fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 6172
    تاریخ انتشار : 29 بهمن 1390 10:55
    تعداد بازدید : 1149

    Never Dead

    لنگه کفش کهنه در بیابان

    مسلم پاک گهر
    عمر جاودانه همواره آرزوي بشر بوده است و اين آرزو به شكل هاي مختلف در ادبیات، شعر و سینما متبلور شده است. اما اين بار زندگي ابدي به دست استوديوي Rebellion و در بازی Never Dead به دنياي رایانه راه يافته است. Rebellion كه تا به حال نتوانسته در دنياي بازي به موفقيت چشم گيري دست پيدا كند، براي بازي Never Dead دست ياري به سوي كمپاني Konami دراز كرد تا شايد جايگاهش را در این صنعت بهبود بخشد

    داستان
    قرن‌ها از حمله ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی شیاطین گذشته است. جايي كه  «برايس بولتزمن» (Bryce Boltzman) شخصيت اصلي داستان با شكست از قدرت اهريمني، گرفتار نفرين شده است؛ او ديگر نمی‌میرد. «برايس» با اين نفرين به سن 500 سالگي رسيده و تمام عزيزانش را از دست داده است او در اين مدت به يك شكارچي تبديل شده است كه در مقابل پول، موجودات كوچك شيطاني را از بين مي‌برد و در اين بين به فكر خلاصي از نفريني كه به آن مبتلا شده نيز هست و سعي مي‌كند با كمك كردن به دختري به نام آرکیدیا (Arcadia) هم راهي براي از بين بردن نفرين بیابد، هم اينكه مردم شهرش را از دست شيطان رها کند.
    داستان بازی البته چندان قوي و منطقي به نظر نمي‌رسد و مثلا وجود «آركيديا» در كنار «برايس» هيچ توجيهي ندارد. همچنين در طول بازي «آركيديا» كار خاصي براي شما انجام نمي‌دهد.

    گرافیک
    گرافيك بازي چندان دلچسب نيست، اگرچه خيلي بهتر از قسمت‌هاي ديگر بازي روي آن كار شده و در بعضي از صحنه‌ها از رنگ‌بندی‌هاي خوبي استفاده شده كه باعث مي‌شود محيط از خشكي خارج شده و كمي دلنشين به نظر برسد؛ ولي همچنان فاصله‌ زيادي با استانداردهای روز بازي‌هاي بزرگ دنيا دارد. طراحي محيط با جزييات كم نيز براي گيمرهاي حرفه‌اي آزار دهنده است و باعث مي‌شود لذت زيادي از بازي نصيب‌شان نشود. اگرچه كمپاني Rebellion سعي كرده قدرت تخريب‌پذيري را در بازي بالا ببرد ولي متاسفانه تخريب‌ها چندان واقعي به نظر نمي‌رسد و اين موضوع حتي باعث افت كيفيت بازي شده است. در بيشتر صحنه‌ها با باگ‌هاي زيادي روبه‌رو هستيد كه نشان از ضعف موتور گرافيكي بازي دارد.

    موسیقی/صداگذاری
    به نظر می‌رسد، تنها نكته‌ مثبت صداگذاري به شخصيت برايس برمي‌گردد كه تا حدودي به كاراكتر او نزديك است. اما در بقیه صحنه‌ها صداگذاری نيز جاي دفاع چنداني ندارد. افکت‌هاي استفاده شده بسيار خشك بوده و با وجودي كه مي‌شد از فيلترينگ‌هاي مخصوص براي دور و نزديك كردن صدا استفاده كرد، باز هم از اين قسمت غفلت شده است. موسیقی بازی هم از قطعات راک و متال ساخته شده و منطق خاصی در زمان بندی استفاده از آنها نیست.

    گیم پلی
    همان‌طور که اشاره شد، برایس نفرين شده و هرگز نمي‌ميرد، ولی دو حالت برای Game Over شدن وجود دارد. آرکیدیا همیشه همراه شماست و در مبارزات شرکت می‌کند. پس باید حواستان باشد که مبادا شیاطین او را بکشند. در حقیقت اگر آرکیدیا بمیرد، شما Game Over می‌شوید. چنین ایده‌ای قبلا در بازی Knights Contract  هم وجود داشت. روش دومی که ممکن است Game Over شوید، این است که کاملا تکه تکه شوید و ناگهان یک موجود نه چندان دوست داشتنی، سر شما را بخورد. البته با این حال، برایس باز هم نمی‌میرد، ولی مسلما دوست نداریم بازی را در قالب سر برایس در شکم یک هیولا ادامه دهیم.
    NeverDead یک تیراندازی سوم‌شخص است که سیستم سنگرگیری ندارد. به سبک بازی‌های قدیمی، شما با اسلحه‌های خود به سمت دشمنان نه چندان متنوع شلیک می‌کنید. البته می‌توانید از شمشیر هم استفاده کنید. در این حالت بازی به یک Hack & Slash تغییر می‌کند. سیستم استفاده از شمشیر خیلی شبیه به Too Human است. با نگه داشتن LT (در نسخه X360) و تکان دادن آنالوگ سمت راست می‌توانید از شمشیر استفاده کنید. شمشیر قدرت بیشتری نسبت به اسلحه‌ها دارد، ولی چون در نبردهای نزدیک به کار می‌رود، نمی‌توان در مبارزاتی که دشمنان زیادی شما را محاصره کرده اند، استفاده شود، چون برایس با یک ضربه دشمنان، قطع عضو می‌شود! این موضوع بیش از حد اغراق آمیز است ولي با اين وجود باز هم تنوعي در سبك بازي‌ها به حساب مي‌آيد. حالا اگر قطع عضو شدیم، چه بايد كرد؟ اگر به طور مثال دست یا پای برایس کنده شود، شما می‌توانید با رفتن به سمت عضو و پریدن روی آن، پا یا دست خود را بازگردانید. این موضوع در نگاه اول جالب است، ولی كمي كه آن را تكرار مي‌كنيد خسته كننده و بعضا اعصاب خردكن مي‌شود. تصور کنید چقدر ناراحت‌كننده است که وسط مبارزه، لنگان لنگان به دنبال پای خود بگردید. بعضی وقت‌ها هم اعضای بدن شما ممکن است بر اثر انفجار به جاهای دوری پرت شود یا جایی گیر ‌کنند و به علت وجود باگ در بازي نتوانید آنها را بازگردانید.
    تیراندازی بازی چیز خاصی ندارد و تيرهايی كه در بازي شليك مي‌كنيد چندان قدرتي ندارند. توصيه مي‌شود كه در طول بازي بيشتر از شمشير استفاده كنيد تا تفنگ. استفاده از شمشیر هم در مواقع شلوغ خیلی گیج کننده می شود و فقط به درد نصف کردن یک یا دو دشمن کوچک می‌خورد.
    مراحل بازی آنچنان تنوعی ندارند. هر چند معماهایی هم وجود دارد، ولی این معماها آنچنان جذاب نیست و می‌توانید حتی بی‌خیال آنها هم شده و با زور همه چیز را پیش ببرید!
     يكي ديگر از نكات منفي بازي اين است كه بايد در طول تمام مراحل مواظب آركيديا باشيد. شايد براي يكي دو مرحله جالب باشد ولي وجود اين سيستم در تمام مراحل كمي خسته‌كننده به نظر مي‌رسد. شما در وسط مبارزه باید همیشه چشم تان به سرکار خانم باشد تا مبادا بمیرد! کنترل دوربین بازی هم آن طور که باید، کار نمی‌کند. دوربین خیلی سریع حرکت می‌کند و سخت می‌توان یک هدف دقیق گرفت.
    در یک کلام NeverDead ایده‌های تازه‌ای داده تا بازی متفاوتی باشد، ولی این ایده‌ها خوب اجرا نمی‌شود. پيشنهاد مي‌کنیم زماني اين بازي را انجام دهيد كه بازي‌هاي معروف روي گيشه نباشند.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :