fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 55994
    تاریخ انتشار : 29 تیر 1393 12:36
    تعداد بازدید : 721

    روایت روزمره ایرانی‌ها در یک صفحه

    هرکاربر ایرانی اینستاگرام، یک فتوژورنالیست

    واضح است که امروز فتوژورنالیسم با بهره از شبکه های اجتماعی رشد کرده است. در حالی که پیش از این عکس های فتوژورنالیست ها تنها در روزنامه ها پای گزارش روزنامه نگارها منتشر می شد، اما امروز به مدد اینترنت و موبایل، هر فتوژورنالیستی قادر است بدون وابستگی به روزنامه ها و آژانس های خبری، عکس های خود را در سایت ها، وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی منتشر کند و بازخورد عکس هایش را به صورت مستقیم ببیند.

    در حال حاضر بسیاری از عکاسان خارجی در کشورهایی که فقر گریبانگیرشان هستند و نا به سامانی های سیاسی و جنگ های داخلی آرامش را از مردمش سلب کرده مشغول کار هستند.
    هر چند حضور عکاسان ایرانی در کشورهای دیگر به عنوان فتوژورنالیست کمرنگ است اما بیشتر کاربران ایرانی که به خاطر موبایل و شبکه های اجتماعی به عکاسی علاقه مند شده اند، بدون آنکه بدانند، یک فتوژورنالیست هستند. اما چطور می شود فتوژورنالیست های ایرانی را پیدا کرد.
    سایت عکاسی راهی را پیشنهاد داده و آن پیگیری یک صفحه از فتوژورنالیست های ایرانی در اینستاگرام است که به تازگی راه اندازی شده؛ everydayiran. فیدی که هر کدام از شما به عنوان یک فتوژورنالیست می توانید به آن راه پیدا کنید.

     برای انکار دیر است
     اگر تا چندی پیش هنوز در مورد اهمیت عکاسی موبایل در فتوژورنالیسم مدرن، شکی وجود داشت، در حال حاضر دیگر شبهه ای وجود ندارد. در واقع به جای برگزاری کارگاه و سخنرانی در مورد فواید و تاثیر این نوع عکاسی، خودِ عکس هایی که در این مدت با این روش تهیه شدند و مشاهده شدت تاثیر و گستره کارآیی آنها، بهترین دلیل برای توجیه اهمیت عملکرد عکاسی با موبایل بود.
    هنگامی که عکس های موبایلی Ed Kashi از کودکان آواره سوری یا عکس های Marcus Bleasdale عکاس نشنال جئوگرافیک از درگیری های آفریقای مرکزی می بینیم که در خبرگزاری های بزرگ منتشر شده اند، دیگر برای نادیده گرفتن این نوع عکاسی، خیلی دیر است.
        
     وقتی موبایل و اینستاگرام ابزار اصلی اطلاع رسانی می شود
    حالا بسیاری از آژانس های خبری استفاده از اینستاگرام و عکاسی موبایل را در دستور کار خود قرار داده اند. شاید یکی از دلایل مهم آن هم، جنبه تعاملی قوی هم در زمینه روایی و هم در زمینه ارتباط با مخاطب باشد.
    علاوه بر مخاطب عام، یکی از دلایلی که بسیاری از فعالان این نوع عکاسی از آن یاد می کنند، ارتباط با مخاطب خاص اعم از همکاران یا افراد صاحب نظر است. سایر ویژگی های این رسانه مانند امکان برپاسازی روایت های موازی از وقایع بزرگ یا گسترده، ارایه عکس های حاشیه ای از وقایع، امکان تعامل با مخاطبین و امکان شاخص گذاری جغرافیایی روی عکس ها (که مشخص می کند هر عکس دقیقا در کجا گرفته شده است) همگی باعث شده اند روز به روز آژانس های خبری بیشتری به سمت این رسانه روی بیاورند.
     ارتباط دو سویه خبری؛ عکاسان و کاربران
     نکته مهم دیگر ارتباط دو سویه با مخاطب است. کافی است که هر کاربر این رسانه با گذاشتن یک Tag بر عکس خود، به راحتی توجه آژانس خبری یا فید اینستاگرام خبری را به خود جلب کند.
    سپس ویرایشگران آن فید اینستاگرام، از میان این عکس ها، عکس های بهتر و قوی تر را انتخاب کرده و در فید اصلی خود به نمایش می گذارند.
    این یعنی یک خبرگزاری حرفه ای با وسعتی به اندازه تمام مخاطبینش. پس می توان حدس زد که چنین عکس هایی چقدر می توانند تاثیر گذار و مهم باشند.
     کاربران ایرانی یا فتوژورنالیست های ایرانی
    مدتی است صفحه ای در اینستاگرام با نام Everydayiran راه اندازی شده است که در آن عکس هایی از زندگی روزمره ایرانیان منتشر می شود. عکس ها توسط پنج عکاس ایرانی، رامین طلایی، محمد تاجیک، حسین فاطمی، علی کاوه و علی تاجیک انتخاب می شوند. برای آن که عکس ها وارد فرآیند انتخاب  شوند، کافی است تا عکاس، تگ #everydayiran را در اینستاگرام زیر عکسی که با موبایل گرفته بنویسد. در واقع منبع عکس ها به گستردگی تمام ایران و ایرانی هایی است که با موبایل عکاسی می کنند. در بسیاری موارد عکس های انتخابی متعلق به عکاسان با تجربه و یا حتی حرفه ای است اما گاهی عکس های بسیار خوبی از سایرین نیز دیده می شود.
    نگاهی به عکس های این صفحه و روش انتشار آنها، یادآور تمام اجزای فتوژورنالیسم است: جمع آوری عکس ها، انتخاب و اضافه کردن توضیح و ارایه برای رساندن یک خبر یا داستان خبری.
    ویژگی های مهم فتوژورنالیسم نیز در آنها به چشم می خورد:  Timeliness عکس های مربوط به وقایع اخیر، با زمان بندی مناسب منتشر می شوند. مثلا عکس های اخیر فید که نشان می داد ایرانی ها چطور نسبت به جام جهانی واکنش نشان می دهند. از سوی دیگر Objectivity موقعیتی که در عکس نشان داده می شود به درستی بیانگر اتفاقی است که واقعا رخ داده است.
     با وجود اینکه از عمر این صفحه اینستاگرام چند ماهی بیشتر نمی گذرد اما مرور عکس هایش نشان می دهد که اگر از رسانه ای مانند اینستاگرام به درستی استفاده و اصول حرفه ای در آن رعایت شود، از پتانسیل ها و ظرفیت های نامحدود آن، استفاده های مفید بسیاری
     می توان برد.
    شما هم می توانید یکی از فتوژورنالیست های ایرانی باشید و زندگی روزمره ایرانی ها را روایت کنید.


    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :