آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 5508
تاریخ انتشار : 11 بهمن 1390 8:46
تعداد بازدید : 1603

بازی رایانه ای شکست حصر آبادان با بودجه 60 میلونی وارد بازار شد

نشست خبری توزیع بازی رایانه ای شکست حصر که نمایی از شکست حصر آبادان است با حضور عوامل این پروژه و مدیر عامل تبیان و معاون بنیاد ملی بازی های رایانه ای برگزار شد.

فناوران- در ابتدای این نشست الیاس قیطاقی مدیر پروژه بازی  درباره تولید این بازی گفت: این بازی در سال 88 درباره شکست حصر آبادان طراحی شده است. در طول این بازی تلاش شده تا هم به واقعیت وفادار باشیم و هم گرافیک کار قوی و با کیفیت  باشد.
قیطاوی درخصوص روند تولید این بازی گفت: با راهنمایی‌های تیمساران سروری و صدیق از فرماندهان حاضر در عملیات شکست حصر آبادان آغاز شد و این اطلاعات در اختیار فیلمنامه‌نویس‌های ما قرار گرفت. در ادامه هم در تولید این بازی سعی کردیم وقایع و محیط بازی به مستند نزدیک باشد. همچنین گرافیک بازی را در سطحی بالا طراحی کردیم تا کاربر بتواند ارتباط خوبی با آن برقرار کند. وی ادامه داد: در این پروژه یک تیم 9 نفره فعالیت می کردند که همه از نخبگان این حوزه هستند، این بازی با یک بودجه 50 تا 60 میلیونی به ثمر رسید که امیدواریم مورد توجه کاربران ایرانی قرار گیرد.
در ادامه خطیبی مدیرعامل شرکت نشر الکترونیکی درباره توزیع این بازی توضیح داد: تزیع محصولات رایانه‌ای و بازی‌ها بحث بسیار مهمی است و مشکلات توزیع در این زمینه باید حل شود. ازسال 87 این موسسه فعالیت خود را آغاز کرده است و در طول این مدت تلاش شده تا در زمینه نشر و توزیع محصولات رایانه‌ای به بهترین شکل عمل کنیم.  وی ادامه داد: این محصول هم می‌تواند در سطح نهادها و ارگان‌ها توزیع مناسبی داشته باشد و همچنین اگر به دید تجاری نیز به آن نگاه کنیم می‌تواند جای خود را به درستی بین خانواده‌های ایرانی باز کند. تیراژ این بازی در توزیع اول 50 هزار نسخه است که قطعا شهرستان‌ها راهم شامل می‌شود. در ادامه جلسه مهندس بی‌طرف معاون بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: داستان‌ها و حوادث دفاع مقدس دست‌مایه بسیار خوبی برای برای تولید بازی‌های رایانه‌ای هستند. ما باید به سمتی برویم که الگو‌برداری کاربرهای ایرانی به سمت استفاده از بازی‌های ایرانی به جای بازی‌های غربی برود. امیدوارم در این زمینه یک جریان فرهنگی شکل بگیرد.  وی افزود: خوشبختانه تا امروز تعامل خوبی بین موسسه تبیان و بنیاد بازی‌های رایانه‌ای شکل گرفته است. در توزیع این محصول نیز تجربه بسیار خوبی را با موسسه نشر الکترونیکی داشته‌ایم. باعث خوشحالی است که از ابتدای فعالیت بنیاد توانسته به موفقیت‌های بسیار خوبی دست پیدا کند. وی ادامه داد: امیدوارم با همت والایی که مدیران ما دارند بتوانیم کاربران را به استفاده از بازی‌های ایرانی جذب کنیم و اثرات مخرب استفاده و الگوبرداری از بازی‌های خارجی را کمرنگ‌‌تر کنیم. ما باید برای تولید آثار رایانه‌ای تلاش بیشتری انجام دهیم اما متاسفانه با وجود تلاش برای تولید هنوز ظرفیت بازار نتوانسته بازی‌های تولید شده را به چرخه توزیع مناسبی برساند.
بیطرف بیان کرد: امیدوارم بنیاد تولید بازی‌های رایانه‌ای بتواند هم در بخش آموزش جوانان متخصص و هم در بخش بین‌الملل به نتایج خوبی دست پیدا کند. البته در این دو زمینه تا کنون توانستیم موفقیت‌هایی بدست آوریم. مثل توزیع بازی «گرشاسپ» در کشورهای خارجی.

   مدیران فرهنگی کشور حمایت چندانی از این حوزه  نمی‌کنند
وی با بیان اینکه دومین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تابستان 91 برگزار می‌شود گفت: متاسفانه مدیران فرهنگی کشور نسبت به نیازی که امروزه جامعه ما به تولید این آثار دارد حمایت چندانی از این برنامه نمی‌کنند. این مساله تعارف نیست که برخی بازی‌های خارجی با توجه به جریان‌های سیاسی تولید و توزیع شده و به راحتی در اختیار کاربران ما قرار می‌گیرند. باید با این موج مقابله شود. بنابراین برای ساخت بازی‌های با کیفیت ایرانی نیازمند حمایت هستیم.
وی درباره تبلیغاتی که برای این بازی‌ها می‌شود توضیح داد: متاسفانه تلویزیوین نگاه مناسبی نسبت به تبلیغات این بازی‌ها و محصولات فرهنگی ندارد. با توجه به اینکه تنها با پخش 10 یا 20 تیزر تبلیغاتی تبلیغات مناسبی برای این محصولات می‌شود و هزینه زیادی هم برای تلویزیون ندارد.
بیطرف با انتقاد از صداوسیما به دلیل عدم پخش گسترده تیزرهای بازی‌های رایانه‌ای داخلی گفت: متاسفانه نگاه مطلوبی که باید در زمینه تبلیغات تلویزیونی به بازی‌های رایانه‌ای باشد وجود ندارد. برای تبلیغات این گونه محصول‌ها تخفیف 80 درصدی در نظر گرفته‌اند که پاسخگوی جریان عظیم محصولات فرهنگی از این دست نیست و تعداد 10 تا 20 عدد تبلیغ در میان حجم عظیم تبلیغات دیگر دیده نمی‌شود.

    متاسفانه فرزندان مسوولان هم به سمت بازی‌های خارجی گرایش دارند
محمد بیطرف قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به اهمیت مقوله دفاع مقدس در حوزه بازی‌های رایانه‌ای گفت: قصه و داستان‌های دفاع مقدس توان تولید بازی‌های زیادی را داشته و می‌تواند الگوهای ایرانی را به کاربران خود ارایه دهد. برای ما خوشایند نیست که حتی دست فرزندان مسوولان مملکت هم بازی‌های رایانه‌ای خارجی باشد و امیدواریم بازی‌های ایرانی جایگزین آن شود.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر ارتباط خوبی میان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و موسسه تبیان برقرار شده که در این بازی تحقق پیدا کرد. امیدواریم که در بازار نیز با تلاش موسسه‌های وی یو به عنوان پخش کننده بازی بتوانیم توزیع خوبی برای این بازی داشته باشیم.
بیطرف نیز در این زمینه با اشاره به هزینه اندک دست‌یابی مخاطبان ایرانی به بازی‌های رایانه‌ای گفت: بازی‌های خارجی که در بازارهای جهانی با قیمت 70 تا 120 دلار به فروش می‌رسد به سرعت در ایران در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. پس باید توجه کنیم که ما توان رقابت با بازی‌های خارجی را نداریم و باید برای موفقیت در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گیرد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :