fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 6168
    تاریخ انتشار : 29 بهمن 1390 10:15
    تعداد بازدید : 2413

    گزارش سهم بازار 5 برند اول بازار جهانی تبلت در سه ماهه چهارم سال 2011

    آمازون و تبلت های ارزان قیمت، سهم اپل را کم کردند

    در حالی که بازار رایانه برای سیستم عامل ویندوز 8 روزشماری می کند که برای کاربران تبلت و صفحه نمایش ها لمسی کاربردهای ویژه ای دارد، آمار فروش و عرضه تبلت در سه ماهه چهارم سال 2011 از کاهش سهم اپل و افزایش سهم تبلت های ارزان قیمت و آندروییدی حکایت می کند.

    گزارش: مسعود فیاضی

    فروش کیندل فایر آمازون و تبلت‌های ارزان‌قیمت که در سه‌ماهه پایانی سال 2011 سر به فلک کشیده و باعث شده است سهم اپل در بازار تبلت نسبت به سه ماهه سوم همان سال کاهش یابد.
    طبق آمار موسسه تحقیقاتی iSupply شرکت اپل 4/15 میلیون دستگاه آی‌پد در سه ماهه پایانی سال 2011 به بازار عرضه کرده که این میزان در مقابل 2/11 میلیون دستگاه در سه ماهه سوم همین سال 39 درصد رشد داشته است، اما این شرکت که در سه ماهه سوم سال 64 درصد از بازار تبلت را با آی‌پدهایش در اختیار گرفته بود سهمش در سه ماهه پایانی سال 2011 به 57 درصد رسید.
    اما آمازون که عملا از نیمه دوم سه ماهه چهارم سال 2011 فروش تبلت خود را آغاز کرد عملکرد فوق‌العاده‌ای در بازار جهانی تبلت و به ویژه بازار آمریکا داشته و نقش مهمی در پایین آوردن سهم اپل بازی کرده است.
    از سوی دیگر کارشناسان می‌گویند خود اپل بزرگ‌ترین رقیب خود در بازار تبلت در سه‌ماهه چهارم سال 2011 بوده است،‌ چرا که فروش بالای آیفون 4S در اکتبر 2011 موجب کاهش فروش آی‌پد شده است.
    آمازون در سه ماهه چهارم سال 2011 نزدیک به 9/3 میلیون تبلت به بازار عرضه کرد که این میزان سهم دو رقمی 14 درصدی را برای این شرکت در کوارتر پایانی سال رقم زد. این حرکت رو به جلوی آمازون باعث شد که تبدیل به دومین فروشنده تبلت در جهان رد سه ماهه پایانی سال شود و از سامسونگ پیشی بگیرد.
    شرکت اپل که در سال 2010 تنها 1/15 میلیون آی‌پد به بازار عرضه کرده بود، مجموعا 5/40 میلیون دستگاه آی‌پد در سال 2011 به بازار عرضه کرده و نسبت به سال 2010 حدود 168 درصد رشد داشته است.
    اپل که در سال 2010 حدود 87 درصد از سهم بازار تبلت را در اختیار گرفته بود، در سال 2011 سهمش به 62 درصد رسیده است.
    به رغم نمایش قدرتمند آمازون در پایان سال سامسونگ همچنان دومین فروشنده بزرگ تبلت در سال 2011 بوده است. این شرکت در سال 2011 حدود 1/6 میلیون دستگاه گلکسی‌تب به بازار عرضه کرده است و 9 درصد از سهم بازار جهانی تبلت را در اختیار گرفته است. این در حالی است که سهم آمازون در سال 2011 تنها شش درصد بوده است.
    اما سهم سامسونگ در سه ماهه چهارم سال 2011 کمتر از آمازون بوده است. این شرکت کره‌ای که در سه ماهه چهارم سال 2011 حدود 8/1 میلیون دستگاه تبلت به بازار عرضه کرده، این میزان را با رشد 16 درصدی در سه ماهه پایانی به 14/2 میلیون دستگاه رسانده است اما توانسته تنها هشت درصد از سهم بازار تبلت‌ها را در سه‌ماهه پایانی سال از آن خود کند و در این مدت زمان سومین فروشنده تبلت در جهان نام بگیرد.
    اما چهارمین فروشنده تبلت شرکت B&N یا همان Barnes & Noble›s Nook بوده است که در سه ماهه سوم سال 2011، حدود 750 هزار دستگاه تبلت به بازار عرضه کرده و در سه ماهه چهارم با رشد 156 درصدی این میزان را به 9/1 میلیون دستگاه رسانده است و سهم هفت درصدی را سه ماهه چهارم سال 2011 از آن خود کرده است.
    B&N همچنین در سال 2011 مجموعا 25/3 میلیون دستگاه تبلت به بازار عرضه کرده که با این میزان پنج درصد از سهم بازار سال 2011 را در اختیار گرفته و در جایگاه چهارم بازار جهانی تبلت نشسته است.
    اما شرکت ایسوس که در سه ماهه سوم سال 2011 حدود 800 هزار دستگاه تبلت به بازار عرضه کرده است، در سه ماهه چهارم سال با 24 درصدی عرضه تبلت مواجه شد و تنها 612 هزار تبلت به بازار عرضه کرد. این شرکت که در سه ماهه چهارم دو درصد از بازار جهانی تبلت را در اختیار داشت در مجموع حدود دو میلیون و 63 هزار دستگاه تبلت در سال 2011 به بازار عرضه کرد و با سه درصد از سهم بازار در جایگاه پنجم بازار جهانی تبلت قرار گرفت.
    سازندگان دیگر تبلت در جهان نیز در سال 2011 مجموعا 3/9 میلیون دستگاه تبلت به بازار عرضه کردند و 14 درصد از سهم بازار جهانی تبلت را به خود اختصاص دادند.
    مجموع کل عرضه تبلت نیز در سه ماهه چهارم سال 2011 حدود 1/27 میلیون دستگاه بوده است که این میزان در مقایسه با 4/17 میلیون تبلت عرضه شده در سه ماهه سوم سال 2011 نزدیک به 200 درصد رشد داشته است.
    بر اساس این گزارش، سازندگان  تبلت در جهان در سال 2011 نیز مجموعا 190/65 میلیون دستگاه تبلت عرضه کرده‌اند.
    اما در فصل چهارم سال 2011 تبلت‌های ارزان‌قیمتی معرفی شد که همه به سیستم عامل آندرویید مجهز شده بودند و در میان آنها Kindle Fire و B&N نسبت به دیگر تبلت ها قیمت‌های مناسب‌تری داشتند. از این رو عرضه چنین دستگاه‌هایی رقبا را مجبور به کاهش قیمت دستگاه‌های‌شان کرد.
    اما در پی این کاهش قیمت فروشندگان تحت برند تبلت به فکر ساخت تبلت مبتنی بر پلات فورم ARM و  ویندوز 8 افتادند تا منتظر موج جدیدی از بازار تبلت‌ها در اواخر سال 2012 و اوایل سال 2013  باشیم.
    اپل برای گرفتن سهم بازار قبلی به سومین مدل از آی‌پد خود دل بسته است که قرار است در سه ماهه دوم سال 2012 به بازار عرضه شود.
    به نظر می‌رسد با عرضه سیستم‌عامل ویندوز 8 و عرضه تبلت‌های ویندوزی که مخاطبان زیادی هم خواهد داشت و پایین آمدن قیمت تبلت‌های آندروییدی سهم بازار اپل در سال 2012 بیش از پیش کاهش یابد و بازار تبلت از حالت تک قطبی خارج شود.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :