلاعات معمولی و غیرHigh tech باید پوشش داده شوند.
وی افزود: بنابراین باید در کنار کمک به روی آوردن به محصولات و البته رویه های دانش بنیان، به تقویت شرکت های فناوری اطلاعات به عنوان بستر این حرکت بها داد.
  لزوم تصویب سیاست های جدید در ارزیابی شرکت های دانش بنیان
وی  گفت:  به طور مشخص انتظار می رود کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت های دانش بنیان در خصوص دو مورد زیر عنایت ویژه ای داشته و سیاست های جدیدی را مصوب کند.
صالحی فیروزآبادی در خصوص این سیاست های جدید گفت: نخستین سیاست تغییر نحوه حمایت از صنایع فعلی با محصولات و خدمات جاری که علاقه مند به تغییر رویه های سنتی به رویه های مبتنی بر دانش هستند و می خواهند در جهت اقتصاد بنیان حرکت کنند. وی افزود: همچنین نحوه حمایت از صنعت جاری فناوری اطلاعات کشور به عنوان بستر محقق کننده تحقیق، تولید، توسعه، فروش و برندسازی شرکت های دانش بنیان در قالب این آیین نامه باید تغییر کند
وی گفت:  در هیچکدام از دو مورد فوق هدف محصول با فناوری دانش بالا نیست، بلکه رویه ها و زمینه سازی برای رویه ها مد نظر است و حرکت کلی به سمت اقتصاد دانش بنیان هدف قرار گرفته است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :