آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 54516
تاریخ انتشار : 9 تیر 1393 10:16
تعداد بازدید : 1227

به مناسبت روز جهانی رسانه‌های اجتماعی

خروج تریبون ها از انحصار

رسانه ها اگر تا دیروز ابزار قدرتمندان بودند امروز قدرتی هستند که در جامعه تقسیم شده است. قدرت رسانه که تا چندی پیش فقط در اختیار سیاست بود حالا دست رسانه های اجتماعی است و امروز، روز جهانی رسانه های اجتماعی است. روز جهانی رسانه های اجتماعی از سال 2010 به رسمیت شناخته شد و از آن زمان هر سال روز آخر ماه ژوئن، کارشناسان و فعالان رسانه های اجتماعی همراه با مسوولان و مدیران و تاجران از کشورهای مختلف دور هم جمع می شوند که درباره آینده این رسانه ها صحبت کنند. ایران هم از سه سال پیش تا امروز مراسمی در روز جهانی رسانه های اجتماعی همزمان با دیگر کشورها برگزار می کند که امسال بنا به دلایلی برگزاری این مراسم به تاخیر افتاده است.

شبنم کهن چی
رسانه های اجتماعی با در اختیار قراردادن ابزاری مانند وبلاگ ها، پادکست ها، ویدیوها، شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان جایگاه مهمی در زندگی امروز ما دارند. حالا این ابزارها خودشان را برای ما یک پله بالاتر کشیده اند و دیگر تنها وسیله ای برای روزمره نگاری و خبر گرفتن از دوستان دور و نزدیک نیستند. بلکه برخی با استفاده از همین ابزار، کسب و کارهای جدید راه انداخته اند و برخی دیگر کسب و کار خود را با این ابزارها به روز کرده اند و گسترش داده اند.

 اختلاف سرعت؛ ما تندیم شما کند
امروز دیگر نمی توان انکار کرد که رسانه های اجتماعی و مشخصا شبکه های اجتماعی که زیر مجموعه همین رسانه هاست، زندگی بشر را دگرگون کرده است. طبیعی است که استفاده از این رسانه ها در کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و کمتر توسعه یافته با یکدیگر متفاوت باشد.
تفاوت برخورد با ابزارهای نوین در تمام مقاطع تاریخ وجود داشته؛ از انقلاب صنعتی تا عصر ارتباطات. اما در این میان یک نکته حایز اهمیت است: به مدد رسانه های اجتماعی، مردم زودتر آگاه می شوند و می خواهند سریع تر پیشرفت کنند. اما حاکمیت ها بسیار محتاط و آرام قدم برمی دارند و این مساله باعث اختلاف نظر ملت ها و حاکمیت ها بر سر استفاده از رسانه های اجتماعی و دسترسی به اطلاعات می شود. اختلاف نظری که اگر ریشه دار شود منجر به کشمکش های سیاسی برای رسیدن به حق و حقوق شهروندی نیز خواهد شد.

 اینجا ایران است، پشت دیوار رسانه ها
کاربران ایرانی نیز مانند کاربران سراسر دنیا به چرخه رسانه های اجتماعی پیوستند که هم سریع حرکت می کند، هم به آنها قدرت می دهد، هم اطلاعات را در اختیارشان قرار می دهد. کشمکش بین مردم و تصمیم گیران بر سر استفاده از رسانه های اجتماعی و مشخصا شبکه های اجتماعی امروز تغییر شکل پیدا کرده است.
حالا برخی از سیاستمداران و تصمیم گیران با توجه به اهمیت انکارنشدنی شبکه های اجتماعی کنار کاربران ایستاده اند و خواهان تغییر نگاه حاکم و اصلاح فیلترینگ شده اند. البته با تغییر نگاه در سطوح بالای مدیریت در کشور، این وضعیت هر چند هنوز به سامان نرسیده اما یک قدم رو به جلو برداشته شده که بتوانیم در آینده ای نزدیک، این مرحله گذار را طی کنیم و مانند کشورهای توسعه یافته با فرهنگ و استفاده درست از شبکه های اجتماعی، زندگی، کسب و کار و ارتباطات خود را متحول کنیم.
یکی از نمونه های تغییر نگاه در سطوح بالای مدیریت در کشور، نگاه رییس قوه مجریه به شبکه های اجتماعی است. رییس دولت یازدهم در کنار کاربران ایستاده است. وی درباره فعالیت شبکه های اجتماعی گفت: دیگر دوران پیام از طریق بلندگوهای یک طرفه، منبرهای یک طرفه و تریبون های یک طرفه گذشته است.

 از آنچه محروم شدیم، به آنچه دعوت شدیم
تصمیم گرفته شده کاربران ایرانی از رسانه های اجتماعی فراگیر امروز دور نگه داشته شوند؛ از یوتیوب، فیس بوک، توییتر، فلیکر، وردپرس و غیره.
گفته می شود این تصمیم برای مصون ماندن کاربران ایرانی از قرار گرفتن در معرض اطلاعات و فرهنگ نادرست و سو استفاده از اطلاعات محرمانه و شخصی شان گرفته شده است. چون این رسانه ها در جایی بیرون از خاک ایران مدیریت می شوند و بدون نظارت داخلی هر لحظه ممکن است اطلاعات مهم مردم ما به دست بیگانه ها بیفتد و برایمان خطرساز شود.
به همین دلیل رسانه های اجتماعی محبوب در دنیا، در ایران فیلتر شد و عده ای دست به کار شدند که با الگوبرداری مستقیم از این شبکه ها، کاربران ایرانی را در زمین بازی که می توان به صورت مستقیم بر آنها نظارت داشت بازی دهند.
شبکه هایی مانند لنزور، کلوب، آپارات، توییتر فارسی و هزاران سرویس دیگر با همان امکانات و حتی گاهی همان گرافیک شبکه های فیلتر شده راه انداخته شد. اما چند درصد از کاربران شبکه های اجتماعی فیلتر شده را به خود جذب کرد؟ تعداد کاربران و میزان فعالیت کاربران این شبکه ها نشانه عملکرد موفق یا ناموفق این شبکه هاست.

 در سومین سال جدی گرفتن رسانه های اجتماعی
از سال 91 اهمیت رسانه های اجتماعی برای عده ای آنقدر روشن شد که با برگزاری روز جهانی رسانه های اجتماعی اولین قدم را برای بحث و گفتگو بر سر کارایی، آسیب ها و مزیت های این رسانه ها برداشتند.
طی دو سال گذشته در ایران همزمان با سایر کشورهای دنیا، مراسمی به مناسبت روز جهانی رسانه های اجتماعی برگزار شد و مسوولان دولتی در کنار فعالان بخش خصوصی قرار گرفتند که مباحث مربوط به رسانه های اجتماعی را بررسی کنند. امسال روز جهانی رسانه های اجتماعی در حالی که در کشورهای همسایه مانند ترکیه و دبی با برگزاری مراسم و ایراد سخنرانی ها و ارایه راهکارهایی برای بهتر استفاده کردن از این رسانه ها آغاز شده، در ایران در سکوت طی خواهد شد.
سومین همایش رسانه های اجتماعی قرار است شهریور ماه با عنوان رسانه های اجتماعی در کسب و کار برگزار شود. اگر دوست داشتید امروز برنامه های جهانی روز رسانه های اجتماعی را دنبال کنید می توانید به آدرس www.mashable.com/smday مراجعه کنید و برای دنبال کردن مراسم این روز جهانی در ایران که قرار است شهریور ماه برگزار شود به سایت www.smday.ir سر
بزنید.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :