fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 52918
    تاریخ انتشار : 18 خرداد 1393 10:26
    تعداد بازدید : 1140

    تلفن عمومی ‌33 هزار تومان درآمد و 30 هزار تومان هزینه دارد

    جزییات نصب کیوسک های تلفن رایگان در اماکن عمومی

    گفته می شود هر کیوسک تلفن عمومی در شهری مانند تهران به طور میانگین حدود 20 دقیقه مورد استفاده قرار می گیرد.


    ایسنا- چند ماهی است اخباری مبنی بر کمبود، نبود و یا بازار سیاه کارت های تلفن در بازار شنیده می شود با این وجود این روزها اخباری از رایگان شدن تلفن های عمومی در برخی مراکز عمومی تهران منتشر و اعلام شده که به منظور ارتقای هرچه بیشتر خدمات در حوزه تلفن شهری در استان تهران و البرز، تمامی اماکن عمومی مجهز به تلفن های همگانی رایگان شهری می شوند.محمدرضا بیدخام، معاون تجاری شرکت مخابرات استان تهران گفته بود: تمامی اماکن عمومی از قبیل آسایشگاه معلولین، سالمندان، بیمارستان های دولتی، خصوصی، درمانگاه های خیریه، کلانتری، دادگاه ها و غیره در صورت وجود درخواست مجهز به تلفن های همگانی رایگان شهری می شوند.
    اکنون اما ابراهیم یافتیان به خبرگزاری فارس گفته است که این طرح شامل آسایشگاه معلولین، آسایشگاه سالمندان، بیمارستان های دولتی، خصوصی، درمانگاه های خیریه، کلانتری و دادگا ه ها است و تمام اماکن عمومی را شامل نمی شود.

     یک تلفن عمومی چقدر درآمد دارد؟
    طی سال های اخیر و با توجه به کاهش استفاده مردم از تلفن های همگانی میزان به صرفه بودن آنها جای طرح پرسش هایی مبنی بر توجیه اقتصادی این کیوسک ها بر جا گذاشته است. البته گفته می شود طبق مقررات موجود شرکت مخابرات ایران مکلف است برخی خدمات را نیز در کنار کارهای روزمره و اقتصادی خود مورد توجه قرار دهد که خدمت رسانی از طریق تلفن های عمومی و همگانی یکی از این موارد به شمار می رود.
    در ایران بنا بر آخرین آمارهای ارایه شده، هر تلفن عمومی به طور میانگین ماهانه 33 هزار تومان درآمد و 30 هزار تومان هزینه دارد.
    پیش از این رضا خلیلی گفته بود تلفن های همگانی و میزان گستردگی آنها در شهر تهران طی سال های گذشته با نوعی روند کاهش مواجه بوده است.
    معاون فنی مخابرات تهران با بیان این که با وجود کاهشی که در تعداد تلفن های عمومی صورت گرفته، هم چنان تهران از نظر تعداد تلفن های عمومی ضریب نفوذی بالاتر از حد استاندارد جهان دارد می گوید: اکنون استاندارد جهانی در این زمینه یک تلفن به ازای هر 1000 نفر است که این آمار در ایران حدود 3.5 است.خلیلی در ارتباط با تلاش هایی که در کشورهای مختلف دنیا در زمینه گسترش استفاده از تلفن های عمومی صورت می گیرد اظهار کرد: یکی از مباحث مهمی که در ارتباط با تلفن های همگانی مورد توجه قرار می گیرد، بحث سوددهی آنهاست اکنون از همان تعداد تلفنی که در سطح شهر تهران قرار گرفته طبق آمار روزانه تنها 20 دقیقه استفاده می شود که این آمار، آمار میانگین است و برخی از این دستگاه ها حتی برای چند روز یکبار هم استفاده نمی شود.وی ادامه داد: با این وجود ما تاکنون تعداد این کیوسک ها را خیلی کاهش نداده ایم تا مردم بتوانند به طور راحت دسترسی داشته باشند به همین دلیل اکنون با دو تا سه دقیقه پیاده روی شما می توانید در هر نقطه از شهر به یک کیوسک تلفن دسترسی داشته باشید.

     ماجرای بازار سیاه کارت تلفن در بازار
    اما نکته دیگری که باید در ارتباط با وضعیت تلفن های عمومی مورد توجه قرار گیرد بحث دسترسی به کارت های تلفن است که طی ماه های گذشته با دشواری هایی همراه بوده است. اسفند ماه سال گذشته سخنگوی شرکت مخابرات ایران از توزیع یک میلیون و 500 هزار کارت تلفن خبر داد و اظهار کرد: کم شدن کارت های تلفن عمومی در کشور ریشه در آن دارد که تولید کننده های ما رغبت چندانی برای تولید این کارت ها ندارند.
    داود زارعیان گفت: قیمت هر کارت تلفن 2000 تومان بوده است و برای توزیع هر کارت نیز هزینه ای حدود 250 تا 300 تومان دریافت می شد. البته ما برای این بخش از مشترکان هزینه ای دریافت نمی کردیم و هر کارت تلفن دو هزار تومانی حدود همان 2000 تومان شارژ داشت اما اکنون هزینه ها بالا رفته و از سوی دیگر میزان استفاده از این کارت ها کاهش یافته است.
    از سوی دیگر شرایط ارز و تحریم ها نیز موجب شده است که مواد اولیه تا حدود 2.5 برابر افزایش قیمت داشته باشند به همین دلیل کارتی که بیش از این شاید حدود 250 تا 300 تومان برای مواد اولیه آن هزینه می شد، هزینه ای حدود 800 تا 850 پیدا کرده است، علاوه بر این هزینه حدود 250 تا 300 تومان هم باید به توزیع کنندگان این کارت ها داده شود و به همین دلیل مخابرات نتوانسته بود با تولید کنندگان کارت های تلفن به نتیجه برسد، چرا که آنها دیگر انگیزه ای برای تولید کارت تلفن نداشتند.وی ادامه داد: اکنون استفاده از کارت های قابل شارژ یکی از پیشنهادهای ماست که البته در ارتباط با آن کمی مباحث فنی هم مطرح است اما اگر در این شیوه به نتیجه برسیم افراد می توانند یک کارت تلفن را خریداری کرده و در فواصل زمانی مختلف میزان اعتبار آن را افزایش دهند. یکی از راهکارهای دیگر هم آن است که اصلا سیستم به گونه ای شود که دیگر برای استفاده از تلفن های عمومی نیازی به کارت نباشد و افراد با استفاده از یک کد رمزی بتوانند از دستگاه های تلفن عمومی استفاده کنند.



    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :