آخرین اخبار
facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی
کد خبر : 54513

« پوشیدنی های واقعیت مجازی» میدان جدید رقابت غول ها

کمتر از یک ماه پیش خبری منتشر کردیم مبنی بر اینکه فیس بوک بعد از خریدن شرکت Oculus به راحتی خود را در دنیای فناوری های پوشیدنی انداخته و قصد دارد هدست مبتنی بر واقعیت مجازی Oculus Rift را با کمک این شرکت بسازد.


نسترن صائبی
این غول فضای مجازی همچنین سعی دارد قیمت آن را تا حد زیادی پایین بیاورد تا افراد بیشتری بتوانند ادغام دنیای واقعی و مجازی را با این ابزار تجربه کنند. با انتشار این خبر و ماجرای خرید اوکیولس توسط فیس بوک، بقیه شرکت های فناوری دست و پای خود را گم کرده اند تا به نوعی به این فناوری ربطی پیدا کرده و بتوانند خود را در گود این رقابت جدید بیندازند. 
حدس زدن این شرکت ها کار چندان سختی نیست، مخصوصا اینکه همه می دانند گوگل یک شرکت کاملا حسود است که خوش ندارد کسی از او جلو بزند و علاوه بر این، این شرکت همیشه و در همه جا باید پیشگام باشد.
همانطور که می دانید، گوگل چند سال پیش عینک هوشمندی را با نام Google Glass طراحی و به تازگی به صورت گزینشی به بازار عرضه کرده و به همین دلیل نیز جزو پیشکسوتان فناوری های پوشیدنی به شمار می رود. گوگل با تلفیق عینک هوشمند خود با هدست اوکیولس، یک گجت مقوایی طراحی کرده که به صورت ناباورانه ای واقعیت مجازی را به گوشی های هوشمند اضافه می کند.
به طور کلی، هم اکنون واقعیت مجازی یکی از مهم ترین فناوری ها در دنیای تکنولوژی است، ولی پیشگامان این فناوری هنوز راه درازی در پیش دارند تا بتوانند ترس عموم مردم را در مورد کامپیوترهای مبتنی بر واقعیت مجازی که روی صورت نصب می شوند، بریزند و الحق که گوگل با طراحی همین عینک مقوایی خیلی خوب می تواند راه این ابزارها را در میان مردم باز کند.
زمانی که گوگل در کنفرانس سالانه طراحان خود یعنی I/O امسال کیت مقوایی را با این عنوان معرفی کرد که شما هم می توانید یک کیت واقعیت مجازی برای خودتان داشته باشید، یکی از اولین سوالاتی که به ذهن همه رسید این بود که آیا واقعا دارید با ما شوخی می کنید؟
آیا گوگل واقعیت افزوده را دست کم گرفته یا اینکه سر شوخی را با اوکیولس باز کرده است؟ آن هم با شرایطی که فیس بوک 2 میلیارد دلار برای خرید شرکت اوکیولس صرف کرده است. بعضی افراد نیز تصور کردند که شاید گوگل با این کار می خواهد به نوعی دهان افراد حاضر در کنفرانس را ببندد؛ آن هم افرادی که به خاطر ساعت هوشمندی که گوگل مجانی به آنها اهدا کرده بود، به اندازه کافی شوکه شده بودند!
معلوم است! گوگل با استفاده از یک مقوای تاشو و ارزان می خواهد واقعیت مجازی را به ساده ترین روش ممکن عرضه و قفل ذهنی ناباوران را باز کند. درست است که این ابزار مقوایی اصلا شباهتی به هدست اوکیولس ریفت ندارد، اما از آنجاکه قرار است با قیمت فقط 25 دلار و یک گوشی هوشمند وارد بازار شود، نقش بزرگی در ارایه واقعیت مجازی به کاربران خواهد داشت. گفتنی است واقعیت مجازی در این ابزار همه چیز را از تماشای فیلم و بازی کردن گرفته تا برقراری ارتباط، مسافرت و آموزش و حتی درک ما درباره تجربه حس کردن تغییر خواهد داد. شرکت اوکیولس توسط پالمر لاکی  21ساله تاسیس شد که در ماه مارس به تصاحب فیس بوک درآمد.

   فایرفاکس هم وارد گود می شود
اما موزیلا نیز در ادامه رقابت غول ها برای دست یافتن به ابزارهای پوشیدنی مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی نسخه های اولیه از مرورگر فایرفاکس خود را به تازگی معرفی کرد که با اوکیولس ریفت و هر هدست مبتنی بر واقعیت مجازی کار می کند. در حقیقت موزیلا هنوز این حرف از دهان گوگل منعقد نشده بود، کپی کاری کرد.
به هر حال، برنامه نویسان موزیلا کلید پروژه ای را برای سازگاری وب برای رابط های کاربری واقعیت مجازی نظیر اوکیولس ریفت به راه انداخته و در ابتدا نیز نسخه هایی از مرورگر فایرفاکس خود را به بوته آزمایش گذاشته اند. باید بدانید که در واقعیت مجازی، ورودی حسی تولید شده توسط کامپیوتر را جایگزین واقعیت حقیقی (واقعیت محض) می کند به حدی که کاربر قلمرو الکترونیکی را نیز بتواند همانند دنیای واقعی پیرامونش احساس کند. حال اگر ابزارهای مبتنی بر واقعیت مجازی، عینک یا هدست باشند، کاملا حس غوطه وری را به کاربر القا می کنند؛ به این معنا که کاربر خود را در یک فضای سه بعدی می بیند که براساس دنیای واقعی ساخته شده و می تواند با اشیای داخل آن تعامل کند.
موزیلا که دارد سعی اش را می کند تا مطمئن شود فضای وب نیز می تواند از دنیای واقعیت مجازی این ابزارها پشتیبانی کند، روی سازگاری این مفهوم با نمونه اولیه فایرفاکس متمرکز شده که با رابط های کاربری واقعیت مجازی کار می کند.
ولادیمیر ووکیسویک رییس بخش مهندسی موزیلا و مسوول بخش بازی و پروژه های خاص چند روز پیش در وبلاگش نوشت: ما می خواهیم پشتیبانی از ابزارهای مجهز به واقعیت مجازی را به فایرفاکس اضافه کنیم. در این صورت، طراحان وب می توانند با افزودن تعامل واقعیت مجازی به سایت و محتوای شان، این دنیای جدید را نیز تجربه کنند.
به طور کلی، می توان گفت که اگر این تلاش ها درست جواب بدهند، در آینده ای بسیار نزدیک مردم با روشی فضای وب را مرور می کنند که بسیار پویا بوده و صفحات وب، آیکون ها و محتوای آنها را به صورت سه بعدی و به شکلی که کامپیوتر برای آنها ساخته، خواهند دید.
منابع: NBCNews و CNet


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :