آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 62862
تاریخ انتشار : 25 آبان 1393 12:4
تعداد بازدید : 753

در نخستین سمینار تخصصی کارت و پرداخت مطرح شد:

رگولاتور برای حل مشکلات پرداخت الکترونیکی، تغییر را از خود آغاز کند

میزگرد تخصصی بررسی آینده پرداخت (چالش های امروز و رویکردهای فردا) با حضور جوانمردی مدیرعامل شرکت فناپ، مرآت نیا رییس هیات مدیره شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، مظاهری مدیرعامل شرکت توسن، مقدسیان مدیرعامل بهسازان ملت و باباپور مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان برگزار شد. جوانمردی در پنل سمینار کارت و پرداخت اظهار داشت: درباره مقوله ای که ذینفعان مختلفی مانند مردم، شرکت های پرداخت الکترونیکی و بانک ها را داراست،  ابلاغ سیاست های مطالعه نشده که مبتنی بر تدبیر و مدل کسب و کاری نیست، تنش  و حرکت هایی ضد این سیاست ها را شکل می دهد. به گفته مدیرعامل فناپ، مجموعه های کسب و کاری مرتبط با حوزه پرداخت ایستا نیستند و منتظر تصمیمات سیاست گذاران در مورد خود نمی مانند و هر روز حرکتی رو به جلو دارند که پتانسیل این حرکت ها در بسیاری اوقات خلاف جهت یکدیگر هستند.
وی پیشنهاداتی را برای حل این مشکل از طریق اصلاح فرایندها، تعاریف، روابط و مدل تصمیم گیری در زیرمجموعه های رگولاتور که تصمیم ساز و سیاست گذار هستند ارایه کرد و گفت: بدون اصلاح در زیرمجموعه های رگولاتور، در مجموعه های پایین دست نمی توان کاری انجام داد؛ زیرا نگاه ها در این مجموعه ها منفعت گرایانه است و این موضوع در کوتاه مدت شاید به نفع این مجموعه ها باشد؛ ولی در بلند مدت ممکن است باعث ضرر ایشان شود.
مدیرعامل فناپ ضمن اعلام موافقت با شکل گیری تشکلی برای همسو سازی تصمیمات گفت: شکل گیری چنین تشکلی در صورتی موثر است که رگولاتور ضمن تخصیص امکاناتی، تصمیم سازی هایی را به این تشکل بسپارد.
جوانمردی ادامه داد:  وقتی رگولاتور در فضای کسب و کاری حضور دارد؛ لزوما تصمیم سازی هایش مبتنی بر منافع جامعه نیست و تا زمانی که این نهاد مستقیم در کسب و کار دخالت دارد، نمی توان انتظار داشت که مردم راه دیگری را پیش گیرند و به نوعی همه به دنبال منافع خود هستند.
مدیرعامل فناپ افزود: یکی از مشکلات حوزه پرداخت این است که به مقوله شرکت های ارایه کننده تجهیزات، سخت افزار و نرم افزار به عنوان فروشنده کالا نگاه می شود؛ در حالی که اگر فضای کسب و کاری به درستی ترسیم شود، مشخص می شود که یکی از پاشنه آشیل ها، این مجموع ه ها و شرایط شان است.
جوانمردی تصریح کرد: زمانی که مدل کسب و کاری به درستی تببین نشود، با تضعیف این مجموعه ها روبه رو هستیم و قوانین رگولاتوری، علاوه بر جلوگیری از ارایه خدمات جدید، امکان توسعه محصولات را از این مجموعه ها گرفته و نمی گذارد منافع همه تامین شود.
رییس هیات مدیره شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا نیز در این میزگرد چالش های مطرح این حوزه را در موانع ساختاری و نظارت بالادستی (شاپرک)، موانع فرهنگی، رقابت داخلی ناسالم، انحصارهای بیرونی و رویکرد پیشنهادی وی برای برون رفت از چالش های امروز در حوزه کارت را کارمزدها دانست.
مدیرعامل بهسازان ملت به عنوان سخنران بعدی این چالش ها را در دسته هایی چون تصمیم گیری سریع توسط رگولاتوری، اعمال تصمیمات بدون قاعده درباره کارمزد و انحصار خدمات بانکی توسط شرکت خدمات انفورماتیک تقسیم بندی کرد.
مدیرعامل شرکت توسن نیز به عنوان آخرین سخنران چالش های حوزه کارت و پرداخت را مواردی چون عدم رشد در حوزه امنیت، نوآوری و پایین بودن بلوغ در صنعت پرداخت دانست.
مظاهری، کمبود نیروهای متخصص در حوزه پرداخت کارت در کشور را از مشکلاتی اساسی دانست که به گفته وی، علی رغم رشد مناسبی که در این حوزه داشته ایم، نیروهای متخصص کمی را تربیت کرده ایم.
گفتنی است اولین سمینار تخصصی کارت و پرداخت با هدف پرداختن به موضوعاتی چون نوآوری در ارایه خدمات و ایجاد زیرساخت ها توسط مرکز فابا، چهارشنبه 21 آبان ماه برگزار شد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :