آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 58664
تاریخ انتشار : 15 شهریور 1393 11:7
تعداد بازدید : 1140

از فریاد وا اخلاقا تا دغدغه کمبود محتوا

قطار اینترنت پرسرعت خالی می رود

اقدام اخیر وزارت ارتباطات در خصوص ارایه مجوز اینترنت پرسرعت به اپراتورهای تلفن همراه، موجی از حمایت و اعتراض نسبت به این اقدام برانگیخته است. مخالفان، نبود پیوست فرهنگی را مهم ترین ضعف این اقدام عنوان می کنند و معتقدند ارایه این مجوز بدون در نظر گرفتن پیامدهای منفی و ناهنجاری های اخلاقی و امنیتی آن، به ضرر کشور و مردم خواهد بود. مدافعان این اقدام نیز مخالفان را به محافظه کاری و فناوری ستیزی متهم می سازند. در میان همه این قیل و قال ها اما نکته مهمی که چندان بدان پرداخته نشد این است که با استفاده از فناوری 3G و روی بستر اینترنت پرسرعت اصلا می خواهیم چه محتوایی را تبادل کنیم؟
پریسا سجادی
 چه اطلاعاتی را با نسل 3 منتقل کنیم؟
هنوز قایله نسل سه موبایل بالا نگرفته بود و فریاد اعتراض مخالفان این فناوری بر نخاسته بود که عضو شورای راهبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حتی با راه افتادن نسل 3 و 4 ما این مشکل را داریم که چه محتوایی را می خواهیم از باند پهن منتقل کنیم.

 قانون مور در ایران رعایت نمی شود
احمد معتمدی، رییس دانشگاه امیرکبیر و عضو شورای راهبری وزارت گفت: در فناوری اطلاعات قانونی به نام قانون  «مور »  وجود که بر اساس آن هر 18 ماه یکبار توان IC سازی دو برابر می شود و این قانون تابه حال پابرجا بوده و بر اساس آن سیستم های کامپیوتری و الکترونیکی، نرم افزارها، حافظه ها و خدمات در همین مدت زمانی دو برابر می شوند اما در کشورمان این اتفاق نیفتاده است.
معتمدی گفت: آمارها نشان می دهد که در شاخص توسعه دولت الکترونیکی در بین 20-25 کشور در پایان رده بندی هستیم، در عین حال که بعضی کشورها اصلا در رده بندی های سازمان ملل در این زمینه بررسی نمی شوند، شاید در آن صورت وضعیت بدتری داشتیم.
 یک درصد؛ سهم ما از انتقال دیتا
وی درباره رشد تکنولوژی و انتقال اطلاعات همراه گفت: با نسل 3 و 4 تلفن همراه، انتقال دیتا از طریق موبایل چند برابر شده به طوری که در انگلیس 91 درصد استفاده از شبکه تلفن همراه مربوط به دیتا و 9 درصد صوت است درحالی که ما شبکه تلفن همراه را اصلا با صوت می شناسیم و در ایران رقم انتقال دیتا حدود یک درصد است.
وی افزود: حتی با راه افتادن نسل 3 و 4 ما این مشکل را داریم که چه محتوایی را می خواهیم از باند پهن منتقل کنیم چرا که  عمده محتوایی که  باید از این طریق منتقل شود مربوط به حکومت الکترونیکی است اما ما مشکل تولید محتوا داریم و  از باند پهن هم ناچارا  اطلاعاتی که خارج از کشور تولید شده را منتقل می کنیم.
وی درباره وضعیت نامناسب خدمات الکترونیکی در کشور، گفت: از لحاظ نیروی انسانی  وضعیت خوبی داریم و در زیرساخت هم چندان مشکل نداریم، اما به دلیل ضعف در تولید محتوا منابع هدر می رود و شاهد مهاجرت  نیروی انسانی هستیم.

 G3 حلقه واسط ملت و دولت
موضوع خدمات دولت الکترونیکی موضوع مهمی است که سال ها از طرح آن در کشور می گذرد  اما هنوز به دلیل وجود ضعف هایی مثل نبود بستر فنی برای تبادل اطلاعات میان دستگاه های مختلف به ثمر نرسیده است .به طور قطع یکی از  ثمرات وجود اینترنت پرسرعت برقراری ارتباط میان شهروندان و دستگاه های دولتی برای دریافت خدمات وتبادل اطلاعات است که در نهایت منجر به کاهش هزینه ها، افزایش سرعت دریافت خدمات، کاهش ترافیک و انرژی و می شود. حال نگاه ها به سوی سازمان فناوری اطلاعات و شورای عالی فناوری اطلاعات است که با روی کار آمدن دولت جدید درصدد رفع موانع  ایجاد دولت الکترونیکی برآمده است. 21 تیرماه گذشته رضا باقری اصل، قائم مقام دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات با بیان اینکه آيين نامه وضوابط فني اجرایی توسعه دولت الکترونیکی به تصويب رسيده و به زودي توسط ريیس جمهور ابلاغ می شود، گفت: این آيين نامه وضوابط نقشه راه توسعه دولت است و علاوه بر ترسیم دقیق راهکار های فنی و حقوقی ارایه خدمات الکترونیکی دولت به مردم، مسیری روشن و دقیق برای دستیابی به دولتی شفاف، پاسخگو، كارآمد، خدمت رسان، کارآفرین و چابک را طراحی کرده است. به گفته باقری اصل در حال حاضر این نقشه به زودي و پس از انجام ویرایش های نهایی به صورت یکپارچه توسط ريیس جمهور ابلاغ می شود.

 سند جامع دولت الکترونیکی در انتظار امضای رییس جمهور
حال نزدیک یک ماه و نیم از وعده ابلاغ سند جامع دولت الکترونیکی به دستگاه ها از سوی رییس جمهور می گذرد، باید منتظر ماند و دید چه زمانی این سند در اولویت رسیدگی رییس جمهور قرار می گیرد و آیا با وجود این سند، دستگاه ها بر سر تبادل اطلاعات یکدیگر به توافق می رسند و شعار دولت الکترونیکی محقق می شود؟

محتوا نداریم
شورای عالی فضای مجازی و اعضای آن، در راس هرم مخالفت با اعطای مجوز G3 قرار گرفتند. یکی از اعضای این شورا در مخالف با ارایه مجوز نسل سه موبایل با بیان اینکه محتوای کافی بومی برای قرار گرفتن روی بستر پرسرعت نداریم گفت: نمی توانیم و نباید فقط و فقط وارد کننده محتوای فضای مجازی باشیم.
رسول جلیلی گفت: اگر ما ظرف سال های گذشته به آنچه تدبیر شده بود عمل می کردیم امروز می توانستیم توسعه بی دغدغه ای از پهنای باند در سطح دسترسی برای مشترکین تلفن همراه داشته باشیم.
عضو شورای عالی فضای مجازی کشور ادامه داد: منبع تغذیه و محتوا نمی تواند صرفا با اتکای بر سرویس و محتوای برون مرزی تدبیر و ارضا شود  بلکه حتما ما با ترکیبی از سرویس محتوای داخلی و خارجی باید این را فراهم کنیم.

 اول تولید محتوا، سپس افزایش پهنای باند
وی افزود:  موضوع این است که بخش اصلی تر تولید محتوا و سرویس از یک طرف و افزایش دسترسی آحاد مردم به این بخش، از طرف دیگر باید به این ترتیبی که مطرح شد چیده شود نه برعکس آن؛ یعنی ابتدا تولید محتوا و خدمت داخلی در شبکه ملی اطلاعات و سپس افزایش پهنای باند دسترسی آحاد مردم.
جلیلی گفت: خلاصه اینکه با این کار، برای چند ده میلیون مشترک انتظار ایجاد می کنیم و به آنها قول و امکان دسترسی می دهیم و می گوییم شما مصرف کنید و آخر ماه پولش را بدهید ولی فکر اینکه تغذیه از کجا باید صورت بگیرد را نکرده ایم.
برپایی نهضت ملی تولید محتوا و نرم افزارهای بومی
دغدغه در خصوص نبود محتوای بومی موضوعی است که پیش از این از سوی سازمان فناوری اطلاعات احساس شده بود چنان که در یازدهم خرداد ماه امسال خبری با تیتر» برپایی نهضت ملی تولید محتوا و نرم افزارهای بومی» روی خروجی سایت سازمان فناوری اطلاعات قرار گرفت.
بر اساس این خبر رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: تولید محتوا و برنامه های کاربردی به زبان بومی به منظور استفاده در فضای مجازی، یکی از موضوعات مهمی است که مورد توجه تمامی کشورها قرار گرفته و در کشور ما نیز نهضت ملی تولید محتوا و نرم افزارهای بومی در چارچوب راهبردهای مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید، توسط وزیر ارتباطات در دست اقدام است.
نصراله جهانگرد با بیان این مطلب گفت: سازمان فناوری اطلاعات ایران از فعالیت هایی که در راستای تولید محتواهای علمی و مفید و به اشتراک گذاری آنها صورت می گیرد، حمایت می کند. وی افزود: فراهم کردن ظرفیت لازم برای هاست کردن محتواهای تولید شده به صورت رایگان، از جمله حمایت های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه است.
معاون وزیر ارتباطات با بیان این مطلب که زیرساخت های فنی توسط متولیان دولتی و خصوصی ایجاد و در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت، گفت: از تمامی دستگاه ها، خصوصا دستگاه های متولی تولید محتوا می خواهیم که از تمام توان خود را برای تامین محتوا به زبان بومی استفاده کنند.
حال سوال اینجاست که مسوولیت تولید محتوای دیجیتال با چه نهادی است؟
 مرکز رسانه های دیجیتال در گیرودار تغییر مدیریت
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به طور اخص دفتر توسعه رسانه های دیجیتال این وزارتخانه یکی از اصلی ترین متولیان دولتی محتوای دیجیتال در کشور است که در زمره وظایف اش سیاهه بلند بالایی در خصوص تولید محتوای دیجیتال و حمایت از آن وجود دارد. این مرکز در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد و سال 85 به ریاست عیسی زارع پور ایجاد شد. زارع پور وظیفه اصلی این مرکز را ساماندهی و توسعه فناوری های فرهنگی دیجیتال و توسعه فناوری اطلاعات در بخش فرهنگ می دانست و در طی سال های مدیریت اش بر این مرکز اقدام به برپایی نمایشگاه و جشنواره های سالانه و استانی رسانه های دیجیتال و اقدامات دیگری مثل صدور پروانه انتشار آثار دیجیتال، صدور  مجوز مؤسسه فرهنگی دیجیتال واز این قبیل کرد. اگرچه اقدامات زارع پور و تیم اش خالی از اشتباه نبود اما لااقل می شد گفت که در این مرکز اقدامی انجام می شود که بتوان ان را به چالش نقد کشاند. پس از زارع پور این مرکز اگرچه باقی ماند اما دستخوش تغییرات مدیریتی پیاپی شد و تاکنون هنوز نتوانسته به ثبات لازم برای پیگیری امور محوله خود برسد. نمایشگاه و جشنواره سالانه رسانه های دیجیتال هم که به روال و ساختار مشخصی رسیده بود با همین تغییر مدیریت ها رو به ضعف گذاشت و به بهانه واگذاری امور به بخش خصوصی و در واقع به دلیل کمبود بودجه از شکل برپایی معمول خود خارج شد.

 چتر حمایتی که برای همه جا نداشت
 مرکز توسعه رسانه های دیجیتال اگرچه در دوران رونق خود دست به اقدامات متنوعی در حوزه تولید محتوای دیجیتال زد اما به دلیل نگاه حاکمیتی محافظه کارانه مدیران اش چترحمایتی این مرکز نتوانست بر سر تمامی فعالان این حوزه سایه افکند و فقط بخشی از تولیدکنندگان محتوای دیجیتال که در دایره سلیقه مدیران این مرکز قرار داشتند مورد حمایت قرار گرفتند.

 نهادی با یک نرم افزار ویرایش متن
شورای عالی اطلاع رسانی نیز نهاد دیگری است که در حیطه مسوولیت اش، حمایت از تولید محتوای دیجیتال درج شده است.
اسفند ماه سال گذشته معاون فنی شورای عالی اطلاع رسانی از ایجاد همکاری بین این شورا و مرکز ملی فضای مجازی برای سپردن وظیفه تولید محتوا به شورای عالی اطلاع رسانی خبر داد و اعلام کرد که این تصمیم مراحل نهایی را برای تصویب و ابلاغ می گذارند.
بهروز مینایی گفت: از سه سال پیش طرحی به عنوان تسما (تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی) به وجود آمد که 14 حوزه مختلف را تحت پوشش قرار می دهد که موفق ترین آنها کارگروه خط و زبان فارسی در محیط رایانه بود.
وی ادامه داد: با توجه به اساسنامه و فرایند کاری و بودجه ای که برای خط و زبان فارسی داریم، کمیسیون بررسی محتوا، سازماندهی محتوایی را به شورای عالی اطلاع رسانی واگذار می کند.
اما عملکرد این نهاد نشان می دهد که  شورا این مسوولیت را خلاصه کرده در به روز رسانی  نسخه ای از نرم افزار ویرایش متن زبان فارسی به همراه حمایت از توسعه ایمیل چاپار و بس!

 ختم کلام
همه اینها نشان می دهد که کشور به شدت از نبود یک نهاد متمرکز با نگاه فراگیر که ذات پویا و بی مرز فناوری اطلاعات و فعالان این حوزه را بشناسد رنج می برد؛ نهادی که بتواند با فعالان جوان، مستعد و توانمند این حوزه ارتباط قوی، مستمر و پویا برقرار کند و ساز و کار حمایت از  این طیف را مطابق با ذات نوگرا و پویای دنیای فناوری برآورده سازد. نهادی که بتواند علاوه بر حمایت از شرکت های فعال در حوزه تولید محتوا، کاربران و علاقه مندان به تولید محتوای دیجیتال را هم با اتخاذ سیاست های جذبی و برپایی جشنواره ها، مسابقات و از این قبیل به سمت تولید محتوای مطلوب جهت دهی کند و مسلم است در این حوزه که با دنیای بی مرز فضای مجازی سروکار دارد اتخاذ نگرش بسته و محافظه کارانه  راه به جایی نمی برد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :