fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 6206
    تاریخ انتشار : 30 بهمن 1390 8:43
    تعداد بازدید : 655

    طرح اتصال 32 هزار مدرسه و شبکه علمی امروز به بهره‌برداری می‌رسد

    راه اندازی دو بخش اصلی از شبکه ملی اطلاعات

    نشست خبری بهره برداری از شبکه علمی کشور و طرح اتصال بیش از 32 هزار مدرسه به شبکه مدارس روز گذشته و دقیقا یک روز پیش از زمان بهره برداری این دو پروژه با حضور علي حكيم جوادي رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران برگزار شد. در این نشست حکیم جوادی با ارایه اطلاعاتی از ویژگی ها و قابلیت های این دو پروژه گفت: شبكه علمي و مدارس دو جزو اصلي از شبكه ملي اطلاعات به شمار مي روند كه با ایجاد آن ارتباط مدارس با يكديگر و پژوهشكده ها، مراكز آموزش عالي و سازمان هاي پژوهشي و حوزه هاي علميه به يكديگر برقرار مي شوند.

    فناوران- رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران با بیان اين‌ كه روز یکشنبه (امروز) بهره‌برداري از طرح اتصال بيش از 32 هزار مدرسه به شبكه مدارس انجام می‌شود، گفت: موظفيم تا پايان سال 90 طبق برنامه، بيش از 35 هزار مدرسه را به اين شبكه متصل كنيم كه اين رقم تا پايان سال آينده، 75 هزار مدرسه برآورد شده است.
    علي حكيم‌جوادي با بیان اينكه آموزش و فرهنگ‌سازي يكي از ستون‌هاي اصلي كار ماست، گفت: شبكه علمي كشور و شبكه علمي مدارس نيز در راستاي اين رسالت مهم برنامه‌ريزي شده و دراين راستا اقداماتي از قبيل ايجاد زيرساخت‌هاي مورد نياز براي ارتباطات مجموعه‌هاي علمي، پژوهشي و آموزش عالي در نظر گرفته شده است. وي درباره شبكه علمي كشور عنوان كرد: شبكه علمي را در گذشته براي دانشگاه‌هاي كشور داشتيم كه به‌عنوان شبكه علمي نسل قديم از سال 1377 با پهناي باند دو مگابيت بر ثانيه خدمات ارايه مي‌كرد و به نوبه خود نيز در آن زمان، پهناي باند مرغوبي در ميان ساير صاحبان نام در اين حوزه داشت.
    طبق ماده 46 قانون برنامه پنج توسعه
    معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: ‌با توجه به اين كه تكنولوژي، روز به روز در حال پيشرفت است و بسترهاي زيرساختي هميشه به ارتقاي سطح خود نياز دارند، بر آن شديم تا شبكه علمي كشور را راه‌اندازي كنيم. البته اين موضوع در ماده 46 بند «ح» قانون برنامه پنج توسعه نيز تاكيد شده است و اين اجازه را به وزارت ارتباطات داده است كه تا پايان سال دوم برنامه زيرساخت‌هاي لازم در اين حوزه فراهم كنند.
    شبكه علمي و مدارس دو جزو اصلي از شبكه ملي اطلاعات
    رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران با تاكيد بر اين‌ كه اساس بند «46» برنامه پنجم توسعه، بر ايجاد شبكه ملي اطلاعات است، گفت: شبكه علمي و مدارس دو جزو اصلي از شبكه ملي اطلاعات به شمار مي‌رود كه در راستاي آن ارتباط مدارس با يكديگر و پژوهشكده‌ها، مراكز آموزش عالي و سازمان‌هاي پژوهشي و حوزه‌هاي علميه نيز به يكديگر برقرار مي‌شوند.
    يك گيگابيت بر ثانيه پهناي باند براي  شبكه علمی
    حكيم‌جوادي درباره ظرفيت شبكه علمي گفت: پهناي باند يك گيگابيت بر ثانيه را براي اين شبكه در نظر گرفته‌ايم كه در برابر نسل قبلي خود 500 برابر افزايش يافته و سرعت دانلود به موازات آن حدود صد تا 120 برابر ارتقا پيدا كرده است. هرچند ممكن است، اين ميزان با توجه به برخي محدوديت‌هاي سخت‌افزاري براي دانلود، كمي پايين‌تر باشد.
    نخستين شبكه‌ با IP نسخه 6
    وي ادامه داد: اين شبكه نخستين شبكه‌اي خواهد بود كه با IP نسخه 6 پياده‌سازي شده است، در حالي كه توانايي ارتباط با IP نسخه 4را نيز دارد. رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران افزود: با راه‌اندازي اين شبكه امكان اشتراك‌گذاري منابع پژوهشي در دانشگاه‌ها محقق مي‌شود و مزاياي ديگري همچون برگزاري كلاس‌ها به‌صورت مجازي، رفع شكاف علمي بين نقاط محروم و نقاط با دسترسي بيشتر به منابع، اشتراك‌گذاري پروژه‌هاي دانشجويي، صرفه‌جويي در منابع اقتصادي دانشگاه‌ها با پديده اشتراك‌گذاري منابع، زيرساخت‌هاي مديريت دانش، مهارت و آموزش پزشكي از راه دور و امكان آموزش برخط پزشكي را دارد.
     ايجاد ديتاسنترهاي بومي برای تولید محتوا
    دبير شوراي عالي فناوري اطلاعات با بیان اينكه از مهم‌ترين ويژگي‌هاي راه‌اندازي اين شبكه، توليد محتواست، گفت: اين محتوا با ايجاد ديتاسنترهاي بومي مي‌تواند سهم قابل توجهي از محتوا را در دنيا براي ما به ارمغان آورد.
    حكيم‌جوادي ادامه داد: آخرين دستاوردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات را مي‌توانيم در شبكه شاهد باشيم چراكه از زيرساخت‌هايي همچون رايانش ابري و تورينگ (Grid) استفاده مي‌كند. وي گفت: طراحي اين شبكه توسط مهندسان داخل كشور انجام شده است تا از حداكثر توان بخش خصوصي در اين راستا استفاده شود و اميدواريم توسعه شبكه ملي اطلاعات را تا قبل از آنچه در برنامه پنجم ديده شده، داشته باشيم و سازمان فناوري اطلاعات در اين ميان نقش حاكميتي و نظارتي خواهد داشت.
     بيش از هزار و 600 مدرسه هوشمند  درکشور
    حكيم‌جوادي هم‌چنين اشاره‌اي نيز به مدارس هوشمند و ارایه محتوا و دروس به‌صورت الكترونيكي داشت و گفت:‌ بيش از هزار و 600 مدرسه امروز توسط وزارت ارتباطات به مدارس هوشمند تبديل شده‌اند و محتواي آنها به‌صورت ديجيتالي ارایه مي‌شود. وی درباره نحوه پياده‌سازي محتوا برروي اين شبكه‌ها گفت: ‌آزمايشگاهي را براي اين موضوع با همكاري دانشگاه تهران در دست داريم كه توليد محتوا در آن ساماندهي مي‌شود. البته با ايجاد شبكه‌هاي ديگري همچون يادگيري كه در ارتباط با سازمان فني و حرفه‌اي است، نيز فعاليت‌هاي آن گسترش مي‌يابد تا به اميد خدا بتوانيم تا پايان برنامه پنجم توسعه، شاهد الكترونيكي شدن 30 درصد آموزش‌ها باشيم.
     سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي؛ اپراتور شبکه علمی
    رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران درباره ايجاد محتوا براي شبكه‌هاي داخل كشور و هم‌چنين نقش اپراتورها در اين راستا گفت: در كشور ما بالغ بر دوهزار و 300 دانشگاه وجود دارد و سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي نيز به عنوان اپراتوري براي پياده‌سازي اين شبكه‌ها در نظر گرفته شده است. با مدلي انتخاب شده، تلاش بر اين بوده است تا از حداكثر امكانات موجود در كشور بهره‌برداري شود. حكيم‌جوادي گفت: هدف در نظر گرفته شده در اين تفاهم‌نامه بين سازمان فناوري اطلاعات و سازمان پژوهش‌ها اين است كه تا پايان سال برنامه سوم بتوانيم شبكه علمي را در كشور پياده‌سازي كنيم.
    وي درباره زيرساخت‌هاي حال حاضر براي استفاده از شبكه‌هاي داخلي همچون شبكه علمي و مدارس نيز گفت: برخي استان‌ها آمادگي هرچه بيشتر خود را براي استفاده از اين بسترها اعلام كرده‌اند و در حال حاضر بيش از دو ميليون و800 هزار پورت پرسرعت طبق آمارها در دست داريم كه قابليت بهره‌برداري از آنها را خواهيم داشت و مخابرات نيز در اين راستا همكاري خود را براي تحقق اين موضوع اعلام كرده است.
    رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران گفت: ‌مجوز سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي آن سازمان را مكلف مي‌كند كه گزارش‌هايي نيز در راستاي اين پروانه‌ها به رگولاتوري ارایه دهد.
    حكيم‌جوادي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه ظاهرا پهناي باند نسل قديم شبكه علمي براي انجام آن كم بوده و جوابگوي بسياري از خدمات نبوده است، گفت: ‌اگر به سال 77 برگرديم، مسلما جاي ديگري به جز دانشگاه‌ها نبوده است كه پهناي باند دو مگا را در اختيار داشته باشد اما سرعت تكنولوژي به اندازه‌اي بوده است كه اين پهناي باند در حال حاضر كافي نيست و بايد فكري به حال بيشتر شدن آن مي‌كرديم. وی افزود: بنابراين پهناي باند يك گيگا بيت بر ثانيه امروز بسيار قابل توجه است هرچند، هسته اصلي اين شبكه قابليت دسترسي به 10 گيگابيت بر ثانيه را به ارمغان مي‌آورد و حد نهايي آن تعريف شده است و از ظرفيت بالاي آن نشان دارد و البته در شبكه تهران نيز از 25 روتر با دسترسي بالا بهره برده‌ايم.
    دلایل تاخیر
    رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران درباره مدت زمان بسياري كه صرف ايجاد چنين شبكه‌اي شده است، گفت: در مقطعي از زمان خصوصي‌سازي مخابرات شكل گرفت و اين برخي تاخيرها را به همراه داشت اما بايد مدنظر داشته باشيم كه بايد سرعت پروژه‌هاي فناوري اطلاعات را افزايش دهيم تا از لبه تكنولوژي خارج نشويم. وي معتقد است، كه با توجه به اين كه شركت مخابرات به اين نتيجه رسيده است كه آينده خود را در مسير فناوري اطلاعات قرار دهد و بعيد است كه چنين تاخيرهايي مجددا صورت بگيرد. حكيم‌جوادي افزود: خدمات شبكه‌هايي همچون مدارس، علمي و يادگيري با يكديگر متفاوت است و هركدام از آن‌ها زيرساخت مختص به خود را دارند كه برمبناي استراتژي ما براي توسعه بسترهاي آموزشي در كشور شكل گرفته است و درنهايت توسط شبكه واحدي تحت عنوان شبكه ملي اطلاعات خدمات آنها در يك بستر واحد ارایه خواهد شد. براي اين منظور مراكز داده بومي را به شكل توزيع شده در كشور راه‌اندازي خواهيم كرد، اختصاص داده‌ايم.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :