fanavaran
آخرین اخبار
   
    کد خبر : 52916
    تاریخ انتشار : 18 خرداد 1393 10:22
    تعداد بازدید : 629

    بهانه‌های بازاری برای افزایش قیمت

    فوتبال دوستان بازار تلویزیون را خالی کردند!

    اگرچه فعالان بازار خرید و فروش تلویزیون از ثبات قیمت ها در بازار این کالا طی سه ماه گذشته خبر داده و اعلام کرده اند با وجود ثبات قیمت میزان تقاضا در بازار کاهش یافته است، اما بررسی های بازاری گویای این امر است که برخی از فروشندگان قیمت ها را در حدود 5 درصد افزایش داده اند.به غیر از این مورد بررسی های بازاری نشان داده است که میزان تقاضا در بازار تلویزیون بیشتر از سایر کالاهای حوزه دیجیتال است.


    مریم عسگری
    البته فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری می گویند:این افزایش نسبی تقاضا در بازار موقتی و تنها در مورد برخی از نمونه های تلویزیون بوده و چنین موضوعی را نباید به رونق بازار نسبت داد. آنها همچنین علت افزایش قیمت برخی از مدل های تلویزیون را کاهش موجودی اعلام کرده و می گویند: کاهش حجم عرضه به بازار از سوی واردکنندگان علت این افزایش قیمت بوده است. زیرا طی ماههای گذشته در پی کاهش تقاضا در بازار، تولیدکنندگان حجم تولید را کاهش داده اند و به همین دلیل بازار با کاهش موجودی مواجه شده است.
    محمد فراستی یکی از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری در این مورد می گوید: از حدود سه هفته پیش و با نزدیک شدن به زمان برگزاری مسابقات جام جهانی برخی از نمونه های تلویزیون نظیر تلویزیون های سایز بزرگ (تلویزیون های بزرگ تر از 50 اینچ) در بازار با رشد تقاضا مواجه شدند. به همین دلیل موجودی این تلویزیون ها که سابق برای این در بازار مخاطبان زیادی نداشتند ناگهان کم شده و ما ناچار به افزایش قیمت شدیم.وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت مشکل کاهش موجودی را رفع می کند گفت: افزایش قیمت مشکل کاهش موجودی را رفع نمی کند اما این یک قانون است و هر گاه کالایی در هر بازاری با کاهش موجودی مواجه می شود ناگهان تقاضا برای آن افزایش یافته و کسبه قیمتها را افزایش می دهند.
    این پاسخ تعداد زیادی از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری به این سوال است و حتی کارشناسان بازار نیز نگاهی منطقی به این قضیه داشته و اعلام می کنند: کاهش موجودی و کمیاب شدن کالاها به رشد قیمت منتهی می شود و این قانون بازار است.
    کارشناسان بازار می گویند:البته ممکن است برخی از فعالان بازار از این شرایط سوء استفاده کرده و مدل هایی که با کاهش موجودی مواجه نشده اند را نیز در لیست کمیاب ها قرار داده و به این ترتیب قیمت ها را افزایش دهند. اما در هر حال این یک حقیقت است که حجم عرض به دلیل کاهش تقاضا طی ماه های قبل کم شده است و حالا که تقاضا تا حدودی افزایش یافته است بازار با کاهش موجودی مواجه شده است.این در حالی است که نمایندگی های فروش اعلام می کنند: هیچ تغییری در روند و حجم تولیدات داخلی در زمینه تلویزیون ایجاد نشده است و این ادعا که از سوی برخی از فروشندگان در مورد کاهش موجودی مطرح می شود بهانه ای برای رشد قیمت هاست. نمایندگی های فروش همچنین از ثبات قیمت ها طی ماههای گذشته خبر داده و می گویند: حتی برخی شرکت ها جشنواره های فروش نوروزی را تا پایان فصل بهار ادامه می دهند.



    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :